TANNPUSS

abrakad

Forelsket i forumet
Fy søren som vi kamper hver morgen og kveld for å ende opp med å pusse 3 tenner! Jeg blir gal, mini blir gal! Han er 15 mnd og har de siste 4-5 mnd vært et mareritt å få pusset tennene på. Han fikk de 2 første tennene da han var 4 mnd og har likt å pusse frem til 4-5 mnd siden. Han hyler og roper til han hoster og hoster til han nesten spyr! Vrir seg unna og blir helt panisk! Han har 16 tenner og jeg stresser veldig med at vi ikke får pusset de godt nokk :(

Vi har prøvd: leke (store, små, med knapper, med lyd/lys) TV, synge, hoppe, danse, gi han en annen tannbørste, holde i samme børste som han mens vi pusser, varmt, kaldt, mørt, lyst, kile, tulle, tøyse, forskjellig tannkrem, tannbørste med motiv/ lyd på, gyngestol, vippestol, ligge på ryggen, sitte i fanget, telle opp/ned, skryte, være streng.. Lista er lang og ikke *#$& om jeg når frem til de jekslene!

Tips? Jeg er lei av dette nå :joyful::meh:

Vi hadde også en intens kamp der. Vi tok kampen og pusset så godt vi klarte. Enden på visa var 6 begynnende hull ved første tannlegebesøk ved 3 års alder. Tannlegen var glad for at vi hadde tatt kampen, ellers ville det bare blitt verre med tida og tennene ville vært i en enda verre tilstand. Etter 3års kontrollen skjønte knotten poenget (karius og baktus var skummelt) og på forrige kontroll var ikke hullene blitt noe større :)

Vi holdt på å få sånne tendenser på sønnen vår da han var liten, så da brukte jeg en uke hvor jeg ikke fikk pusset tennene noe særlig, men bare gitt han positive reaksjoner på å få tannbørsten nærme munnen. Sto bak han foran speilet på badet så han kunne se, og tok tannbørsten foran munnen, masse, masse ros. Stoppet før jeg merket at han begynte å kvie seg. Så kom tannbørsten nærmere og nærmere munnen for hver dag. Masse ros rett før jeg merker at han kanskje vil trekke seg. Jeg gjorde dette med én gang det ble problemer, så har aldri tvunget gjennom tannpuss, det kan hende du må bruke mer enn 1 uke siden forholdet til tannpuss er såpass dårlig. Men det er verdt det altså :) Jeg har siden vi kom oss gjennom det aldri måttet tvinge tannpuss og får pusset tennene godt.
Merker at vesla på 11 mnd er på vei inn i samme fase som broren så nå blir det en uke eller to med bare positiv oppmuntring på å ha tannbørsten i nærheten av munnen, eller om jeg rekker å pusse i 1 sekund. Så forhåpentligvis oppe i et halv minutt med tannpuss snart.

Vi måtte kjempe i ett år før mini syns det var ok å pusse (fra 8-20 mnd). Og da kun ved at hun fåe se TV-serie på telefon mens vi pusser:p

jeg var like frustrert som deg. Holdt på å bli gal! Men til slutt løsnet det

Er en liten kamp her og i perioder, men har funnet ut at nå for tiden så hjelper det å pusse tennene tidlig på kvelden. Har den siste tiden prøvd å starte kveldsstellet litt tidligere enn det vi har gjort før og da har tannpussen stort sett gått veldig bra:happy:
Vi spiser før vi leker litt, og så går vi på badet og tar kveldsstellet før vi leser bok eller leker litt til, for sovetiden er den samme selv om vi starter leggerutinen et kvarter/tjue minutter tidligere enn før.
Og viktig med mye ros når man får pusset de små tennene:)

Back
Topp