Tannregulering - en ny verden å sette seg inn i

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Full av spørsmål, selv om det ikke var uventet så jeg har da lest meg opp på det som er å vite sånnsett, kom jeg ut fra tannlegen i dag. Eller, tannpleier har han vært hos, tiåringen min. Vi var der i en time og tok ekstra røntgn som bekreftet det hun kjente med fingrene. Hjørnetennene ligger for langt fremme i forhold til den lille fortannen, på begge sider. Derved vil den ikke få plass til å komme ned. I tillegg har han tenner på skrå, en lit lenger frem og en litt lenger bak og i det hele tatt litt trange forhold inni der.

Så nå sender hun henvisning til reguleringstannlege for en vurdering.

Jeg vet det kommer til å koste, det må det nå bare gjøre og vi klarer det.
Jeg aner ikke noe om ventetid så jeg vet ikke hvor fort dette skjer, og jeg vet ikke hva slags behandling som evt er aktuelt for ham. Men han er arvelig belastet for trange forhold i kjeven så det er ikke uventet om han må til med noe. (så får vi nå bare vente og se for de to som kommer etter, den ene har ikke fått alle melketennene enda og den andre har ikke begynt å miste så mange enda.)

Men han har jo heller ikke fått alle de permanente tennene sine, så det er vel fort første trinn. Men det er altså ikke plass til at de kan komme ned, det er noe av problemet. Og DET er jeg kjent med, jeg trakk en del melketenner selv for å få plass til de endelige. Ja, også trakk jeg et par av de endelige også.

Det blir en spennende tid, vi får se hva som skjer...

Får ikke regulering før alle melketenner er felt. Kjeveortopeden ser på tennene, henviser til evt trekking, ser an 1 år og ny vurdering igjen da. Mulig flere trekninger og vente å se igjen. Mye kan endre seg når tennene får plass. Ikke sikkert det blir regulering.

Mye trekking og venting, jeg vet.

Lite tro på at han slipper helt, ettersom han har tenner som ikke befinner seg der de skal, på en måte jeg ikke helt klarer å forklare, men vi får se. I første omgang må et løses det at den nye tann 2 sperrer for den nye tann 3, den gamle tann tre felles ikke for den nye tann tre presser ikke på den, men derimot på den nye tann 2. så NOE må skje, men han ar vel to tenner igjen å felle på hver side oppe og tilsvarende nede tror jeg, så streng er vel ikke aktuelt med det første, men NOE skal vel gjerne skje. Vi får vente og se, det er mye av slikt.

Her har vi vist om regulering siden barnet var 6 år, barnet har kryssbitt. Men vi er ikke henvist enda, og det venter tannlegen med til alle melketennene er ute. Jeg hadde håpet de kunne begynt nå..
vi får dekket det meste pga tannlegen mener kryssbittet kommer fra en skade barnet pådro seg på skolen. Så glad for det :)
Her regner jeg med at alle barna må pga far og mor har hatt..

Er det ikke gratis eller redusert pris når barnet er under 16 år? :wideyed:

Nei, dette er utenom.

Det er jo refusjon etter alvorlighetsgrad men det er etter en sats som er lavere en. Reelle priser så egenandel og mellomlegg må betales. Men det finner vi mer ut av når de ser hva som evt må gjøres etterhvert.

Her har eldste , blir 11 år, nyss fått regulering. Hun har ikke mistet alle melketenner, de hopper bare over de tennene, setter ikke på klosser på de.

Her må vi betale ca 30.000,- av egen lomme.

Redd det må regulering til her og. Iallefall på yngste tenker jeg siden den ene permanente tanna nede er bak de andre tennene og på skrå... Det er rett og slett ikke plass til den der den skal være.. Men hun er jo bare snart 7 år, så håper ting kan rette på seg...

Spent på eldste på snart 10. Han har to sidefortenne oppe som ligger bittelitt over midtfortennene oppe, så håper de sklir bedre på plass når jeksler og hjørnetenner felles.

Jeg leste at de permanente jekselene faktisk er litt mindre enn melketannjekslene, så håpet er der at det kan gi litt plass.

Men jeg har selv litt trange forhold i munnen og burde hatt regulering som barn, så det kan jo være arvet... Litt usikker på hva pappan har hatt av sånne ting.

10 åringen min skal også ha regulering, på grunn av overbitt. Vi var på første konsultasjon i januar, men skal avvente til høsten.
Han har ikke mistet alle melketennene, men det var visst ikke så farlig.
Det er ikke akkurat billig, men får heldigvis dekket 40%.

Foreldra mine fikk dekka 85%. Så rekner med mine unger må ha det og. Håper å få dekket ein del ja.

Det er jo heldigvis refusjoner ja, men av satser som er godt under reel pris

Men vi er heldige og har en økonomi som gjør at vi klarer dette. Det er ikke den delen jeg tenker mest på.

Er så rart for meg at man skal betale for sånn, håper min barn slipper at få regulering. Kjæresten min har aldri hatt.

Har selv fått det da, men i Danmark er det gratis for alle under 18 :happy:

Det er relativt dyrt ja. Så det er en utfordring for mange, ingen tvil om det. Vi er heldige nok til å ikke bekymre oss, men det gjør jo unektelig et innhugg i økonomien. Det er vel ikke uvanlig at det kan bli 20-25 tusen har jeg lest i dag og vet at jeg har vært borti en tråd på et forum hvor det fremkom at prisen ble sånn løselig det samme uansett 40, 75 eller 100% dekning fordi det altså er et mellomlegg mellom satsen og prisen. Og det er dyrere for de som får 100% for da er det jo mye som må gjøres så mellomlegget er av en større totalsum.

Alrså.
Jeg prøvde på et regnestykke her men det ble for krevende på korpsøvelse kjenner jeg så jeg får se på det senere.

Men ja. Dersom alle tre går samme veien er det heldigvis søskenmoderasjon slik at 40 blir 60 og 75 blir 90.

Vi får vente og se hva vurderingen sier om behov og fremdriftsplan. Han er jo ikke ferdig vokst i kjeven enda heller.

Mine barn får ikke regulering med mindre noe er alvorlig galt.

Hadde selv regulering pga kryssbitt. Var ikke plaget av det. Etter regulering med strikk, har jeg fått ekkel klukkelyd i kjeven.
I tillegg er ikke rennene rette, slik man ble lovt. Alle i klassen hadde og regulering. To av disse har rette tenner i dag (vi er 30 år)

Skal man rette tenner må man gjøre detnårman har sluttet å vokse mener jeg.
Villei hvertfall sett det an noen år. Heller trukket en tann eller to for bedre plass.

Det handler jo i hand tilfelle om å fakrisk gjøre plass, om å gjøre det mulig for hjørnetennene å komme ned uten å stange ut de permanente side-fortennene. Det er ikke regulering som med streng på når han er 10 som er planen men nettopp det å få plass.

Jeg her selv trukket en del for å få plass og følger anbefaling om det for mine barn også Jeg har ikke helt rette tenner i dag nei men det er plass til de som er der i alle fall. Og det er langt bedre enn alternativet

Får ikke regulering før alle melketenner er felt. Kjeveortopeden ser på tennene, henviser til evt trekking, ser an 1 år og ny vurdering igjen da. Mulig flere trekninger og vente å se igjen. Mye kan endre seg når tennene får plass. Ikke sikkert det blir regulering.

Stemmer ikke for alle da. Kjeveortopeden vi bruker vil ha inn 10 åringen nettop nå mens han feller tenner fordi kjeven er lettere å forme nå. Så mest sannsynlig blir det nattbøyle i noen år. Og så håper vi han slipper med skrekken. Tennene er for då vidt rette og fine, men han har for stort overbitt.,

Hadde lignende problemer, her trakk de to permanente tenner og mangla "heldigvis" de to permanente tennene på samme sted nede (eller så var det motsatt at jeg hadde tennene nede men mangla oppe), ble forespeilet mulig regulering pga dette, men de trakk tennene ganske tidlig så idag er alle tennene som de skal, rette og uten hull der de permanente ble trukket så kan hende han er heldig.

Men greit å være forberedt på verre.

Mine barn får ikke regulering med mindre noe er alvorlig galt.

Hadde selv regulering pga kryssbitt. Var ikke plaget av det. Etter regulering med strikk, har jeg fått ekkel klukkelyd i kjeven.
I tillegg er ikke rennene rette, slik man ble lovt. Alle i klassen hadde og regulering. To av disse har rette tenner i dag (vi er 30 år)

Skal man rette tenner må man gjøre detnårman har sluttet å vokse mener jeg.
Villei hvertfall sett det an noen år. Heller trukket en tann eller to for bedre plass.

Vil jeg jo si at reguleringstannlegen glemte noe viktig, som streng bak.
Mine tenner rett, fine og plass til de selv 27 år etter jeg tok de av. Derimot har jeg fortsatt streng bak tennene enda ;)
Så håper jeg du involverer barna i avgjørelsen, jeg hadde vært veldig sur på mamma og pappa om de overlot dette til jeg ble voksen. Tøffere å ta det som voksen.
Kryssbitt er ikke heldig for kjeven vår, derfor blir dette også dekket :)

Stemmer ikke for alle da. Kjeveortopeden vi bruker vil ha inn 10 åringen nettop nå mens han feller tenner fordi kjeven er lettere å forme nå. Så mest sannsynlig blir det nattbøyle i noen år. Og så håper vi han slipper med skrekken. Tennene er for då vidt rette og fine, men han har for stort overbitt.,

Dette spurte jeg vår tannlegen vår om, hun nekter å henvise, men jeg tenker det må være bedre å begynne tidlig. Her mangler barnet å miste de siste 7 tennene, men skulle så gjerne vært hos en kjeveortoped, har så mange spørsmål...

Back
Topp