tar alle 6ukersvaksinen?

Luttenutt

Glad i forumet
Julibarna 2019
Juligull2021
er det noen som har droppet den eller tatt den senere enn 6 uker? Mini er 7 uker i morgen og skal ha kontrollen og ta vaksine, men han har slitt veldig med magen og jeg er redd bivirkningen skal gjøre vondt verre. Ser vaksinen skal taes før 12 uker med en revaksinasjon etter.. Jeg er fristet til å la vere å ta den, eventuelt ta den senere når fordøyelsessystemet er mer utviklet. Noen synspunkt?
 
Jeg ville nevnt helsetilstanden hans til helsepersonell og med mindre de anbefaler å vente med vaksinen ville jeg uten tvil fulgt vaksineprogrammet.
 
er det noen som har droppet den eller tatt den senere enn 6 uker? Mini er 7 uker i morgen og skal ha kontrollen og ta vaksine, men han har slitt veldig med magen og jeg er redd bivirkningen skal gjøre vondt verre. Ser vaksinen skal taes før 12 uker med en revaksinasjon etter.. Jeg er fristet til å la vere å ta den, eventuelt ta den senere når fordøyelsessystemet er mer utviklet. Noen synspunkt?
Første dose skal tas tidligst 6 uker. Senest 12 uker. Andre dose ved 3 mnd, senest 16 uker.
Kan utsettes hvis barnet er sykt eller lignende.
Jeg er for å ta alle vaksinene i vaksinasjonsprogrammet, hvis barnet kan. Men det er opp til foreldrene å avgjøre.
Sjeldent barn dør av rotavirus i vår del av verden, men mange kan bli innlagt pga dehydrering osv. Man blir ikke helt immun ved å ha sykdommen så man kan få den igjen og igjen med mindre man vaksinerer seg
 
Helsesøster gir gjerne ikke vaksinen dersom barnet er syk, de utsetter det gjerne en uke eller 2. Jeg ville ikke utsatt vaksinasjonsprogrammet dersom det kun er mageplager og ikke sykdom.
 
Hvis barnet er eller nylig har vært sykt ville jeg ringt i morgen tidlig og sagt fra, så utsetter de vaksinen. Første dose må ikke tas så tidlig som ved 7 uker, så dere kan fint vente til lille er frisk.

Begge mine har hatt kolikk med magesmerter, og kan ikke huske at de ble verre av vaksinen. Vi følger vaksinasjonsprogrammet, men utsatte en annen vaksine en uke eller to pga feber.
 
Begge mine har fått den, ikke merket noe bivirkninger :) Minste har bare fått første dose da :)
 
hvordan er lille plaget med magen da? De fleste jeg har snakket med som har litt kolikk symptomer har ikke reagert noe på vaksinen:)

Vi har hatt veldig mye styr med vår, er på utredning på sykehuset nå. jenta vår har slitt med hard mage og vanskligheter med å få ut avføring selv når den er myk, er også mye plaget selv om hun har myk avføring.

Usikkert om denne vaksinen har skyld i problemene, har gjort det verre eller om det hadde blitt slik uansett. Men jenta mi fikk langvarige bivirkninger i alle fall etter begge dosene så det gjorde i alle fall ikke ting noe bedre.

Veldig glad vi har vaksinen i programmet, for de svakeste barna har jo flokk imunitet nye å si. Men pga den opplevelsen vi har med første barn nå kommer vi nok til å følge vaksinasjonsprogrammet på neste barn, men stor sjangse for at vi dropper akuratt rotavirus vaksinen pga hvor plaget lille har vært etter hun har fått vaksinene.

Og pga at rotavirus vaksinen varer kun i to år, og verste konsekvens ved å ikke ta den er dehydrering og potensiell sykehus innleggelse for veskeoverføring.
 
Last edited:
Begge mine fikk den vaksinen og ingen av dem hadde bivirkninger (selv om begge hadde kolikk).

Eldste er nå snart 5 og har ALDRI hatt omgangssyke :)
 
Tok den på sønnen ja, husker ikke noe spesielt når det gjelder reaksjon etterpå. Har du syke barn som skal vaksineres, bør du kontakte helsestasjonen først. For noen vaksiner er det ikke problem om barnet hangler litt, men for andre vaksiner skal de utsettes litt. Synes å huske at jeg selv utsatte rotavirusvaksine på sønnen pga han hadde diaré i den tida han skulle ha den, og at han fikk vaksine ei uke senere.
 
Kjenner ei som ikke vaksinerer barnet sitt... Ho er ikkje heeeeelt god for å si det mildt :dead:

Men ja, tror det kan utsettes ved sykdom. Med mine barn har de alltid spurt om formen og slikt før de tar vaksiner fordi de kan bli litt smådårlige av den. Og det er ikke noe problem å utsette den med noen dager for at barnet skal komme seg. Men har barna vært litt småsjuke har vi bare kjørt på. ANbefaler å høre med helsepersonell og gjøre det de anbefaler. De vet best :)
 
Kjenner ei som ikke vaksinerer barnet sitt... Ho er ikkje heeeeelt god for å si det mildt :dead:

Men ja, tror det kan utsettes ved sykdom. Med mine barn har de alltid spurt om formen og slikt før de tar vaksiner fordi de kan bli litt smådårlige av den. Og det er ikke noe problem å utsette den med noen dager for at barnet skal komme seg. Men har barna vært litt småsjuke har vi bare kjørt på. ANbefaler å høre med helsepersonell og gjøre det de anbefaler. De vet best :)
Jeg har et søskenbarn som ikke vaksinerer barna sine. Hun er for all del snill, men hun har generelt en spesiell tankegang når det gjelder flere ting:nailbiting:
 
er det noen som har droppet den eller tatt den senere enn 6 uker? Mini er 7 uker i morgen og skal ha kontrollen og ta vaksine, men han har slitt veldig med magen og jeg er redd bivirkningen skal gjøre vondt verre. Ser vaksinen skal taes før 12 uker med en revaksinasjon etter.. Jeg er fristet til å la vere å ta den, eventuelt ta den senere når fordøyelsessystemet er mer utviklet. Noen synspunkt?

Ja, den tok vi. Merket ingenting what so ever av bivirkninger :)
Tipper det ikke er ubegrunnet at de har først roavirusvaksinen ved 6 uker og ikke 12
 
Vi tok bare første dose denne gangen. Ingen bivirkninger. Btw: Vi har også en vaksinemotstander i nær familie, veldig flott menneske på alle måter. De fleste er helt normale, ingen grunn til å se ned på dem selv om de tar valg en selv er helt imot! Jeg er pro-vaksiner, for ordens skyld. Men synes ofte det blir mye stygg kritikk og hakking som ofte går direkte på person når det gjelder vaksinemotstander..
 
Nå er jeg overhodet ikke en motstander av vaksiner, og selvfølgelig skal han følge vaksineprogrammet! Var bare min mor som er sykepleier som mente jeg kunne høre om det var en vaksine en absolutt burde ta med tanke på mulige bivirkninger :happy:
 
hvordan er lille plaget med magen da? De fleste jeg har snakket med som har litt kolikk symptomer har ikke reagert noe på vaksinen:)

Vi har hatt veldig mye styr med vår, er på utredning på sykehuset nå. jenta vår har slitt med hard mage og vanskligheter med å få ut avføring selv når den er myk, er også mye plaget selv om hun har myk avføring.

Usikkert om denne vaksinen har skyld i problemene, har gjort det verre eller om det hadde blitt slik uansett. Men jenta mi fikk langvarige bivirkninger i alle fall etter begge dosene så det gjorde i alle fall ikke ting noe bedre.

Veldig glad vi har vaksinen i programmet, for de svakeste barna har jo flokk imunitet nye å si. Men pga den opplevelsen vi har med første barn nå kommer vi nok til å følge vaksinasjonsprogrammet på neste barn, men stor sjangse for at vi dropper akuratt rotavirus vaksinen pga hvor plaget lille har vært etter hun har fått vaksinene.

Og pga at rotavirus vaksinen varer kun i to år, og verste konsekvens ved å ikke ta den er dehydrering og potensiell sykehus innleggelse for veskeoverføring.
Du skal ikke bagatellisere dehydrering hos spedbarn!
Det er gode grunner for at rotavirus-vaksinen er lagt til i barnevaksinasjonsprogrammet og ikke bare for at foreldre skal slippe en runde med syke barn akkurat.
 
Vi tok bare første dose denne gangen. Ingen bivirkninger. Btw: Vi har også en vaksinemotstander i nær familie, veldig flott menneske på alle måter. De fleste er helt normale, ingen grunn til å se ned på dem selv om de tar valg en selv er helt imot! Jeg er pro-vaksiner, for ordens skyld. Men synes ofte det blir mye stygg kritikk og hakking som ofte går direkte på person når det gjelder vaksinemotstander..
Jeg kan jo presisere at nevnte søskenbarn ser ned på de som vaksinerer, og hun sa sånn ca at et annet søskenbarn av meg var en dårlig mor som hadde vaksinert tvillingene sine :banghead: (så synet mitt på vaksinemotstandere kan til tider være litt farget av henne)
 
Jeg ville helt klart tatt den. Har babyen større søsken eller er mye i kontakt med større barn? Hvis nei, så hadde jeg ikke vært redd for å utsette vaksinen i noen uker. Hvis ja derimot, så ville jeg tatt den nå. Mi lille skal også ta den neste uke. Litt mageproblemer på henne også men med to storesøsken i barnehage så er det verdt det selv om det kan bli litt ekstra hardt en dag eller to.
 
Jeg tenker i utgangspunktet å ta rota-vaksinen på hun vi venter nå. Men vil høre med dem hvor stor sannsynligheten er for at hun reagerer slik storesøster gjorde. Hun fikk nemlig sinnssyke magesmerter og trøbbel i lang tid etter første dose (liten tvil om at det var rotavaksinen som utløste det). Kommunelegen rådet oss faktisk til å droppe dose 2 pga dette, et råd vi fulgte. Men jeg tolket det som at dette ikke skjedde ofte, det som skjedde med jenta vår her. Hadde heller tatt et par runder rotavirus enn de smertene hun hadde - sånn i akkurat DET caset. Er ellers svært for vaksineprogrammet.
 
Du skal ikke bagatellisere dehydrering hos spedbarn!
Det er gode grunner for at rotavirus-vaksinen er lagt til i barnevaksinasjonsprogrammet og ikke bare for at foreldre skal slippe en runde med syke barn akkurat.

Veldig enig i dette. Rota har vært årsak til VELDIG mange sykehusinnleggelser hos barn under 2 år.
 
Vi gjorde ikke det med minstemann. Søsteren fikk helt syke smerter i magen av rotavirusvaksinen, så jeg turte ikke. Har snakket med flere helseykepleiere som er skeptiske etter selv å ha måttet sende småtasser på sykehus etter den vaksinen.
 
Back
Topp