Teller man påbegynte uker?

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Hei! Jeg er i dag 10+5, og sier at jeg er i uke 10. Men er det feil? Er jeg egentlig i uke 11?
På BV sin app står det "Uke: 10, dag 5"
På en annen app jeg har ("Gravid og baby") står det "Du er i graviduke 11 (10+5)". Denne appen er egentlig svensk, tror jeg, det er mulig det kan ha noe med saken å gjøre?

Jeg ser at "Gravid og baby"-appen teller slik:
Uke 1 (0 - 0+6) = den uka jeg hadde mensen sist
Uke 2 (1+0 - 1+6) = neste uke
....
Uke 11 (10+0 - 10+6) = denne uka

Det betyr vel at spørsmålet egentlig er: skal jeg telle med den uka da jeg hadde mensen for siste gang, eller starter man tellinga uka etter?
Det er klart at det ikke egentlig spiller så stor rolle, da termindato er den samme uansett, men jeg er bare nysgjerrig=)

Jeg bruker gravid og baby, og er 12+4. Det betyr jo bare at man er 4 dager over 12 uker, og er da i uke 13 :-) Tenkte mye på alt det der i starten, men nå har jeg bare blitt enig med meg selv at det er som det er :-P Telles fra mensenuka, tror jeg :-)

Man begynner å telle den uka man har mensen. Så 0+0-0+6 er uke 1. Nå når du er 10+5 er du i din ellevte uke. Blir litt som med bursdag. Fra man er født og frem til man blir et år, så er man i sitt første leveår. Så fort man fyller et år begynner man på sitt andre leveår. Komplisert det der. Tok laaaang tid før jeg skjønte det, men tror jeg har skjønt det nå :-)

f3014e9a464af124d67a1ad375400986

Vet ikke om du klarer å lese det, men sto godt forklart i svangerskapsboka :-)

Forvirrende akkurat det der. Min fastlege går utifra fullgåtte uker så nå som jeg er 11+2 sier han at jeg er i uke 11, men appen jeg har sier 12 :p

Når du er 10+5 så er du 10 fullgåtte uker og 5 dager inn i din 11 uke :-)

Det betyr at du er 10 fullgåtte uker og 5 dager. Men du er i den 11. uken. Tenk på det slik, det året du blir 25 begynner du på ditt 26. år men du sier ikke at du er 26 år før du har bursdag. Så når du er 11 fullgåtte uker sier du at du er 11 uker

Jeg er 11+4 i dag, og sier at jeg er 11 uker på vei :)

Jeg er 9+5 og i uke 9, sier jeg. Det sier også lege og jordmor jeg har brukt før.
Samme her.
Leger, sykehus og jordmødre her sier det også slik og jeg syns det er en enkleste måten:)

Når jeg er i starten av en uke pleier jeg å si fullgåtte uker. Nå, 11+1 sier jeg 11 uker på vei. Men mot slutten sier jeg i uke, og den uken jeg er i. Så over helga blir det "i uke 12". Et slags kompromiss!:P

Jeg er 10+5 og sier jeg er 10 uker på vei. Syns det er mer naturlig enn å si at jeg er i min ellevte uke. På lik linje med at hvis noen spør hvor gammel datteren min er, sier jeg at hun er 4 år, ikke i sitt femte år.

Hvis folk som ikke har vært gravide (eller evt. ikke kan bli gravide, altså menn), spør om hvor langt en er på veg, så ville jeg svart at jeg er ferdig med 9 uker og i gang med min tiende uke, hvis jeg var mellom 9+1 - 9+6. (Iallfall ville jeg sagt det slik hvis jeg var type 9+3 - 9+6, da du har gjort unna noen dager mot uke 10.) Mange er jo ikke kjent med uker og antall dager som vi blir veldig opptatt av når vi er gravide.

Jeg er 7+2 men sier jeg er 8 uker på vei, for jeg er jo inne i 8'de uke.

Jeg er 8+5. I starten av ny uke sa jeg da at jeg var 8 uker. Så sier jeg 8 1/2 uke, så nå er jeg snart 9 uker. Syntes det er enklere for de som ikke klarer helt å følge med på alt detta.

Back
Topp