taxoplasma parasitt

Bruker00mm

Termin 7 okt
Hei.
I det siste har jeg lest og hørt en del om taxoplasma parasitten. Jeg ble ganske så skremt av det, fordi jeg befinner meg et sted med smittefare. Jeg bor for tiden i Frankrike, det er to katter i leiligheten, så ble jeg fortalt i går at man ikke skal spise skall på frukt, eksempelvis epleskall. Hva er i så fall symptomene på dette? Tenkte jeg skulle ta en legetime til uka, og ta en blodprøve for å se om jeg er blitt smittet. Hva skjer om jeg er smittet? er veldig redd og bekymret. Håper på raskt svar.

Hilsen M

Er forresten 10 uker på vei, om du lurer på det.
Hei! Toxoplasmoseparasitten er utbredt blant katter. Katter får det helst i ung alder, og utskiller da parasitten gjennom avføring. Dette er grunnen til at gravide anbefales å unngå å tømme og gjøre rent i kattekassen. Da katter klatrer i trær og kan komme i kontakt med frukt i trær eller på bakken etc, er det anbefalt å helst skrelle frukten/ evt. vaske den godt. God håndvask i forbindelse med omgang med katter er viktig. Dessuten kan parasitten spres via kjøtt som ikke er varmebehandlet. Det er godt mulig at det er blitt tatt blodprøver for å se om du har antistoffer mot toxoplasmose tidlig i svangerskapet. Har du vært smittet som barn eller tidligere i livet, vil du ha antistoffer og dermed ha beskyttelse mot denne sykdommen. Dersom man blir smittet første gang og er gravid, kan dette noen ganger ha uheldige konsekvenser for svangerskapet og fosteret.Det kan være lurt å få klarhet i dette for deg slika t du kan ta de nødvendige forholdsregler . Ønsker deg lykke til med svangerskapet : Beste hilsen Elin.

Back
Topp