Te og søtning

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Jeghar plutselig fått litt dilla på te, så det går gjerne et par kopper hver dag.
Men så begynte jeg å tenke på det med søtning i teen. Brukte først sukker i teen, men begynte å tenke på svangerskapsdiabets/dårlig for tenna osv. Så bytta til suketter. Nå har jeg begynt å tenkt på at det kanskje ikke er noe særlig med kunstig søtning i te når man er gravid? Er det noe i det?
Hva bruker du i teen? :)

Nå drikker jeg ikke noe særlig med te fordi da må jeg tisse 5 ganger i timen resten av dagen pga den vanndrivende effekten som te har, men jeg lager jo andre ting som trenger å være søtt :P Siden jeg har PCOS har jeg økt risiko for svangerskapsdiabetes og jeg er derfor ganske streng med hvor mye sukker jeg tillater i kostholdet. Hvis jeg f.eks. skal bake kake, lage is eller lignende så bruker jeg et produkt som heter Tagatesse. Det smaker ganske så likt sukker, er tilnærmet helt naturlig (99,98%) og gir ingen blodsukkerstigning. Hvis jeg trenger noe søtt å ha på yoghurten, pannekaker eller slikt så bruker jeg fibersirup gold. Heller ingen blodsukkerstigning og slik jeg har skjønt det basert på naturlige plantefibre. Tror vel egentlig begge disse to kan brukes i te om du vil det :) Bare vær obs på at begge disse søtningene baserer seg på et fiber, sånn at hvis du ikke er vant til å spise de, så kan de gi luft i magen i starten.

Nå drikker jeg ikke noe særlig med te fordi da må jeg tisse 5 ganger i timen resten av dagen pga den vanndrivende effekten som te har, men jeg lager jo andre ting som trenger å være søtt :p Siden jeg har PCOS har jeg økt risiko for svangerskapsdiabetes og jeg er derfor ganske streng med hvor mye sukker jeg tillater i kostholdet. Hvis jeg f.eks. skal bake kake, lage is eller lignende så bruker jeg et produkt som heter Tagatesse. Det smaker ganske så likt sukker, er tilnærmet helt naturlig (99,98%) og gir ingen blodsukkerstigning. Hvis jeg trenger noe søtt å ha på yoghurten, pannekaker eller slikt så bruker jeg fibersirup gold. Heller ingen blodsukkerstigning og slik jeg har skjønt det basert på naturlige plantefibre. Tror vel egentlig begge disse to kan brukes i te om du vil det :) Bare vær obs på at begge disse søtningene baserer seg på et fiber, sånn at hvis du ikke er vant til å spise de, så kan de gi luft i magen i starten.
Hmm, det må prøves :)
Hvor får man tak i disse? Helsekostbutikk? Daglivarebutikk? :)

Hmm, det må prøves :)
Hvor får man tak i disse? Helsekostbutikk? Daglivarebutikk? :)
Jeg pleier å kjøpe begge deler i helsekosten, men mener å ha sett Tagatesse av og til i svært velassorterte dagligvarebutikker :) Tagatesse er jo en del dyrere enn sukker, men det som er fint er at den er dobbelt så søt, så du trenger ikke like mye :) Tommelfingerregel er ca. halvparten av mengden du ville brukt hvis det var vanlig sukker. Greit å være obs på så du ikke heller oppi et par teskjeer i tekoppen ;) Skal du bruke Tagatesse i kaker er det også viktig å vite at det karamelliserer mye fortere enn vanlig sukker og man bør derfor redusere steketemp og heller steke det litt lenger. Har ikke prøvd å lage gjærbakst med Tagatesse, for der er jo tilstedeværelsen av sukker en del av heveprosessen og sånt, så vet ikke hvordan det ville blitt, men si gjerne i fra hvis du prøver :)

Jeg pleier å kjøpe begge deler i helsekosten, men mener å ha sett Tagatesse av og til i svært velassorterte dagligvarebutikker :) Tagatesse er jo en del dyrere enn sukker, men det som er fint er at den er dobbelt så søt, så du trenger ikke like mye :) Tommelfingerregel er ca. halvparten av mengden du ville brukt hvis det var vanlig sukker. Greit å være obs på så du ikke heller oppi et par teskjeer i tekoppen ;) Skal du bruke Tagatesse i kaker er det også viktig å vite at det karamelliserer mye fortere enn vanlig sukker og man bør derfor redusere steketemp og heller steke det litt lenger. Har ikke prøvd å lage gjærbakst med Tagatesse, for der er jo tilstedeværelsen av sukker en del av heveprosessen og sånt, så vet ikke hvordan det ville blitt, men si gjerne i fra hvis du prøver :)
Tusen takk for svar. Dette må prøves, ble nysgjerrig nå ;)

Teen min drikker jeg bar :)
Kjøper kun i løsvekt og passer på å ikke bruke for mye sort te. Satser heller på "te" hvor det meste er bare tørket frukt. :)

Det ser ut som du allerede har fått gode tips. :) Man skal minimere bruken av både sukker og kunstig søtning. Jeg synes sukker er vanskeligere å trappe ned på enn søtning, og ser ikke på et par suketter om dagen som noe problem. :)

Hvordan klarer dere å ikke bruke noe søtning i te? :p
Jeg synes det blir så bittert og tamt uten. :depressed:
Jeg lar ikke teen trekke spesielt lenge. :) svart te feks blir forferdelig bitter om den står mer enn 2 minutter. Jeg gir den maks 1 minutt :)
Og bruker aldri kokende vann.

Har ikke tenkt på dette i det hele tatt i svangerkapet for å være ærlig :P

Jeg har drukket te nesten hver dag jeg med suketter i siden jeg ble gravid, samt kaffe.

Var på ultralyd i går og fikk full score på alt og morkake, forstervann alt var perfekt. Så føler det kan vell ikke være så farlig med litt søtningsmiddel i teen sin?

Klarer ikke drikke te uten noe i, det smaker jo blæ :)

Drukket kaffe også, men det klarer jeg ikke drikke mer enn en liten kopp av og til av, siden kroppen min ikke vil ha mer :) Tenker kroppen vil si litt ifra også hva som den tåler eller ikke.

Husker før jeg viste jeg var gravid så fikk jeg et glass rødvin servert og kroppen min bare klarte ikke drikke eller nyte det som før. 3 dager senere testet jeg positiv og det forklarte litt hvorfor kroppen min ikke ville drikke alkohol, var jo liten baby inni der <3

Hvordan klarer dere å ikke bruke noe søtning i te? :p
Jeg synes det blir så bittert og tamt uten. :depressed:

Det har mye å si hvor lenge den trekker og hvor varmt vann du bruker. Følger du anbefalingene er den ikke bitter, med mindre den er gammel (te er ferskvare). Også må man trappe ned. Brukte sukker/sukett før, men trappet gradvis ned. Nå tenker jeg ikke over at jeg ikke har i noe, og synes det er bedre uten. Veldig vanesak...

Back
Topp