Te!!

Trekløveret <3

Forumet er livet
Som gravid så kan jeg drikke max 3-4 kopper daglig...men, kan jeg drikke grønn og/eller hvit te? Fått for meg at det ikke bør drikkes, men hvorfor eller hvor jeg har det fra vet jeg ikke...
Er vel noe te som har for mye koffein også..?

Noen som har peiling på te i svangerskapet?![8D][:D]

Jeg fikk høre at grønn te var helt kurant. Men hvis du går til helsekost butikker tror jeg de har massevis av koffeinfri te der. Var der jeg fikk min te fra. Var kanskje i overkant skeptisk til te med koffein siden jeg var avhengig av min ene tillate kopp kaffe til dagen, så jeg fikk tak i koffeinfri te :)

Er usikker, men hør i en helsekostforretning. De har iallefall en del te-typer uten koffein.

Hei, det er sort te du ikke skal drikke så mye av for de den inneholder koffein.. Hvit og grønn kan du drikke så mye du vil av, men man må vel passe på sukkeret uansett.. :o)

Neeei, vent nå litt..

Jeg husker noen sa til meg at jeg måtte være forsiktig med grønn te... Skal google og sjekke litt. Gi meg noen minutter[:)]

Her.. Ingen krise med et par kopper iallefall[:D]

Fra Lommelegen:

[font="verdana,arial,helvetica"]Grønn te inneholder et stoff som heter EGCG. Dette har masse svært helsegunstige effekter, bl.a. kan det sannsynligvis være med å reduser ens kreftrisiko, og i laboratorieforsøk har det vist seg å kunne drepe kreftceller.
I tillegg inneholder grønn te en lang rekke andre svært helsegunstige stoffer, bl.a. antioksydanter, så alt i alt er grønn te noe alle og enhver burde drikke daglig !
Da kanskje med unntak av gravide.
Så kommer poenget:
EGCG kan binde seg til et enzym i kroppen som heter DHFR. Dette enzymet er involvert i og nødvendig for folatopptaket i kroppen.
Mao. så tenker man seg rent teoretisk at grønn te, via EGCG og DHFR, kan redusere folatnivåene i kroppen.
Og folat er et viktig vitamin under fosterdannelsen, da det har vist seg at folatmangel gir økt risiko for ryggmargsbrokk, som uansett er en svært sjelden tilstand. Det er derfor man anbefaler folat til gravide, i første trimester. (Hvis du ikke har tatt dette ennå, så begynn nå.)

Der er på ingen måte noen påvist sammenheng mellom inntak av grønn te hos gravide, og økt forekomst av ryggmargsbrokk. Dette er nemlig rent teoretiske betraktninger, og ikke noe annet.
Man kan kanskje bruke disse teoretiske betraktningene i litt sånn "føre-var"-tenkning, og derfor kanskje ikke drikke ekstreme mengder grønn te i svangerskapet. Men et par kopper daglig har selvfølgelig ingen praktiske betydninger.

Hva med Rooibush te da (eller hvordan det skrives)? De er jo koffeinfrie og kan kjøpes på tebutikker...

ORIGINAL: Helene Burugle

Her.. Ingen krise med et par kopper iallefall[:D]

Fra Lommelegen:

[font="verdana,arial,helvetica"]Grønn te inneholder et stoff som heter EGCG. Dette har masse svært helsegunstige effekter, bl.a. kan det sannsynligvis være med å reduser ens kreftrisiko, og i laboratorieforsøk har det vist seg å kunne drepe kreftceller.
I tillegg inneholder grønn te en lang rekke andre svært helsegunstige stoffer, bl.a. antioksydanter, så alt i alt er grønn te noe alle og enhver burde drikke daglig !
Da kanskje med unntak av gravide.
Så kommer poenget:
EGCG kan binde seg til et enzym i kroppen som heter DHFR. Dette enzymet er involvert i og nødvendig for folatopptaket i kroppen.
Mao. så tenker man seg rent teoretisk at grønn te, via EGCG og DHFR, kan redusere folatnivåene i kroppen.
Og folat er et viktig vitamin under fosterdannelsen, da det har vist seg at folatmangel gir økt risiko for ryggmargsbrokk, som uansett er en svært sjelden tilstand. Det er derfor man anbefaler folat til gravide, i første trimester. (Hvis du ikke har tatt dette ennå, så begynn nå.)

Der er på ingen måte noen påvist sammenheng mellom inntak av grønn te hos gravide, og økt forekomst av ryggmargsbrokk. Dette er nemlig rent teoretiske betraktninger, og ikke noe annet.
Man kan kanskje bruke disse teoretiske betraktningene i litt sånn "føre-var"-tenkning, og derfor kanskje ikke drikke ekstreme mengder grønn te i svangerskapet. Men et par kopper daglig har selvfølgelig ingen praktiske betydninger.

Aah, tusen takk![;)]

Hvit te er den med minst koffein, grønn te nest minst, og svart te mest. Usikker på rød te da... Uansett mindre koffein i te enn i kaffe, så hvis du vil være ekstra sikker, kan du jo følge anbeflingene for kaffe i stedet, som er 1-2 kopper tror jeg. Så er du uansett under grensen. Og husk at brus med koffein også må tas med i beregningen.

Kan på det varmeste anbefale twinings fruit infusions [:)] Har ikke sett den annet enn på spar, men det er kjempegode frukt teer [:)]

Mener det ikke er koffein i de..

Back
Topp