Telling av uker

Lie87

Flørter med forumet
Hvordan teller man uker egentlig? Har alltid trodd at foreksempel 5+0 (som appen min viser i dag) betyr at jeg er 5 uker i dag. Og at 5+1 betyr en dag inne i uke 5.
Men appen sier jeg er i den 6. Graviditetsuken min..

Hva skal man ta utgangspunkt i, når man skal ulike ting og ulike uker? :)

5+1 betyr at du har 5 fullgåtte uker bak deg, og at du er 1 dag inn i uke 6 :)

Altså:
Uke 5 = 4+0 til 4+6
Uke 6 = 5+0 til 5+6
Uke 7 = 6+0 til 6+6
Osv. :)

Jeg synes det er lettere å forstå hvis man tenker den første uken man er "gravid". Da er man jo 0+et eller annet, altså ikke 1 fullgått uke, men likevel i den første uka :)

Blir helt forvirra jeg ;p
Haha.
Så jeg er i uke 7?
For jeg er 6+4 ifølge kalkulator . Haha
Trenger ting inn med teskje. :wtf:xsmile8:laughing025

Hehe, godt å se at det ikke bare er meg som sliter litt med den tellingen der :p

Men så når jeg er 11+3 for eksempel, vil det si at jeg er i uke 12 og kan begynne å dele nyheten? :)

Og når jeg ringer lege for å bestille første kontroll i uke 10. Skal jeg da ta utgangspunkt fra når jeg er 9+ ? :)

Jeg tror nok dessverre at de fleste (leger osv) tenker at uke 10 er 10+0-6 dessverre. I alle fall det jeg har inntrykk av på mitt legekontor :P Og den magiske 12-ukersgrensa går dessverre på 12+0 :P Så det er neimen ikke rart man blir forvirra!

Men så når jeg er 11+3 for eksempel, vil det si at jeg er i uke 12 og kan begynne å dele nyheten? :)

Og når jeg ringer lege for å bestille første kontroll i uke 10. Skal jeg da ta utgangspunkt fra når jeg er 9+ ? :)
Første trimester er over ved 12 fullgåtte uker. Altså 12+0
Du kan jo fortelle når du vil :)

Første legekontroll er mellom 8-12 uker så bare si hvor langt du er på vei når du ringer så finner dere en passende dato.

Uke 13 (12+0) er liksom den magiske grensa. Og legene forholder seg stort sett til uke+dag (altså feks 6+4) og ikke graviditetsuke (dette eksempelet 7). :)

Jeg tror nok dessverre at de fleste (leger osv) tenker at uke 10 er 10+0-6 dessverre. I alle fall det jeg har inntrykk av på mitt legekontor :P Og den magiske 12-ukersgrensa går dessverre på 12+0 :P Så det er neimen ikke rart man blir forvirra!
Ikke rart man blir forvirra nei :p

Første trimester er over ved 12 fullgåtte uker. Altså 12+0
Du kan jo fortelle når du vil :)

Første legekontroll er mellom 8-12 uker så bare si hvor langt du er på vei når du ringer så finner dere en passende dato.
Samboer vil vente til det har gått 12 uker :) Personlig klør det i fingrene til å fortelle :)

Så da er man ikke 12 uker før det står 13.. 12+0 på appen?!
Man har lagt 12 uker bak seg når man er i 13. svangerskapsuke (12+0 til 12+6). Det vil si at den største faren for spontanabort avtar etter 12 fullgåtte uker, altså i svangerskapsuke 13 :)

Man har lagt 12 uker bak seg når man er i 13. svangerskapsuke (12+0 til 12+6). Det vil si at den største faren for spontanabort avtar etter 12 fullgåtte uker, altså i svangerskapsuke 13 :)
Så når jeg bestillte første time hos legen i uke 12.. så er jeg akkurat 11+0 da.. hmm da burde jeg utsatt den en uke kanskje

Så når jeg bestillte første time hos legen i uke 12.. så er jeg akkurat 11+0 da.. hmm da burde jeg utsatt den en uke kanskje
Den første svangerskapskontrollen hos legen pleier å være et sted mellom uke 8 og 12, så jeg tror 11+0 er helt fint :) Jeg var 9+6 på første kontrollen sist svangerskap:)

Back
Topp