Tannskade. Noe som vet?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Fikk vite av barnetannlegen at sjansen for å ødelegge ny tann bak melketann, er størst når barna er små.
Men hvor tidlig er det da snakk om?
Ungen min fikk slag, støt mot tann rundt 9-10 mnd. Må jeg da regne med at den nye tannen vil være skadet (ha sånn misfarget flekk)? Eller er det verst ved tannfrembrudd e.l.? [8|]

Tannlegen nevnte noe om at røttene ligger nærme den nye tannen når de er små, men så glemte jeg helt å spørre hva hun regnet som små barn. Rundt ett år gamle barn brukte det visst å gå bra,fikk jeg med meg, men hvor går grensen? Er jo litt forksjell fra 9-10 mnd til ett år. Blir sprø av å tenke på det, og en stund til tannen faller ut ennå...

Noen som vet?
Noen som har erfaringer? [8|]
Har dere barn som har skadet tannen sin tidlig som har fått flekk på de nye?
Og hva kan gjøres med det?

Min gutt (15 mnd) falt for en stund siden og slo tannen sin på en leke.. Masse blod, hyl og skrik og en fortann som sto på halv åtte.. Måtte presse tannen på plass og var hos tannklinikken neste dag. Iflg tannpleieren der er det lite de kan gjøre med sånne små, og sjansen for skade på underliggende tann var liten. Men tanna så fin ut den og hadde allerede begynt å feste seg igjen - nå ca 1 mnd senere er alt ok og han spiser helt som normalt igjen..

ORIGINAL: Pearl

Min gutt (15 mnd) falt for en stund siden og slo tannen sin på en leke.. Masse blod, hyl og skrik og en fortann som sto på halv åtte.. Måtte presse tannen på plass og var hos tannklinikken neste dag. Iflg tannpleieren der er det lite de kan gjøre med sånne små, og sjansen for skade på underliggende tann var liten. Men tanna så fin ut den og hadde allerede begynt å feste seg igjen - nå ca 1 mnd senere er alt ok og han spiser helt som normalt igjen..

Uff, stakkar! Håper det går bra med han!

Tannlege sa til meg at over ett år er sjansen for skade på nye tenner liten; at det er større sjanse for skade når de er mindre.
Så gutten din får sikkert ikke noe skade på tannn som skal komme etterhvert.

Men noen som vet hvor den "grensen" går?
Siden mitt barn slo tann ved 9 mnd. Er det stor sjans for skade?

Back
Topp