Full av spørsmål, selv om det ikke var uventet så jeg har da lest meg opp på det som er å vite sånnsett, kom jeg ut fra tannlegen i dag. Eller, tannpleier har han vært hos, tiåringen min. Vi var der i en time og tok ekstra røntgn som bekreftet det hun kjente med fingrene. Hjørnetennene ligger for langt fremme i forhold til den lille fortannen, på begge sider. Derved vil den ikke få plass til å komme ned. I tillegg har han tenner på skrå, en lit lenger frem og en litt lenger bak og i det hele tatt litt trange forhold inni der.
Så nå sender hun henvisning til reguleringstannlege for en vurdering.
Jeg vet det kommer til å koste, det må det nå bare gjøre og vi klarer det.
Jeg aner ikke noe om ventetid så jeg vet ikke hvor fort dette skjer, og jeg vet ikke hva slags behandling som evt er aktuelt for ham. Men han er arvelig belastet for trange forhold i kjeven så det er ikke uventet om han må til med noe. (så får vi nå bare vente og se for de to som kommer etter, den ene har ikke fått alle melketennene enda og den andre har ikke begynt å miste så mange enda.)
Men han har jo heller ikke fått alle de permanente tennene sine, så det er vel fort første trinn. Men det er altså ikke plass til at de kan komme ned, det er noe av problemet. Og DET er jeg kjent med, jeg trakk en del melketenner selv for å få plass til de endelige. Ja, også trakk jeg et par av de endelige også.
Det blir en spennende tid, vi får se hva som skjer...
Så nå sender hun henvisning til reguleringstannlege for en vurdering.
Jeg vet det kommer til å koste, det må det nå bare gjøre og vi klarer det.
Jeg aner ikke noe om ventetid så jeg vet ikke hvor fort dette skjer, og jeg vet ikke hva slags behandling som evt er aktuelt for ham. Men han er arvelig belastet for trange forhold i kjeven så det er ikke uventet om han må til med noe. (så får vi nå bare vente og se for de to som kommer etter, den ene har ikke fått alle melketennene enda og den andre har ikke begynt å miste så mange enda.)
Men han har jo heller ikke fått alle de permanente tennene sine, så det er vel fort første trinn. Men det er altså ikke plass til at de kan komme ned, det er noe av problemet. Og DET er jeg kjent med, jeg trakk en del melketenner selv for å få plass til de endelige. Ja, også trakk jeg et par av de endelige også.
Det blir en spennende tid, vi får se hva som skjer...