Tegn på at det gikk galt... (advarsel kan bli sterkt lesestoff)

dagosi

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberbarna 19
Hei!

Vet ennå ikke om denne tråden blir for voldsom for et forum, og om den må fjernes.

Vil advare at jeg blir å be om andres erfaringer, og at det ikke er lesestoff for enhver. Legg gjerne inn egen erfaring uten å lese gjennom andres innlegg. Det jeg lurer på er om dere hadde noen tegn eller advarsler på at det gikk galt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil ha sjansen til å kanskje kunne få hjelp før det er for seint.

Jeg er ei dame på 35, som lenge prøvde å få hjelp i forhold til vår barnløshet, men etter 15år så gav vi opp drømmen om å bli foreldre. 2 desember fødte jeg en engel, han døde i uke 20 og kom ut noen dager etter hans bortgang. Jeg var ikke klar over at jeg var gravid før fødselen var i full gang, prøvde tilogmed å forklare jordmoren som hjalp meg at ikke alle damer kunne få barn til tross for at han var halvveis ute. Bestemte oss for å være glad og takknemlig for den tiden vi fikk sammen, og at vi har grav å gå til. Obduksjonen kunne fortelle at navlestrengen var twistet veldig og at han derfor ikke fikk nok næring til å overleve, men at han ellers var en frisk å fin gutt. Men jeg merket aldri noe til han, jeg kan ikke si når han døde, eller om det var noen tegn jeg burde kjent før det var for sent. Nå kunne de uannsett ikke gjort noe for Lille Stille som bare var 20 uker gammel og jeg ikke viste at jeg var gravid. Nå er jeg blitt gravid igjen, vet ikke hvor disse smårollingene kommer fra, da jeg ikke skal kunne få barn, så mulig jeg må ta en dna test :schocked028 kan heller ikke huske noen drømmer med engler eller aliens som kan ha forårsaket dette, så må ta det litt på sparket. Fant ut i går at jeg er ca 26 uker på vei, så allerede forbi forrige graviditet, noe som gjør det hele litt lettere. Men siden jeg ikke selv har noe erfaring med å se tegnene hverken på graviditetene mine eller på bortgangen til min forrige gutt, så er jeg litt nyskjerrig om noen kan hjelpe meg i forhold til hvilke tegn de har hatt, slik at jeg har en større sjans for å kjenne om noe er på tur å gå galt denne gangen. Kan jo hende de kan ta ut barnet mitt allerede om det er jeg som ødelegger barnet, eller om det skal bli noe risiko for barnet. Jeg starter jo også å bli ganske gammel så vil prøve å være så godt forberedt jeg kan, da dette trolig er siste mulighet for å få etterkommere. Håper jo også at jeg vil få vite litt mer når jeg får snakket litt med en jordmor eller en lege, men foreløbig sitter jeg jo å venter på time hos noen som kan hjelpe, og redselen slår meg jo fra tid til annen, feks når jeg kjenner liv eller når det er lenge siden sist jeg kjente liv, og det å tyde alt man kjenner er ennå veldig vanskelig. Så takk om noen kan hjelpe meg.
 
Jeg tenker at det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å kjenne liv og kontakte føden dersom du ikke har kjent liv på en stund. Sjekk ut kjennliv.no.

Og så tenker jeg at du kanskje bør få en time hos jordmor og snakke om dette. Håper alt går bra!
 
Først gratulerer med ny graviditet❤️ Jeg trur ikke man kan se etter tegn noe annet enn det hun skriver over på kjennliv.no og at du går time og oppfølging hos sykehuset eller lege. Sykehuset er bedre for de har jo ul. Men snakk med de på føden ja. Det eneste du kan gjøre nå er å få sjekket alt man skal sjekke og få oppfølging og prøve å forberede deg til fødsel. Vet det er lett å si, vanskelig å gjøre, men ja er gravid selv og redd hele tiden, men går til ul ofte fordi jeg er redd og vil ha bekreftet at alt er greit. Men snakk med en lege, jm eller føden så du kan få mer hjelp, siden du ikke har visst noe før nå ville jeg hastet med å få en jm og time hos noen som kan sjekke med ul og få en oul på sykehuset også så du vet termin også. Masse masse lykke til❤️❤️❤️
 
Sjekk ut kjenn liv som de andre vise til her og be om ekstra oppfølging på poliklinikk på sykehuset. Lege kan og bør henvise deg. Siden du vet at du er 26 uker på vei antar jeg du har vært på en ultralyd allerede?
Endring i babyens bevegelser er det eneste du kan følge med på, men ultralyd kan vise om blodstrøm i morkaka og navlestreng gir nok næring til babyen. Knuter på navlestreng slik du opplevde med engelen du mista i uke 20, er ikke satt i sammenheng med gjentagelsesfare.
Håper du får mer oppfølging og betryggelse fremover, og lykke til med resten av svangerskapet ❤️
 
Sjekk ut kjenn liv som de andre vise til her og be om ekstra oppfølging på poliklinikk på sykehuset. Lege kan og bør henvise deg. Siden du vet at du er 26 uker på vei antar jeg du har vært på en ultralyd allerede?
Endring i babyens bevegelser er det eneste du kan følge med på, men ultralyd kan vise om blodstrøm i morkaka og navlestreng gir nok næring til babyen. Knuter på navlestreng slik du opplevde med engelen du mista i uke 20, er ikke satt i sammenheng med gjentagelsesfare.
Håper du får mer oppfølging og betryggelse fremover, og lykke til med resten av svangerskapet ❤️


Var hos en gyn avdeling som man egentlig drar til tidlig i svangerskapet for å se om det var graviditet utenfor livmoren, noe vi fryktet da vi trodde at det måtte være en tidlig graviditet. Men de hadde ikke instrumenter som kunne fortelle oss så veldig mye, da barnet var såpass stort som det var. Men de skulle henvise meg så fort som mulig til en annen avdeling som kunne hjelpe i forhold til hvor langt jeg er på vei. Er bare hode mitt som snurrer veldig i forhold til at jeg vil helst vite helt sikkert. Fikk sett babyen, men hun/han lå med ryggen til oss og fikk ikke sett så mye, men beste følelsen i verden!

å tusen takk for støtten alle sammen. skal sjekke kjennliv så fort jeg har postet denne, slik at jeg iallefall kan finne ut hva jeg kjenner etter.
 
Mange gode tips fra de over her

Gratulerer så mye med svangerskapet!
Forstår du er redd, men sjansen for at det går bra er mye større enn for st det går galt.

Hvis du er så langt på vei også så har babyen din nå også mulighet for å overleve utenfor magen (og hatt det i flere uker).

Håper du veldig snart kommer inn på sykehuset!
 
Tusen takk for tips og gode råd. Har vært på ultralyd og sett gutten vår. De kunne ikke gi oss termin da vi var for langt på vei, men foreløbig regner vi med 28 november. Morkaka ligger slik at jeg vil ha vanskeligheter med å kjenne spark i magen, men vet nå at det jeg kjenner ned mot bekkenet er han som ligger å forsikrer meg om at det er liv. Har også kjøpt en doppler for å kunne høre på hjertelyden hans, men den har også vært litt vanskelig å finne, så når det har vært stille for lenge så dytter jeg litt i han, da kjenner jeg at han svarer meg.
 
Gratulerer så mye med ny graviditet! :Heartred
Jeg hadde ingen symptomer på at det gikk galt for oss (livmorhalsen åpnet seg i uke 21+3), reiste inn med en følelse av at noen knivstakk meg i underlivet, men denne følelsen fortsatte i flere dager etter fødsel også men så forsvant den...
 
Gratulerer så mye med ny graviditet! :Heartred
Jeg hadde ingen symptomer på at det gikk galt for oss (livmorhalsen åpnet seg i uke 21+3), reiste inn med en følelse av at noen knivstakk meg i underlivet, men denne følelsen fortsatte i flere dager etter fødsel også men så forsvant den...

Takk for svar! Litt trist at det ikke er noe symptomer da. Håpet jo på at jeg bare var naiv og dum siden jeg ikke viste at han var der. Og at jeg derfor kanskje rett å slett overså at det gikk galt. Tror jeg kommer til å bli ei mara for lege og jordmor de neste 3 månedene :sorry: Kanskje det var en grunn til at legen avviste alle spørsmål om at jeg var gravid... Hun ville rett å slett ha litt ørefred frem til at hun var ferdig med ferien :laughing002
 
Back
Topp