Tar dere hensyn til sykluslende når dere beregner svangerskapslengden?

Hjerteknøtt

Forelsket i forumet
Jeg har ikke en 28dagers syklus som legene beregner etter. Denne syklusen hadde jeg eggløsning på dag 21, altså 7 dager senere enn en «normal» syklus vil tilsi. I følge første dag i siste mens er jeg 4+5 i dag, men samtidig er jeg bare 13dpo... skal jeg si jeg er 4+5 allikevel selv om jeg på en måte er kortere på vei enn det?

Jeg har ikke en 28dagers syklus som legene beregner etter. Denne syklusen hadde jeg eggløsning på dag 21, altså 7 dager senere enn en «normal» syklus vil tilsi. I følge første dag i siste mens er jeg 4+5 i dag, men samtidig er jeg bare 13dpo... skal jeg si jeg er 4+5 allikevel selv om jeg på en måte er kortere på vei enn det?
Jeg justerte mens dato i desember når jeg ble gravid da EL kom tidligere. Så om du har en lengere syklus, men vet når du har hatt EL, så regner du ut fra unnfangelse på den terminkalkulatoren her på bv. Også må du finne dato for mens som passer til den 28 dagers syklusen til legene

Ja jeg har gjort det, med syklus på 38 dager ville jeg jo vært 10 dager lengre på vei enn jeg egentlig er.

Dersom du har en stabil syklus på 35 dager så vil legen regne ut i fra det, ellers går han ut i fra en 28 dagers syklus, å da vil du mest trolig få korrigert terminen ved ul

Jeg kommer til å opplyse om hvilke dag jeg hadde el på, så får legen bare bestemme om hun vil bruke den eller syklus fra første dag. Den blir i såfall veldig feil da jeg fikk el dag 26.

Enkelte terminkalkulatorer ber deg også om å legge inn sykluslengde når du skal regne ut terminen. Har du prøvd dette? :)

Min fastlege sier han forholder seg til 28 dagers syklus uansett fram til oul. Så jeg bestiller time til når han mener jeg er i uke 8 og ikke når jeg vet jeg er i uke 8. Jeg hadde ikke EL før CD 21 denne syklusen og forholder meg til den dagen i min egen utregning av termin.

Min fastlege sier han forholder seg til 28 dagers syklus uansett fram til oul. Så jeg bestiller time til når han mener jeg er i uke 8 og ikke når jeg vet jeg er i uke 8. Jeg hadde ikke EL før CD 21 denne syklusen og forholder meg til den dagen i min egen utregning av termin.

Samme har mine fastleger sagt. Men hm, da tror jeg at jeg i mine egne apper tar den reelle lengden jeg har kommet (etter når jeg hadde el) og heller lar legen gjøre sin greie :-) Selv om det frister å være «lengre på vei» enn det jeg er [emoji23]

Legene tar ikke hensyn til det med mindre det er gode grunner for det (hvis avviket mellom menstermin og selvberegnet termin er veldige stort). De regner første dag i siste mens som dag 1, uavhengig av sykluslengde. Det er jo bare en tilnærming.:)

For meg selv ville jeg nok heller regnet ut fra riktig syklus, så kan legen tro hva hun vil. :P

Sniker.

Jeg regnet ut fra EL (som var på CD18) og siden jeg vet at helsevesenet ikke bryr seg om når EL var oppga jeg første dag i siste mens som 4 dager senere enn hva som faktisk stemte. Da ble det riktig og jeg slapp å diskutere det hele tiden.
Samme her, mye enklere når man vet akkurat når EL var:p

Jeg har sykluslengde på 25 dager. legen regnet ut fra 28. Jeg følger min egen:) Er bare 3 dager forskjell så ingen stor krise.

Back
Topp