Tar dere influensavaksine når dere er gravide?

Jeg var gravid i 2017, fødte i februar og da var den ikke anbefalt tror jeg. Da jeg var gravid på høsten 2017 var den anbefalt. MEN jeg kan huske feil :) uansett, jeg så samboe rha influensa et par år før, han kunne ikke jobbe som normalt før etter 3 uker. Og så alvorlig sykdom ville jeg vært redd for at min nyfødte skulle få.


Mååå bare spørre, er det en eldre lege?
Ja informasjon om vaksinen og eventuelle effekter av influensa som gravid og for nyfødte har du sikkert lest deg opp på i forbindelse med at du velger ikke å ta den, så jeg skal ikke grave opp det :p

Tja, hun er ikke nyutdannet. Ca 50 år tipper jeg.
Hun er ikke vaksine motstander, det var akkurat den for influensa. Ja jeg har lest meg opp og laget meg en konklusjon på vaksinen.
Som sagt hadde ikke tenkt å ta i første omgang. Hørte med legen for sikkerhets skyld.

(har også hørt om folk som ble skikkelig syke av vaksina, kan gå begge veier. Men det er en annen sak en denne tråden)
 
Nå er ikke jeg ekspert. Men det sies noe om at odsen for å få influensa flere år på rad er minimal. Man får vist ca hvert 7 år i snitt, mener jeg å ha lest.
Så med tanke på at du hadde i fjor?

Vi må ikke forveksle forkjølelse med influensa.
Jeg fikk påvist influensa viruset via blodprøve. Så vet hva jeg hadde. Har ikke vært sykt på mange mange år, så ble helt slått ut av den influensa jeg hadde.
 
Jeg fikk påvist influensa viruset via blodprøve. Så vet hva jeg hadde. Har ikke vært sykt på mange mange år, så ble helt slått ut av den influensa jeg hadde.

Uff hørtes kjipt ut.
Mente ikke at du ikke hadde influensa i fjor altså. Det var bare på generell basis. At mange sier de har influensa, men så er det "bare" en forkjølelse.
Og vaksina vil ikke hjelpe mot det.

Mannen min hadde influensa for to år siden. Han var helt slått ut i to uker.
Jeg var ikke syk i det hele tatt.
 
Jeg var gravid i 2017, fødte i februar og da var den ikke anbefalt tror jeg. Da jeg var gravid på høsten 2017 var den anbefalt. MEN jeg kan huske feil :) uansett, jeg så samboe rha influensa et par år før, han kunne ikke jobbe som normalt før etter 3 uker. Og så alvorlig sykdom ville jeg vært redd for at min nyfødte skulle få.


Mååå bare spørre, er det en eldre lege?
Ja informasjon om vaksinen og eventuelle effekter av influensa som gravid og for nyfødte har du sikkert lest deg opp på i forbindelse med at du velger ikke å ta den, så jeg skal ikke grave opp det :p

Jeg var gravid i 2015/2016 og den var anbefalt da også :)
 
Jeg har aldri hatt influensa som jeg vet, så jeg har ikke tenkt på at det skulle være nødvendig nå heller. Er 32 uker. Og hvis det er anbefalt fra myndighetene så burde vel noen av helsepersonellet jeg går til kontroller hos nevne det? Ingen har nevnt denne vaksinen for meg.

Har du fått opplyst at du ikke skal spise hvalkjøtt, vilt, rått kjøtt osv eksempelvis .? Det er noen ting en må sjekke opp selv også. :)
 
Jeg var gravid i fjor, og valgte å ikke ta vaksinen. Basert på at man ikke vet om vaksinen treffer det viruset som faktisk kommer og redsel for at vaksinen skulle skade.
Jordmor nevnte faktisk ikke vaksinering, tror det kanskje var en forglemmelse.
Nå gikk det bra, men jeg var veldig redd for å bli syk. Kjempenøye med håndhygiene og oppsøkte ikke folkemengder mm.
Nå traff jo fjorårets vaksine viruset, så sånn sett burde jeg nok tatt den.
Vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort i en ny graviditet.
 
Jeg var gravid i fjor, og valgte å ikke ta vaksinen. Basert på at man ikke vet om vaksinen treffer det viruset som faktisk kommer og redsel for at vaksinen skulle skade.
Jordmor nevnte faktisk ikke vaksinering, tror det kanskje var en forglemmelse.
Nå gikk det bra, men jeg var veldig redd for å bli syk. Kjempenøye med håndhygiene og oppsøkte ikke folkemengder mm.
Nå traff jo fjorårets vaksine viruset, så sånn sett burde jeg nok tatt den.
Vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort i en ny graviditet.

Ser for meg at jeg også kan bli kjempebekymret hvis jeg ikke tar den. Jeg skal jobbe på en skole i et par måneder nå før jul, så jeg kommer definitivt til å være omringet av basiller av ymse slag..
 
Dette hadde jeg faktisk helt glemt å tenke på. Jeg har tidligere fått den via jobben min, men pga ny jobb og permisjon så går jo ikke det i år. Får sjekke med fastlegen om jeg kan ta den etter fødsel, har termin på mandag. Kommer nok til å oppfordre samboeren også, han har litt lavt immunforsvar og blir lett syk. Ønsker ikke at vi evt. smitter baby :)
 
Tok den i forgje uke. Tok den ved sist svangerskap også.
Med flere bhg barn i huset fra før, er det nye basselusker i omløp.

Det er mulig å hente ut vaksinen på apotek før legekontorene får den inn. Apotekene er en av de første som får inn.
 
Tja, hun er ikke nyutdannet. Ca 50 år tipper jeg.
Hun er ikke vaksine motstander, det var akkurat den for influensa. Ja jeg har lest meg opp og laget meg en konklusjon på vaksinen.
Som sagt hadde ikke tenkt å ta i første omgang. Hørte med legen for sikkerhets skyld.

(har også hørt om folk som ble skikkelig syke av vaksina, kan gå begge veier. Men det er en annen sak en denne tråden)

Ja, det mener jeg er en slags myte, eller at man isåfall allerede var smittet av influensa før man tok vaksinen. Det er nor med at man ikke kan bli influensasyk av å ta den, men jeg har ikke søkt opp noen kilde så skal ikke være bombesikker.

Grunnen til at jeg spurte om alder, var at min lege i 50-årene også hadde samme undertone når hun snakket om vaksinene. Fødselslegene som jobbet ved sykehuset (hadde ekstra oppfølging) som ser hvor dårlige gravide og nyfødte kan bli hvis de får influensa, de hadde derimot en annen litt annen holdning, og anbefalte at man tok den.

Men det er jo mange uvaksinerte gravide og nyfødte i høysesongen som ikke blir smittet likevel :)
 
Dette hadde jeg faktisk helt glemt å tenke på. Jeg har tidligere fått den via jobben min, men pga ny jobb og permisjon så går jo ikke det i år. Får sjekke med fastlegen om jeg kan ta den etter fødsel, har termin på mandag. Kommer nok til å oppfordre samboeren også, han har litt lavt immunforsvar og blir lett syk. Ønsker ikke at vi evt. smitter baby :)

Babyen er ikke beskyttet om du tar den etter fødsel. Du kan gå innom nærmeste apotek i morgen og få satt den der.
 
Babyen er ikke beskyttet om du tar den etter fødsel. Du kan gå innom nærmeste apotek i morgen og få satt den der.
Nei men da videresmitter vi henne ikke i alle fall, hvis vi blir syke :) Det er dessverre ingen apotek i nærheten men jeg sjekker med fastlege i morgen, kanskje det går.
 
Nei men da videresmitter vi henne ikke i alle fall, hvis vi blir syke :) Det er dessverre ingen apotek i nærheten men jeg sjekker med fastlege i morgen, kanskje det går.

Ja, det skl jo litt til å rekke det, og vaksinene er jo akkurat kommet. Du kan sikkert ta dne etter fødsel og det vil uansett gjøre det mindre sannsynlig å smitte babyen.
 
Jeg tok den vaksinen med førstemann i 2017, men fikk en kraftig influensa i uke 30 likevel.. det var tungt :hungover: denne gangen er jeg usikker på om jeg skal ta den.. tenkte å snakke med lege på første sv.kontroll om 2 uker :happy:
 
Jeg har ikke termin før til våren, burde jeg likevel ta vaksinen? Tok den sist svangerskap da jeg hadde termin i desember, men det var jo i sesongen for det.
 
Jeg har ikke termin før til våren, burde jeg likevel ta vaksinen? Tok den sist svangerskap da jeg hadde termin i desember, men det var jo i sesongen for det.

Ja, siden du er høygravid når det enda er influensa. Både 2. Og 3. Trimester er anbefalt. I noen spesielle tilfeller anbefales det også fra 1. Trimester
 
Er du høygravid i sesongen? :)
Når er sesongen? :p
Ja, siden du er høygravid når det enda er influensa. Både 2. Og 3. Trimester er anbefalt. I noen spesielle tilfeller anbefales det også fra 1. Trimester
Burde jeg ta med en gang jeg kommer i 2.trimester, eller drøye til nyåret når det nærmer seg 3. Trimester?
 
Når er sesongen? :p

Burde jeg ta med en gang jeg kommer i 2.trimester, eller drøye til nyåret når det nærmer seg 3. Trimester?

ta med en gang du bikker 2 trimester, har tatt med termin i mai og juli selv. Influensa er farligst mot slutten av svangerskapet, men ikke gunstig midt i heller. Og influensasmitte er tilstede hele året, bare mest av det i sesongen på senvinteren :)
 
Jeg er helsepersonell og sterkt anbefalt å ta den ifht jobb. Har i tillegg en toåring i bhg og termin i februar når influensaen herjer, så jeg har alt for mange gode grunner til å ikke skulle ta den.
 
Back
Topp