Tannpuss

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Noen som har tips til hvordan få tannpussen til å funke? Har ei på ti mnd som nekter å pusse tennene. Hyler og skriker og snur hodet. Er helt umulig. Lar henne leke med tannbørsten først, men blir dritsur med en gang jeg tar borti tannbørsten. Har prøvd to ulike børster og lett henne holde ene mens jeg pusser med andre. What to do??
 
Har en på 1,5 år. Han blir også forbanna med en gang vi er borti tannbørsten, han vil bare pusse selv. Har prøvd absolutt alle triks i hele verden. Det eneste som funker her er at han pusser først (dette gjør han med glede), og deretter holder vi han fast og pusser med makt. Han skriker og skriker, men det får bare være. Å pusse tenner er ikke valgfritt, han SKAL pusse. Har også fått råd hos tannlegen som sier akkurat det samme :) Selv måtte tannlegen sitte oppå sine barn for å få pusset. Dersom de nekter så må man bruke makt. Det er vi foreldre som vet best, barnet kan ikke få viljen sin i slike situasjoner da det er direkte skadelig.
 
Jeg pusser først og så får hun pusse etterpå. Nå har hun bare 2 tenner da (snart 9 mnd), så det er ikke så vanskelig å få pussa de nok før hun blir utålmodig. Kanskje synge en sang og så ta børsten ut mellom versene.
 
Har man prøvd alt mulig er selvfølgelig pussing noe som MÅ gjøres, men det er fullt mulig å forsøke å snu motviljen til å bli pusset, og det er et fint tidspunkt å gjøre det nå som barnet er så liten. Vi begynte å få motvilje mot pussing rundt 11 mnd men med fremgangsmåten under fikk vi endret situasjonen til å være lystbetont i løpet av en ukes tid. Restarter prosessen om motviljen dukker opp igjen også nå ved 3 år :)

Bruk noen dager hvor du ikke faktisk får pusset tennene men bare lager positive assosiasjoner til situasjonen hvor du holder tannbørste og nærmer deg munnen til barnet.

Føret holder du børsten og kommer borti barnets lepper, gi umiddelbar positiv respons «ja, så flink» veldig overdrevet og FØR barnet gir motstand, ta deretter tannbørsten vekk igjen og prøv å gjenta. Når barnet er lei tar du en pause eller avslutter, og jo mer du gjør dette jo mer vil du få til å pusse tennene uten tvang til slutt. Men det kan ta noen dager og målet er at du får pusset mer og mer for hver dag :)

Sitt gjerne på gulvet bak barnet eller ha hen på fanget. Hvis barnet kan stå og er lang nok er en sikker vinner for å få situasjonen til å være forbundet med positive assosiasjoner og lek at barnet står på en krakk foran vasken og leker med vann, men mulig at 10 mnd er litt for tidlig. Om barnet kan få se seg i speilet mens du pusser gjør det også situasjonen mer oversiktlig for barnet mens du sitter bak og pusser.

Kan også være fint å ha 2 tannbørster så dere har en hver, men ikke alltid det funker alene - barnet må oppleve positiv respons på å gape og bli pusset.
 
Last edited:
Her har vi ikke hatt motvilje mot pussen men jeg ser at det er enklere når hun ligger på stellebordet, vi tuller og får henne til å le.. da gaper hun mer enn om hun står :) Hun liker veldig godt tannkrem, skal helst sutte på kosten så vi må jobbe for å få henne til å gape så vi får pusset litt innimellom smattinga.
 
Vi har 2 tannbørster. Hun får ha en å så har jeg en annen. Samtidig som hun tuller og leker med sin, får jeg pusset lett på tennene hennes.
 
Noen som har tips til hvordan få tannpussen til å funke? Har ei på ti mnd som nekter å pusse tennene. Hyler og skriker og snur hodet. Er helt umulig. Lar henne leke med tannbørsten først, men blir dritsur med en gang jeg tar borti tannbørsten. Har prøvd to ulike børster og lett henne holde ene mens jeg pusser med andre. What to do??
Har ikke råd dessverre, men ville skrive at vi hadde det helt likt og ingenting hjalp. Jeg prøvde alle råd jeg kom over. Hun måtte rett og slett tvangspusses frem til hun bikket to år. Nå er hun kjempeflink, sier 'Mamma hjelpe pusse først, så kan A pusse selv etterpå'. Jeg har nok barnehagen å takke for mye også da jeg tror de har hatt perioder med fokus på og lest om tannpuss ;)
 
Om man må bruke tvang, så vil jeg tipse om en stilling som er minst mulig strevsom. Man legger ungen på sofan mellom beina, har beina over armene og hode mellom lårene, da får de ikke mulighet til å slå å sparke så mye rundt seg å skader ikke deg eller seg selv :) kanskje ungen kan gå med på å pusse deg å du pusse den? Her har alle ungene hatt perioder i den alderen der pussing har vert uaktuelt uansett hvor mange triks man prøver, så har måttet tvinge. Men med denne metoden så har de gitt opp raskt og etter et par dager så pusser de fint, fordi de kjenner at de ikke har sjangs å lirke seg unna
 
Tusen takk for gode tips alle sammen!:) noen har vi forsøkt uten hell. Nå prøver vi å gi skryt hver gang vi får tannbørsten inn i munnen hennes og gir oss når hun er lei. For øyeblikket ikke effektiv tannpuss, men håper det går seg til :)
 
Vi så på pussesangen på fantorangen på YouTube samtidig som vi pusset. Og diverse andre pussesanger når hun var lei av den. Det fungerte hos oss, og når hun var over den fasen så trengte vi ikke YouTube lengre
 
Har du prøvd å sette på et fengende barneprogram på mobilen/iPad? Eller bare pusse foran data/TV? Mange barn blir fullstendig oppslukt i programmet og lar deg gjøre hva du vil så lenge de får se.

Ellers stemmer jeg for metoden til Veivalsa. Å tvinge ungen ved å holde fast tenker jeg... tja, om det er så viktig at de SKAL pusses når barnet er så lite? Om man må, så må man. Klart. Men vi er blitt fortalt og har lest at det først og fremst er snakk om tilvenning til tannbørsten det første året. At det ikke er viktig med selve pussingen, men viktigere at de blir vant til tannbørste og pussing. Dvs ingen tvang og positive assosiasjoner. Lek og ha de gøy. Puss litt, kos litt. Tygge på børsten. Bli vant til rutinen.
 
Det var pga delvis tvang (holdt armene hennes) hun til slutt nektet å pusse. Så vi forsøker nå skryt og positive assosiasjoner :) har forsøkt med YouTube, men blånekt. Hun får sjeldent se på tv i det daglige, så hun blir ikke så oppslukt i det heller.

så godt å få lufte litt her og få så mange gode tips!:) jeg har vært litt småhysterisk for at vi ikke får pusset, men jeg ser nå at vi bare må gi det tid og forsøke litt hver dag :)
 
Back
Topp