Taxiselskapene tilbyr ikke bakovervendt barnesete etter babysete

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Ingen av de to taxiselskapene i byen tilbyr bakovervendt barnesete for barn som ikke passer i babysete. Det er da helt på trynet? Er det bare jeg som hadde forventet at de skulle ha tilbudt dette?
Jeg synes aldeles ikke det et greit å plassere en ettåring i et framovervendt bilsete. Litt ekstra med tanke på hvor travelt veldig mange taxisjåfører har det...

Ikke bare det, men i tillegg så får man ikke bilstol selv om man sier det i bestillingen. Ungen må sitte på pute :(
Derfor tar vi svært sjeldent taxi her.

Synes de bør kunne tilby det som er anbefalt, ja. Det skulle bare mangle!

Er egentlig sjåføren sitt ansvar og sikre barn under 15 år. Så det bør ver ein selvfølge. Men mangen som ikkje bryr seg dessverre. Har aldri tatt taxi med barn. Men trodde det var bedre en dette ?

Har kjørt kun én gang med taxi og det var i Bergen. Først tok han fram et framovervendt (jenta vår var vel 1,5-2 år gammel da), men jeg ba da om bakovervendt. Han hadde begge deler med seg heldigvis!

De tar ikke dette så alvorlig, dessverre.. Har nettopp diskutert dette med et taxiselskap i en storby i Norge da jeg ringte FØR vi dro på ferie og ble lovet bakovervendt til begge barna, forhåndsbestilte taxituren. Etter to timer med "krangling" på flyplassen måtte lille på 2,5 år sitte i babystol (han passet det, heldigvis!) og store på 4,5 sitte i beltestol, det fantes ikke en eneste taxi i byen med bakovervendt stol. (Eller jo, en hadde det - men han manglet stang og belter for å montere bakover - og da var vi jo like langt). På hjemturen hadde de faktisk kjøpt inn to bakovervendte stoler. MEN de var fra biltema og helt umulig å feste godt i bilen! Så da ble de satt igjen, og vi måtte gå for beltestol igjen + at vi hadde fått tak i bakovervendt til lille via finn.no

Jeg jobba som taxi sjåfør en liten periode. Der hadde de gørr gamle type billig seter av ukjente merker. Igjen av dem var bakovervendt og alle måtte festes med bilens belte. Babysetet var prikk likt det tanten min hadde til sin første sønn som nå er 15 år gammel.

Jeg tok dette opp på bua en dag, men det var for dyrt å investere nye seter og var ikke alle bilene som hadde isofix å det ville jo også kreve opplæring for å bruke setene.

Å jeg lærte jo at man blir ikke rik av å drive taxiselskapene. Så skjønner problemstillingen dems. Jeg tok kontakt med trygg trafikk og statens vegvesen å oppfordret dem til en sponsing med bilstoler til taxiselskaper. Samt et par bareneutstyrs butikker. Tenkte at feks utstillings modeller som var utgått av året burde kunne doneres feks. Men de lo bare av meg å jeg følte meg helt teit.

Så jeg vil nok si at om noen har bilseter de prøver å selger for noen hundrelapper. Kanskje de heller kan gi dem til et taxi selskap og tenke at det betyr at mange barn vil sitte sikkert i bil. Det kommer jeg til å gjør da mine er ferdig med sine seter ;)

Jeg tok taxi med min 4 åring i vinter, og fikk først pute, så forovervent sete, som kun festes med belte. Dette er ett barn som da veide 12,5-13 kg. og satt bakovervent i våre biler. Jeg spurte etter annet sete, men de 2-3 de hadde var samme. Eldgamle og dårlige, sikkelig usikkert!

Skjer ikke igjen om jeg ikke må.

Her fikk hun plass i babystolen til hun var rundt 18 måneder, så da satt hun i den. Etter det så blir det forovervendt dessverre.
Jeg kjører ikke bil, så av og til har vi ikke så mye valg. Kjører veldig mye bubuss også, og der er det jo helt usikra. Sånn er det bare.

Back
Topp