TAPAS!! hjelp!!

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg skal på babyshower i kveld, og vi skal ha tapas.
Alle skal ha med noe hver, men hva i allverden er tapas, og hva skal jeg ta med?!

Du kan lage foccacia og ta med litt spekeskinke, lage fyllt sopp, brød og aioli, saltkokte småpoteter.

Du kan egentlig ta med hva som helst :) Her er noen tips: asparges surret i bacon, spicy kjøttboller, foccacia og aioli, marinerte biffstrimler, ost og kjeks, cherizopølse, saltbakte poteter, minipizza, ja, hva som helst ;)

Google is your friend ;)

Signe80 skrev:
Google is your friend ;)

Hater det svaret!

Takk for tips jenter!
Rekker ikke å lage noe store greier, men går det ikke ann å kjøpe noe ferdig greier på butikken? Stressende dag!!!!
Mange av forslagene er skal noen av de andre ta med, derfor jeg er ekstra blank!

For å finne ut hva tapas er er google fint, men for å få gode oppskrifter er det jo greit med personlige erfaringer.
Noe lett? Da kjøper du marinerte tapasboller (som du får kjøpt i de fleste butikker), stikker en tannpirker i hver, vips - tapas

Google is your friend 

Hahaha! Måtte bare.....

Tomatkjøttboller er utrolig godt og det meste med grønn oliven er også veldig godt! 

Trenger ikke be deg google, men kan google for deg :P

Hva består tapas av?

Tapas bestod opprinnelig av små, smakfulle munnfuller av feks marinerte oliven, ristede mandler, ristede sopp i saus, grillede reker, tomat brød, chorizo pølse, biter av ost(manchego) og skinke(serrano). Men dette har utviklet seg til å bli mer og mer avanserte retter, og når en ser i dag på tapas oppskrifter så blir det ofte mye mer enn en munnfull. Men husk hvis du skal servere tapas til gjester, så var det opprinnelig små munnfuller av helt enkle matretter servert til ett glass vin. Men nå er det ofte at det består av mange retter og mer til hver person. 

Enkle eksempler

Kjøtt: Beregn ca. 150 g spekeskinke pr. Person. Prøv gjerne Serranoskinke eller andre skinker. 

Oliven: En vesentlig bestanddel - sorte, grønne, marinerte, fylte o.l. Her er ofte ett godt utvalg i Innvandrerbutikker. 
Nøtter: Små skåler med ristede og salte nøtter av forskjellige slag - gjerne mandler også. 

Ost: Hvit geitost eller andre lokale varianter. Det smaker med en godt modnet ost. Prøv og en Manchego ost hvis du får tak i den. 

Salater: Blandet salat, tomatsalater med løk og oliven o.l. 

Kjeks: Diverse kjeks - gjerne saltet kjeks. 

Andre enkle eksempler

Artisjokksalat: Rensede artisjokker overhelles med olivenolje, persille og sitron.

Bloody Oysters: Hell litt kraftig Bloody Mary over østersen, og du har en finfin tapas.

Carpaccio: Tynne rå skiver av oksefilet med parmesan, sitron, olje, salt og pepper.

Klippfiskpuré: Kokt klippfisk eller annen salt fisk blandes med kokte poteter, hvitløk og olivenolje.

Hummer og purreløk: Hummer stekt i olivenolje, og kokt purreløk ved siden av. Enkelt og lekkert!

Gorgonzola og sjampinjong: Blåmuggost og stekt sopp er fantastisk godt sammen!

Kyllinglår: Benfri kylling stekes og serveres med parmesan og bakt paprika

Laks og asparges: Laksen lettstekes og følges av dampet asparges. 

Pannekake med rømme, løyrom, rødløk og dill: Små pannekaker kan varieres i det uendelige. Løyrom kan f.eks. Byttes ut med lodderogn.

Ovnsbakt kveite: Kveite krydres og bakes med olje. Annen hvit fisk kan også brukes. Server med en enkel salat, f.eks. Rucola.

Ovnsbakte småpoteter og salt agurk: Små potetbiter eller hele småpoteter, f.eks. Franske rattepoteter, ovnsbakes. Ha salt og presset sitron over, og nyt dem med salt agurk til.

Potetsalat med vaktelegg: Potetsalater i mange varianter er bra tapas. Denne er med pesto, rødløk og syrlige epler. Legg til kokte (vaktel)egg, og du har en lekker, velsmakende rett.

Tomatsalat: Stek tomatskiver og hell over litt balsamicoeddik. Server med brødkrutonger.

Sherrydampede blåskjell: Blåskjell dampet i sherry er nydelig. Server med litt grønt tilbehør, f.eks. Purre og oliven, som her.

Speket kjøtt og oliven: Spekekjøtt er klassisk tapasmat. Her skiver av Ibericogris, såkalt Pate Negra, med oliven til.

Serranoskinke er en annen god spekevariant. Mild løk smaker godt til

Squash- og auberginesalat: Stek skiver av squash og aubergine, og kok inn litt vineddik. Kapers passer godt til.

Syltet andelår med bakt paprika: Dette låret er først saltet og deretter kokt. Salt kjøtt mot søtlig paprika er en fin smakskombinasjon.

Taleggio med aprikosbrød: Brød med innbakt tørket frukt er alltid godt til smakskraftige oster. 

http://matoppskrift.no/sider/artikkel297.asp

Noen kjappe forslag

-Strø litt maldonsalt på potetbåter og stek i ovnen (går kjempefort og er vedig godt)

-Pastarør med pesto (lett, kjapt og godt)

-Kjøttboller (om du vil ha noe raskt selger de lammeboller med hvitløk fra Gilde på butikken, ellers kan du ta en pose tacokrydder i en pakke kjøttdeig og steke bollene selv ;) )

-kjøp ost og skjer i biter, rull spekeskinke rundt og fest det hele med en tannpirker (uten mintsmak....hihi... det er ingen suksess ;) )

Min tapasfavoritt er
Dadler med bacon rundt.

Men er du ute etter noe über raskt og enkelt kan du jo bare stikke innom en butikk med ferskvaredisk og kjøpe kyllingvinger, spiralloff og et kryddersmør/hvitløkssmør. Og Voilà! du har tapas!

Takk for gode forslag!
Men jeg rekker ikke kjøre på butikken, for så å hjem å lage maten...
Går det ann å kjøpe noe på butikken PÅ VEI til babyshower?
Ost og kjeks går ikke, for jeg skal i babyshower om et par uker, og da skal alle ta med det.
Og det er nesten samme gjengen som skal i dag:P
Kyllingvinger tenkte jeg på, men der var noen før meg:/

smash skrev:
Takk for gode forslag!
Ost og kjeks går ikke, for jeg skal i babyshower om et par uker, og da skal alle ta med det.

Om ingen andre skal ha med, kan du faktisk bare kjøpe sånne pakker med fetaost og oliven, det funker....

Ta med f.eks et glass oliven, baguetter (så skjærer du de opp når du kommer frem) eller en pakke med sånne små pannekaker (trillrunde) og ei flaske syltetøy også kaller du det dessert-tapas ;))

Fluttershy  skrev:

smash skrev:
Takk for gode forslag!

Om ingen andre skal ha med, kan du faktisk bare kjøpe sånne pakker med fetaost og oliven, det funker....

Det er også tatt:( Det, kyllingvinger, spekeskinke, noe tortilla greier osv.
Søren at jeg er så seint ute altså!

smash skrev:
Takk for gode forslag!

Marinerte hvitløksbåter har de på meny, og de litt "større" butikkene. De er sykt gode, jeg har spist 2sånne bokser etter hverandre mange ganger :p Også grønn oliven med mandler inni - kjøp en spekeskinke eller noe og surr rundt når du kommer dit :)

Synes sånne lefse/lompetrulter er så godt! Og da kan du jo kjøpe med deg alle ingrediensene og evt. gjøre jobben når du kommer frem. Philadelphia med hvitløk, ruccola, krydderskinke og finhakket rødløk, rulle sammen og træ på pirkere. 

Mye gode forslag,og jeg liker ingen av de, haha! Altså, liker forslagene, men ikke å spise de! Jeg er så kresen!
Kanskje jeg må ta med en tørr bolle til meg selv:P

Kjøp noen ferske dadler og noe serran/pharma skinke!!! Namnam!!

Back
Topp