Taushetsplikt i Barnehage........?

Jadda26

Elsker forumet
Hvor går deres grense for taushetsplikt??
en barnehage tante sporte om jeg var gravid for de hadde hørt datteren min si dette, og jeg bekreftet så ikke de skulle ta stoltheten vekk fra henne i å tro at dette var løgn...(har familie og som jobber i barnehagen) jeg sa og til de at dette er HYSJ HYSJ da jeg ikke ville si noe til resten før jeg iallefall var 12uker på vei... De informerte alle i barnehagen slik at ingen skulle si hun løy... men så...når jeg kom hjem, ble jeg rent ned av telefoner om jeg var gravid for den i familien i barnehagen hadde sagt hun hørte det der og lekket dette videre til ALLE...dvs.. hun tok ikke bare fra meg muligheten og gleden av å fortelle dette selv til familien og nære, men hun sa dette mot min vilje...

er dette lov???? i og med at hun var i jobb når hun ble informert...og infoen var bare for at de ikke skulle si at datteren min løy...

Barnehageansatte har ikke taushetsplikt, iallfall ikke på ting som dette, men det er jo selvfølgelig helt galt av henne å gjøre slikt! Jeg hadde tatt en ny samtale med henne ansikt til ansikt og sagt at det hun gjorde var totalt uakseptabelt.

Hvis en forelder sier noe til en ansatt og sier det er hysj, hysj.. Jo, da er det taushetsplikt. Dem skal ikke gi ut informasjon som foreldrene selv ikke vil. 
Jeg jobber i barnehage, og det er ei som har fått advarsel for å gi ut informasjon om en forelder til noen andre. Vi har jo ikke lov å fortella foreldrene hvem det var som slo, beit e.l om noe sånn har skjedd. Navn skal ikke gis ut, heller ikke ting foreldre sier e hysj, hysj. Ja, greit å informere dem som jobber på avdelinga til den lille jenta de. Men hele personalet trenger ikke vite det vell?

vell jeg informerte en person om dette da hun sporte meg om det var sant, siden de trodde datteren min løy til de... jeg bekreftet for EN person... og hun har tydeligvis sagt det videre og jeg har tenkt slik at alle i avdelingen ikke skulle si hun løy når hun ikke gjorde det. Men så familiemedlemmet mitt som jobber i samme avdeling som datteren min går i tok seg sin frihet å fortelle dette til resten av familien min...

Må og få si det at vedkommende det er snakk om har allerede fått advarsel for å dele info som ikke var sant engang videre til hele familien... så dette blir da andre gangs forseelse...

Eg jobber selv i barnehage og i min barnehage har vi taushetsplikt rundt all info vi får om barn og familie og det trodde eg var standar i alle barnehager.

charlot skrev:
Eg jobber selv i barnehage og i min barnehage har vi taushetsplikt rundt all info vi får om barn og familie og det trodde eg var standar i alle barnehager.

mener det er standard... man skal jo ikke utgi info om foreldre elller barn i barnehagen uansett... er vell det jeg trodde var normalt ialefall... skikkelig kjipt uansett...ødelagt alt for meg om å informere min familie..

Klart man har taushetsplink om slikt! Det kunne aldri falt meg inn en gang å slik om foreldrene til barna i barnehagen, samme om det var familie og om det hadde frista da! Slikt gjør man faktisk ikke.. Tenker på all gleden man faktisk tar fra deg som er gravid også! Familien er jo de som er mest spennende å fortelle det til.. Jeg jobber selv i barnehage :)

ble utrolig skuffet.. og spesielt når ingen har enda ringt meg og spurt meg om dette stemmer etc.. de velger vell å vente til jeg sier det selv, men jeg vet jo de vet det siden min bror fortalte at alle viste det.. jaja... de kunne heller fortalt alle hva som lå i pakkene til jul.. hadde vært mye bedre... skikkelig forbanna på hun nå.. arg....

Skal jo ikke si sånt videre!

Si til henne at du ikke likte at hun gjorde det, få henne til å skjønne at hun ikke kan si sånt, gi henne gjerne litt dårlig samvittighet i tillegg! hehe Og si det at "du kunne bare spurt meg først om det var greit at du delte slik informasjon med resten av familien min, noe jeg hadde gledet meg til å si selv! Blir rett å slett lei meg jeg.."

sommerfugler85 skrev:

Si til henne at du ikke likte at hun gjorde det, få henne til å skjønne at hun ikke kan si sånt, gi henne gjerne litt dårlig samvittighet i tillegg! hehe Og si det at "du kunne bare spurt meg først om det var greit at du delte slik informasjon med resten av familien min, noe jeg hadde gledet meg til å si selv! Blir rett å slett lei meg jeg.."

funderte på det.. Men kjenner jeg vedkommende rett så gir hun blanke F"#¤¤ i hva jeg føler og mener :P så gått så langt at jeg faktisk vurderer å gå å gi beskjed til lederen og få gjort noe med det..da dette er andre gangen hun deler ting til familien hun over hodet ikke skal si videre fra barnehagen... men føler meg og ganske ond... men som de sier... du får det du gir...

Jadda26 skrev:

sommerfugler85 skrev:

funderte på det.. Men kjenner jeg vedkommende rett så gir hun blanke F"#¤¤ i hva jeg føler og mener :P så gått så langt at jeg faktisk vurderer å gå å gi beskjed til lederen og få gjort noe med det..da dette er andre gangen hun deler ting til familien hun over hodet ikke skal si videre fra barnehagen... men føler meg og ganske ond... men som de sier... du får det du gir...

Da går du til ledelsen! Ikke noe annet å gjøre med det! Går ann til å si til ledelsen at du vurderte å prate med henne direkte, men fra tidligere erfaringer så vet du at det ikke går, så du valgte å gå rett til dem!

sommerfugler85 skrev:

Jadda26 skrev:

sommerfugler85 skrev:

Da går du til ledelsen! Ikke noe annet å gjøre med det! Går ann til å si til ledelsen at du vurderte å prate med henne direkte, men fra tidligere erfaringer så vet du at det ikke går, så du valgte å gå rett til dem!

bare redd jeg er FOR streng.. hun fikk jo advarsel sist..og redd for at dette kan koste henne jobben... men samtidig så tenker jeg og at jeg fortjente mye mer enn at hun ødelagte dette for meg... så tviner litt på det.. off ikke lett når det er familie....

dere har vært supre å hjelpe med råd..tar gjerne imot flere og :D

ja du får se hva du ender med, uansett må du la henne vite at du syns det var dårlig gjort! hehe

Jeg synes absolutt du må gjøre noe med det, dette var ikke bare dårlig gjort, men det var faktisk å bryte taushetsplikten. Hun må jo skjønne på en eller annen måte at sånt som dette gjør man bare ikke, og dersom du føler det ikke går an å snakke med henne direkte hadde jeg ikke nølt med å ta det videre!

Her har også en ansatt i bhg til lillemor spurt om jeg er gravid, og jeg har bekreftet det, men sagt det er hemmelig frem til jul. Og da sa hun at hun har taushetsplikt, så hun har ikke lov å si noe hun.. Stoler også på henne, kjenner henne litt fra før, men det har ingenting med saken å gjøre uansett!

De har taushetsplikt ja, så dette synes jeg du skal ta opp med barnehagen.. Dette kan jo skje andre også, som kanskje også er sårbare.. 

har iallefall bestemt meg for å ta dette videre på mandag.. tenkte ta det opp med ledelsen og forklare min skuffelse over dette, og forklare fint hvor mye dette faktisk ødelagte for meg.. Så håper de skjønner hva hun har faktisk gjort.. Og håper det kommer konsekvenser ut av dette så gjør at hun lærer.. er jo gått så langt at jeg vurderer å skifte barnehage...

Gå til ledelsen! Sånt har hun ikke lov til å gjøre. Vi som jobber i barnehage har ikke lov til å si noe som helst om barna og familiene til barna til andre foreldre i barnehagen.

snusmumrik skrev:
Gå til ledelsen! Sånt har hun ikke lov til å gjøre. Vi som jobber i barnehage har ikke lov til å si noe som helst om barna og familiene til barna til andre foreldre i barnehagen.

var ikke til andre foreldre... var en i familien som jobber i barnehagen som sa det til hele slekta mi... selvom jeg sa det var hysj hysj... Men ja skal ta det til ledelsen... Håper hun får såpass repremand at dette printes fast i hode hennes og ikke gjør dette mot noen andre

Jadda26 skrev:

snusmumrik skrev:

var ikke til andre foreldre... var en i familien som jobber i barnehagen som sa det til hele slekta mi... selvom jeg sa det var hysj hysj... Men ja skal ta det til ledelsen... Håper hun får såpass repremand at dette printes fast i hode hennes og ikke gjør dette mot noen andre

Åja sånn ja... men uansett så er det innmari feil!

Back
Topp