Tar man vanligvis bare en blodprøve?

Athena85

Blir kjent med forumet
Jeg lurte på om man bare tar en blodprøve for å påvise HCG? Fikk positiv blodprøve i går, HCG på 150.
Men lurte på om noen av dere andre har tatt blodprøve noen dager senere for å se at HCG faktisk stiger som det skal?

Er så nervøs for å skulle miste.

De jeg har vært borti, pluss meg selv, har alltid tatt to prøver for å påvise stigning. 2 dagers mellomrom på prøvene.

De jeg har vært borti, pluss meg selv, har alltid tatt to prøver for å påvise stigning. 2 dagers mellomrom på prøvene.

Ikke ved IVF vel?

Jeg lurte på om man bare tar en blodprøve for å påvise HCG? Fikk positiv blodprøve i går, HCG på 150.
Men lurte på om noen av dere andre har tatt blodprøve noen dager senere for å se at HCG faktisk stiger som det skal?

Jeg tok bare en på klinikkens testdag. Det er ingen grunn til å sjekke stigning om man ikke mistenker at noe er galt, som blødning eller smerter.

Det er helt vanlig at klinikken bare tar én blodprøve. Mange av klinikkene tar ikke en engang, men ber kun om at man selv melder inn resultat på hjemmetest i urin. :)

Om du er veldig engstelig kan du spørre om å få ta en blodprøve til hos fastlegen to dager etter, men om du ikke blør så er der ikke noen grunn til å tenke at det skal gå galt altså. Gratulerer med flott resultat! :D

Jo. Jeg har 7 IVF forsøk bak meg. Hvorfor tenker du det er anderledes?

Fordi ingen av de offentlige klinikkene har dette som vanlig test? To blodprøver har jeg ikke hørt om på noen av klinikkene med mindre de mistenker at noe er galt (veldig lavt hcg, blødninger e.l.)

Jeg skal bare ta urinprøve hjemme.... stolavs

Tusen takk for mange svar. Da ser det ut som det vanligste kanskje er å ta bare 1 da, om man i det hele tatt tar blodprøve.

Tok to prøver på Riksen sist, men det var fordi HCG bare var på 15 på første prøve, så på andre hadde den gått ned til 5.

Må vel bare prøve å ikke stresse da, og håpe at det går denne gangen. Går litt opp og ned om jeg tør å glede meg.

Fordi ingen av de offentlige klinikkene har dette som vanlig test? To blodprøver har jeg ikke hørt om på noen av klinikkene med mindre de mistenker at noe er galt (veldig lavt hcg, blødninger e.l.)

Det er sikkert forskjell på hva de gjør i Norge og i utlandet. Jeg kjenner mest utenlandsk praksis og hører fra de som har prøvd begge deler, at de er flinkere ute enn her i Norge.
Poenget med å ta to prøver er å fastslå om utviklingen av embryoet går i riktig retning. En måling viser ikke dette.

Det er sikkert forskjell på hva de gjør i Norge og i utlandet. Jeg kjenner mest utenlandsk praksis og hører fra de som har prøvd begge deler, at de er flinkere ute enn her i Norge.
Poenget med å ta to prøver er å fastslå om utviklingen av embryoet går i riktig retning. En måling viser ikke dette.

Jeg er klar over det, poenget i Norge er å påvise graviditet eller ikke-graviditet. Det er også flere gode studier som viser at ved et greit hcg-nivå er det ikke behov for en ny blodprøve når det ikke er mistanke om at noe er galt. :)

Jeg skal bare ta en. Riksen her også.

Jeg har ikke tatt Noen enda

Da jeg testet positivt ved ED ville klinikken at jeg skulle sjekke hcg opp mot 4 ganger..

Vi tar bare test hjemme, ingen blodprøve

Back
Topp