Tas det ultralyd før keisersnitt?

Moonstone

Betatt av forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
For dere som har hatt planlagt keisersnitt eller hatt god tid til keisersnitt når dere kommer på føden og det oppstår noe, har de tatt ultralyd av dere rett i forkant (samme dag) for å sjekke hvordan alt ligger i magen?

Regner med at de som har hatt hastekeisersnitt ikke har hatt ultralyd da det sikkert ikke er tid?

For dere som har hatt planlagt keisersnitt eller hatt god tid til keisersnitt når dere kommer på føden og det oppstår noe, har de tatt ultralyd av dere rett i forkant (samme dag) for å sjekke hvordan alt ligger i magen?

Regner med at de som har hatt hastekeisersnitt ikke har hatt ultralyd da det sikkert ikke er tid?

De tok ikke ultralyd på meg før det planlagte keisersnittet :)

De tok ikke ultralyd på meg før det planlagte keisersnittet :)
Takk for svar :) Var det slik at du hadde fått mer oppfølging og ultralyd under svangerskapet da? Siden det var planlagt keisersnitt. Slik at de visste hvordan babyen lå og hvor ting ellers var i kroppen :hilarious:

De kjenner stort sett hvordan babyen ligger hvis de trenger :) Hva tenkte du at de burde sjekke?

De kjenner stort sett hvordan babyen ligger hvis de trenger :) Hva tenkte du at de burde sjekke?
Jeg skrev en annen tråd nå nettopp om bakovervendt livmor og incarcerated uterus. Lurte egentlig mest på om de sjekket for oss som har bakovervendt livmor om livmoren har endret stilling og da vender forover ved OUL slik som den vanligvis skal

Det er veldig sjeldent at den ikke endrer stilling av seg selv, men ved de tilfellene kan det ha noe å si fordi man må sannsynligvis ha keisersnitt, og bør i såfall være ekstra varsom for å unngå å skade blære og vagina. I de tilfellene blir liksom livmoren inneklemt og presser blæra oppover og om man ikke ser det kan man kutte i blære og vagina ved keisersnitt.

Tror det er veldig vanskelig å oppdage dette utenom ultralyd, og fordi det er så uhyre sjeldent tror jeg ikke de ser etter det engang og det kan overses. Er lite bekymret for at det skal skje egentlig, men er litt bekymret for at om det skjer så blir det ikke oppdaget. For oppdages det tidlig kan de rette stillingen manuelt noe som er det beste. Oppdages det sent må de passe ekstra på ved keisersnitt.

Jeg spurte egentlig bare fordi hvis det var slik at de sjekket med ultralyd før de fleste keisersnitt så føler jeg meg tryggere på at det blir oppdaget på et eller annet tidspunkt. Når jeg var på TUL fikk jeg beskjed om at jeg hadde veldig bakovervendt livmor så begynte å tenke litt mer på dette. Selv om sånne ting skjer sjeldent så skjer det jo med noen!

Jeg mener det ble tatt en kjapp UL før mitt keisersnitt (tvillinger, planlagt), men jeg husker faktisk ikke helt.

Jeg hadde pks. Det ble ikke tatt UL før. Men jeg gikk til jevnlig kontroll hver uke fra uke 30 ca.

Nr 1 lå i sete ville føde vaginalt, tok ul når jeg kom inn på føden for å se at han lå greit til. Ble akutt ks med nr 2 og ikke tid til ul.

Hadde ul for å bekrefte seteleie 38+6, pks 39+2 da uten ul kontroll. Høres ut som ditt tilfelle er mer spesielt enn for oss med bare avvikende leie, så da gjelder kanskje andre retningslinjer?

Takk for alle svar! Jeg regner med at ting vil utvikle seg normalt men kan nevne det på OUL så kan de sjekke og evt. vurdere om det er behov for noe mer :)

Med mitt planlagte keisersnitt tok de ultralyd dagen før, for å "være sikre" på at han var over 3000 gram. Hvorfor akkurat det var viktig vet jeg ikke, men poenget var å vente så kort som mulig samtidig som de ville vente så lenge som mulig. Altså en avveining mot at de ville ha baby så stor som mulig samtidig som de ville ta ks pga. mine plager.

Back
Topp