Tannpussen fra helvete

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
Blir gal av dette, altså. Jenta på snart 2 år nekter å pusse tenner. Kniper igjen og holder seg for munnen. Ikke så hyggelig å drive tvangspussing... Ikke er det lett heller. Mulig det er noe vondt ifm frambrudd. Noen tips her??? Hun MÅ jo pusse tenner... :oops:

Sliter med det samme. Han klikker helt. Noen dager får vi lov, men ofte blir det tvangspussing. Da må vi være to.

Her er det tvangspussing :p han får pusse litt selv først da, det er stas :)

Vet ikke hva vi gjorde jeg, men det gikk over til slutt. Eller, nå holder hun hånden foran munnen når jeg kommer med tannkosten. Heldigvis er hun nå stor nok til å forstå, så det blir da tannpuss.
Prøv å skape noen gode assosiasjoner til tannkosten. La barnet få holde i selv utenom pussetider, kanskje greit å bytte tannkrem? Lillemor her hater den fra colgate (tror det er den). Må ha en lilla en.

Vi så på Karius og Baktus vi, også leter jeg i munnen etter Karius og får tatt en med tannbørsten. Fungerer greit her, har hvert litt tvang her også for pusse tennene det må man, men hun får pusse selv litt etterpå også :-)

Her må hun tvinges :P men det går nok over :)

Har en 5-åring som har kranglet veldig på tannpuss.
1 dag fant e ut at e skulle herje med han og pusse samtidi. Gikk strålende, og nå er det kun mamma som får pusse.(for pappaen gjør det ikke like morsomt, men går fint å pusse når e ikke er hjemme)
Da legg han seg på gulvet, så sitt e på kne over han og kiler han litt. Får da pusset masse. Også får han spytte i en klut underveis.
Bedre å gjøre tannpussen til en lek enn med tvang. Noe e erfarte selv :)

Jakten på karies eller elefanter. Forskjellig tannkrem. Pusse selv og pusse med foreldre. Har hjulpet og la 3 åringen pusse mine. Han finner visst hele dyrehagen.

Tvangspusses her å :p men det hjalp litt når vi kjøpte den fra 2 år, han er 18 måneder. Også er det pappa som må pusse.

Verre å borre eller trekke tenner enn at foreldre tvangspusser. Det er ikke alle barn som lar seg distrahere eller bestikke, de må bare tvinges.

Vi synger mye og tar mange pauser, men må holde henne fast (men hun skriker veldig lite, i hvertfall når mamma gjør det) 19 mnd

Vi kjøpte elektrisk tannbørste med Mikke Mus. Det gjorde susen

Det har gått så bra fram til et par uker siden. Kanskje en elektrisk hadde vært lurt å prøve ja. Har forsøkt flere typer tannkrem og tannbørster. Synes det blir så dum slutt på dagen å skulle krangle om tannpussen, for jeg blir jo såååå irritert også da! :oops:

Var helt forferdelig her og, men det gikk gradvis over faktisk. Ikke tror jeg vi gjorde noe spesielt heller. Han er to år, og det har gått fint en god stund. Før det var det tvangspussing, ikke koselig:o

Fikk tatt en god titt inni der nå i kveld, og det er tenner på vei opp. Da er det nok sårt. Får håpe det roer seg når de har brutt ordentlig igjennom. :)

Vi har pusset siden første tann ved 7 måneder. Ikke akkurat favorittaktiviteten, men det fungerer bra nå med fast rutine, og synger "det blir ikke hull i en tann som er ren"-sangen. Da vet han at vi ikke er ferdig før sangen er slutt, og så stopper jeg hvis han lukker munnen. Det er ikke noe poeng i å protestere da, for da tar det bare lengre tid. Til slutt får han pusse litt selv, og det hender det han syntes er morsomt. Mye mer problematisk under tannfrembrudd, sykdom o.l. Hvis han er veldig sliten og trøtt, eller syk, får han slippe eller vi bare pusser litt symbolsk i full fart :)

Tannpuss er en utfordring her i huset også. 13 mnd hun da. ikke enkel sak.

Back
Topp