Tannpuss

Søskendrøm2025

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
September To Remember 2022
Aprilspirene 2025
Vi har en på 18 måneder som har blitt mindre og mindre glad i tannpuss. Tar noen ganger tannbørsten litt i munnen og sutter på den, andre ganger vil hun ikke det en gang. Vi føler vi må bli flinkere til å faktisk pusse, men vil helst unngå tvang.

Noen gode tips?

Å synge puss puss så får du en promp i stedet for suss også blåse promp i nakken på guttungen var veldig populært mellom 1,5-2 år: sikker nå også når han er 4 altså, men nå trengs det ikke lenger så jeg dropper når jeg kan :hilarious:

Helt katastrofe her og, går med litt tvserie, men «bra» er det ikke. Fortennenes forside sliter vi med pga stram overleppe og ekstrem aversjon mot tannpuss der. Det ligger av og til gult plakk der og for å få det vekk må en person holde armer og bein fast, mens den andre tar leppa opp og pusser vekk. Føles helt grusomt ut og jeg gråter alltid etterpå, men var gjennom så mye hull og tannsmerter som liten, jeg vil ikke det for barnet vårt… Har prøvd med lek og tull og positiv forsterking (som i hundeverdenen) - men det fungerer ikke under den stramme leppa. Tror det gjør vondt.

Det er jo melketenner, så det viktigste er vel å bli vant til tannbørsten. Så lenge du prøver litt hver dag, så tenker jeg det får være godt nok. Lykke til!

Et triks som har fungert litt for oss nå (jinxer det sikkert nå), er å synge «puss puss så får du et suss», og hver gang hun stopper å pusse/sutte på tannbørsten, så slutter jeg å synge. Så starter jeg igjen når hun fortsetter. Tror hun syns det er litt morsomt.

Back
Topp