Tauza og Tingeling1

jeg amma... så siterte bare..

jeg har en ba i spesialpedagogikk og har jobba i skolen. er for tiden arbeidsledig.

Har jobbet ett år med elever som går i normalklasse og ett år med elever i spesialgruppe.

liker nok best det siste.

Skal melde meg opp til ppu- praktiskpedagogiks utdannelse til høsten.

Klart jeg kan svare [:)]

Jeg er kontaktlærer på 2.trinn. Trives veldig godt med de minste, så holder meg nok på 1. - 4.trinn en stund. Liker absolutt best å være kontaktlærer, liker den gode kontakten man får med elevene, og man kan jobbe på en helt annen måte enn om man bare er timelærer. Jeg underviser i alle fag untatt musikk, det hadde ikke gått bra om jeg skulle gjort det, hehe [:D]

Kan absolutt anbefale å bli lærer! Det kan selvsagt være dager der jeg ikke syns det er supermorsomt, men stort sett en veldig givende jobb. Man får masse igjen fra ungene, og spesielt de små er veldig lærevillige og nysgjerrige. Ingen dager er like, og det liker jeg [:)] Dagene går også kjempefort! MAn rekker sjelden alt man har tenkt og har lyst til, men sånn er det bare.... Jeg har sluttet å få dårlig samvittighet for det, for jeg har jo en familie også som er viktigere for meg enn jobben.

Det er en krevende og utfordrende jobb, men også veldig spennende og morsomt [:)]

Mamma til Jonas: Nå er jo lærerutdanningen lagt om, og ting er ikke som de var da jeg begynte... Men tror egentlig jeg hadde likt bedre å ta den varianten som en blir tilbudt å studere nå - og bli mer spesialisert med tanke på trinn og fag [:)] ...men må legge til at jeg har likt utdanningen anywayz [:)] Gleder meg til å begynne å jobbe (skrekkblanda fryd dog - ettersom det er litt skremmende med alt nytt [;)])!

Tauza: Ikke helt i min gate ser jeg, men takk for svar [:)]

Tingeling1: Har du jobbet som kontaktlærer siden du var ferdig, eller hadde du et år eller to for å la undervisningen sette seg før du begynte med foreldresamarbeid? Er nemmelig litt stressa på mye å sette seg inn i på en gang [&:] ...men samtidig så tror jeg nok ikke jeg får så mye valgmuligheter - blir å ta det jeg får tilbud om og det som følger med såklart [:)] ..men i motsetning til deg, så trives jeg best med de eldste.. Så blir jo en del rettearbeid, og derfor ser jeg for meg at det i alle fall første året hadde vært gunstig å konsentrere seg om henholdsvis å "finne seg selv og sin rolle" i klasserommet, og å bli fortrolig med vurdering (synest vi har alt for lite om det i utdanningen! [>:]) for senere å utvide med alt ansvar for skole/hjem-samarbeid... [8|] *drømmer meg bort i selvdiktede stillingsinstrukser mens jeg ennå er student*

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Mamma til Jonas: Nå er jo lærerutdanningen lagt om, og ting er ikke som de var da jeg begynte... Men tror egentlig jeg hadde likt bedre å ta den varianten som en blir tilbudt å studere nå - og bli mer spesialisert med tanke på trinn og fag [:)] ...men må legge til at jeg har likt utdanningen anywayz [:)] Gleder meg til å begynne å jobbe (skrekkblanda fryd dog - ettersom det er litt skremmende med alt nytt [;)])!

Tauza: Ikke helt i min gate ser jeg, men takk for svar [:)]

Tingeling1: Har du jobbet som kontaktlærer siden du var ferdig, eller hadde du et år eller to for å la undervisningen sette seg før du begynte med foreldresamarbeid? Er nemmelig litt stressa på mye å sette seg inn i på en gang [&:] ...men samtidig så tror jeg nok ikke jeg får så mye valgmuligheter - blir å ta det jeg får tilbud om og det som følger med såklart [:)] ..men i motsetning til deg, så trives jeg best med de eldste.. Så blir jo en del rettearbeid, og derfor ser jeg for meg at det i alle fall første året hadde vært gunstig å konsentrere seg om henholdsvis å "finne seg selv og sin rolle" i klasserommet, og å bli fortrolig med vurdering (synest vi har alt for lite om det i utdanningen! [>:]) for senere å utvide med alt ansvar for skole/hjem-samarbeid... [8|] *drømmer meg bort i selvdiktede stillingsinstrukser mens jeg ennå er student*

Jeg jobbet et halvt år i et 50 % vikariat da jeg startet som lærer. Ellers ble jeg brukt som timelærer hvis det var fravær, så jeg jobbet stort sett 80 % hele tiden. Så tok jeg over ansvaret som kontaktlærer for samme klassen da de begynte i 3.klasse. Siden det har jeg bare vært kontaktlærer [:)] Du kommer fort inn i det, og min erfaring er at man lærer så mye mer av å være kontaktlærer, og du får i tillegg den ekstra gode kontakten med en klasse, og kan forme dem som du selv ønsker (så langt det lar seg gjøre, hehe) Dette med vurdering er litt av en jobb ja.... Føler vi bare så vidt har startet....Så veldig mye jeg må lære meg der også, selv om jeg er i jobb....

Hvor lenge har du igjen å studere? Hvilket trinn ønsker du å begynne på? Hvor studerer du?

Back
Topp