Tar alle tidlig ultralyd nå for tiden?

Smørblomstmamma

Andre møte med forumet
Dette er min 3.graviditet. Har to friske og fine barn på 6 og 9 år fra før. Var kun på OUL med begge disse (+ en ekstra UL helt på slutten med andre fordi legen målte symfysemålet helt feil). Denne gangen er jeg satt opp på første svangerskapskontroll i uke 12 og hadde egentlig ikke tenkt meg på UL før etter der. Er det unormalt?

Dette er min 3.graviditet. Har to friske og fine barn på 6 og 9 år fra før. Var kun på OUL med begge disse (+ en ekstra UL helt på slutten med andre fordi legen målte symfysemålet helt feil). Denne gangen er jeg satt opp på første svangerskapskontroll i uke 12 og hadde egentlig ikke tenkt meg på UL før etter der. Er det unormalt?
Sniker.

Mange ulike grunner til at folk får tidlig ultralyd (gjentatte spontanaborter, blødninger, mistanke om tvillinger osv). Og mange velger å betale for privat ultralyd for å sjekke at det er liv/roe nervene.

Ikke unormalt å vente til OUL med ul. Er jo kun den ultralyden som er dekket av det offentlige i utgangspunktet.
Men ja, mye mer vanlig å betale for tidlig ultralyd nå enn for 9 år siden.

Hvis jeg hadde vært «normal/frisk» hadde jeg tatt oul og vært fornøyd med det tror jeg :) jeg er 8+4 i mitt tredje svangerskap og allerede tatt to ul. skulle gjerne sluppet.

Jeg hadde nok ikke bestilt det, men det er en del av pakken når man har barn via IVF. Det er den siste kontrollen med klinikken.

Hvis jeg hadde vært «normal/frisk» hadde jeg tatt oul og vært fornøyd med det tror jeg :) jeg er 8+4 i mitt tredje svangerskap og allerede tatt to ul. skulle gjerne sluppet.
Akkurat det du sier der er litt viktig synes jeg. At du så gjerne skulle sluppet.
Har mitt å stri med og får nok flere UL enn de fleste, kommentarer jeg får er som regel.. Åååhh, du er så heldig du! Ser spira nesten hver uke.
Ville jo som deg, helst sluppet det og vært frisk selv eller å slippe de ekstreme bekymringen det er å gå å "vente" på at det skal gå galt.

Ei venninne gikk gravid samtidig som meg sist, jeg noen mnd før bare. Og hun brukte unormalt mye penger på privat UL for å ha gjort det hun også. Og "snek" til seg kontroller her og der fra det offentlige.

Det er flott at det har kommet nye regler, litt løsere bruk av TUL. Det kan nok avlaste mange andre timer hos fastleger og jordmor med bekymring.

Jeg skal på TUL fordi jeg må. Tror ikke jeg hadde valgt å betale for privat om jeg hadde hatt en "normal" graviditet . Kanskje mest fordi jeg er gjerrig ;D

Men selvfølgelig, hvis man føler på seg at noe er galt eller noe, så er det vel fint å ha muligheten :)

Antallet klinikker som tilbyr tidlig ultralyd privat har jo eksplodert siden sist du var gravid, så jeg vil tro at det også betyr at flere enn for feks 6 år siden velger å betale for det selv og ha en eller to ekstra ultralyder før OUL ja :)

Jeg blir henvist av fastlegen på grunn av tidligere svangerskapshistorikk, i mitt første svangerskap hadde jeg ikke TUL og hadde tenkt å vente til oul som første ultralyd. Det er 4 år siden, men svangerskapet gikk ikke bra da og siden det har jeg også vært en smule mer nervøs. Hadde min historikk bare vært å bli gravid og at den graviditeten førte til en baby, uten komplikasjoner underveis, hadde jeg kanskje ikke gått til tidlig ultralyd.

Nå er der jo blitt bestemt at alle skal få tidlig ultralyd i slutten av første trimester (men det tilbudet er ikke oppe og går enda) så jeg tror vi vil se en nedgang i antall privatklinikker i etterkant av det, selv om noen sikkert også betaler for en ekstra ul før uke 12.
Uansett er det fint at dette tilbudet blir for alle, nå er jo privat ultralyd for dem som kan/vil punge ut og ikke alle synes de kan ta seg råd til 1300kr til det heller.

Akkurat det du sier der er litt viktig synes jeg. At du så gjerne skulle sluppet.
Har mitt å stri med og får nok flere UL enn de fleste, kommentarer jeg får er som regel.. Åååhh, du er så heldig du! Ser spira nesten hver uke.
Ville jo som deg, helst sluppet det og vært frisk selv eller å slippe de ekstreme bekymringen det er å gå å "vente" på at det skal gå galt.

Ei venninne gikk gravid samtidig som meg sist, jeg noen mnd før bare. Og hun brukte unormalt mye penger på privat UL for å ha gjort det hun også. Og "snek" til seg kontroller her og der fra det offentlige.

Det er flott at det har kommet nye regler, litt løsere bruk av TUL. Det kan nok avlaste mange andre timer hos fastleger og jordmor med bekymring.
Enig! Med førstemann ble jeg kvalm hver gang jeg fikk beskjed om ny UL - han vokste dårlig (nedsatt funksjon i morkaken). Det er også stress å ta fri fra jobb osv for å gjennomføre alt dette.
Ssmtidig skal vi være glad for at vi faktisk får så bra oppfølging❤️

Enig! Med førstemann ble jeg kvalm hver gang jeg fikk beskjed om ny UL - han vokste dårlig (nedsatt funksjon i morkaken). Det er også stress å ta fri fra jobb osv for å gjennomføre alt dette.
Ssmtidig skal vi være glad for at vi faktisk får så bra oppfølging❤️
Ja er veldig takknemlig for oppføring jeg også. :Heartred

Første svangerskap ble jeg henvist til TUL pga usikkerhet på termin. På den UL ble det oppdaget en begynnende SA. Brutal beskjed fra lege om at foster kom til å dø og komme ut innen 2 uker. Sendt hjem for å vente...

Etter den opplevelsen ble det viktig for meg å se om det sto bra til i andre runde, og vi tok privat TUL i uke 11. Det gikk bra heldigvis, fikk en sønn.

Etter det har jeg hart 2 MA og en kjemisk. Erfaring tilsier derfor at for meg er det ingen selvfølge med baby etter positiv test, og jeg forholder meg ikke til at jeg er gravid før jeg har sett om det ser bra ut.

Sier som Veivalsa; hadde alle mine svangerskap ukomplisert endt i baby hadde det sikkert ikke vært så viktig å ta TUL. Men etter dårlig erfaring sitter frykten.

Folk har sine grunner, gode og dårlige erfaringer. Selv de som aldri har mistet syns nok det er fint å se at det er noe der. Denne gangen var jeg inne nå pga oppfølging etter IVF, hadde det ikke vært et tilbud hadde jeg enten tatt privat eller hos fastlegen (han har UL-apparat). Skal også på fostermedisin i uke 13 fordi jeg er gammel. Mer stress enn stas med den gitt, men håper det ikke blir dårlig nytt.

Første svangerskap ble jeg henvist til TUL pga usikkerhet på termin. På den UL ble det oppdaget en begynnende SA. Brutal beskjed fra lege om at foster kom til å dø og komme ut innen 2 uker. Sendt hjem for å vente...

Etter den opplevelsen ble det viktig for meg å se om det sto bra til i andre runde, og vi tok privat TUL i uke 11. Det gikk bra heldigvis, fikk en sønn.

Etter det har jeg hart 2 MA og en kjemisk. Erfaring tilsier derfor at for meg er det ingen selvfølge med baby etter positiv test, og jeg forholder meg ikke til at jeg er gravid før jeg har sett om det ser bra ut.

Sier som Veivalsa; hadde alle mine svangerskap ukomplisert endt i baby hadde det sikkert ikke vært så viktig å ta TUL. Men etter dårlig erfaring sitter frykten.

Folk har sine grunner, gode og dårlige erfaringer. Selv de som aldri har mistet syns nok det er fint å se at det er noe der. Denne gangen var jeg inne nå pga oppfølging etter IVF, hadde det ikke vært et tilbud hadde jeg enten tatt privat eller hos fastlegen (han har UL-apparat). Skal også på fostermedisin i uke 13 fordi jeg er gammel. Mer stress enn stas med den gitt, men håper det ikke blir dårlig nytt.
Hva er fostermedisin og hva betegnes som gammel?

For min del var jeg på UL i uke 8 pga IVF. Siden jeg snart er 38 år skal jeg få en UL i uke 12, så hadde nok ikke gått privat UL om det ikke var for IVF. Uansett, det var i mine øyne verdt hver krone og glad jeg har hatt det❤️

Jeg bor i Danmark og her får alle tilbud om TUL (nakkefoldscanning) og doubletest rundt uke 12. Så er det en OUL rundt uke 20 tror jeg. Hadde jeg fortsatt bodd i Norge kan det nok hende at jeg hadde betalt for en TUL, det føles veeeeldig lenge å vente til uke 20.

Jeg bor i Danmark og her får alle tilbud om TUL (nakkefoldscanning) og doubletest rundt uke 12. Så er det en OUL rundt uke 20 tror jeg. Hadde jeg fortsatt bodd i Norge kan det nok hende at jeg hadde betalt for en TUL, det føles veeeeldig lenge å vente til uke 20.

Sniker fra desember, bor i Danmark jeg og. Veldig fornøyd med at det både er 12 og 20 ukers scanning her ja :D
Vi fikk en i uke 8 og, men det er fordi vi var igjennom IVF privat.

Etter tidligere regler 38 år. Da får man automatisk tilbud om undersøkelse for trisomi pga økt risiko. Grensen er fra i år satt ned til 35 år, men det har ikke blitt innført enda.

Vi betaler for en tidlig ultralyd i uke 12.

Aller mest fordi jeg har lyst, litt fordi jeg var 3 uker lengre på vei en jeg trodde sist jeg var gravid og litt fordi jeg har blitt litt redd for MA o_O føler det er så mange her inne som det har skjedd med, jeg visste ikke en gang hva det var før jeg ble med her.

Betaler privat denne gangen, men kunne nok fått offentlig for gyn sa sist jeg måtte få legen til å henvise meg ved neste svangerskap (SA og MA hittil i år). Vi blir nok henvist for fosterdiagnostikk om alt ser bra ut i morgen. Jeg blir 38 før termin.

Fostermedisin er en avdeling på sykehuset hvor legene som jobber der har spesialisering innenfor fosterdiagnostikk :)
Ulike årsaker til at folk har tidlig ultralyd der, men å fylle 38 innen termin er en av årsakene.

Et annet moment i vurderingen er for min del at jeg heller vil gjennomføre en abort i uke 12, enn å gå helt til uke 18-20 og da måtte føde dersom man finner ut at fosteret ikke er levedyktig eller lider av alvorlig sykdom.

Back
Topp