Tannpuss

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Hvor nøye er dere når dere pusser tennene på barna deres, og hvordan gjør dere det hvis de ikke vil? Og hvor lenge pusser dere?

Jeg har en toåring som gjerne vil pusse selv, og vi pusser morgen og kveld, men det er en kamp å få ta over pussingen. For tiden prøver jeg å telle til ti sakte mens jeg pusser, så det sier seg selv at jeg ikke pusser særlig lenge.. Vil gjerne ha tips til hvordan vi kan bli bedre! :-)

Pusser nok til å få vekk alle matrester på alle flater og kroker. Men her får begge pusse selv på morgenen og jeg pusser på kvelden. Nyeste info jeg fikk på hs var at barna måtte ha tannkrem i munnen to ganger daglig, det var det viktigste framfor pussingen. Men på kvelden så skal tennene være rene.

Pusser nok til å få vekk alle matrester på alle flater og kroker. Men her får begge pusse selv på morgenen og jeg pusser på kvelden. Nyeste info jeg fikk på hs var at barna måtte ha tannkrem i munnen to ganger daglig, det var det viktigste framfor pussingen. Men på kvelden så skal tennene være rene.
Samme her .

Her hjelper det at vi bruker to tannbørster. Han en og jeg en . Blir så som så. Og raskt unnagjort. Men er en start tenker jeg. Gjorde det samme med 5 åringen. Plutselig var det greit :)

Vi pusser tennene hans først og så får han pusse selv etterpå (han blir 3 år i juni). Han er ikke bestandig like glad for å måtte pusse, men det er det ikke han som bestemmer :p Vi er så nøye som vi klarer :)

Er helt umulig å pusse på mini som er 14mnd.. Hun nekter! Må bare bruke tvang, men får ikke pusset nøye, kun i noen sekunder..:( hun fikk tenner veeldig sent, men jeg øvde med å "pusse" før hun fikk tenner.. Håper det går seg til..

Jeg pusser mine egne mellom 5-10 min. Nesten alle jeg ser pusser tenna feil, du skal ikke dra børsten over tenna, du skal rugge den mellom tenna om du skjønner. Husk tanntråd. Slik jeg pusser må jenta pusse sine. Hun først så jeg etterpå. Viktig med god tannhygiene, vil jo helst ha mine egne tenner så lenge som mulig og holde tannlege regninga på et minimum.

Det viktigste for meg er at de lærer rutinen å at det blir vanlig for dem å pusse tenner 2 ganger hver dag. Jeg å sambo pusser på kveld, så pusser de selv om morningen :) er stort sett nøye med å pusse skikkelig på kvelden, men er dem kjempetrøtt å sliten pusser vi mer forsiktig.

Det er en kamp. Men skal holde på 2 min. Hjalp å få det time glasset på tannbørste

Er helt umulig å pusse på mini som er 14mnd.. Hun nekter! Må bare bruke tvang, men får ikke pusset nøye, kun i noen sekunder..:( hun fikk tenner veeldig sent, men jeg øvde med å "pusse" før hun fikk tenner.. Håper det går seg til..
Vesla her fikk også tenner sent, vi øvde ikke før de kom, men hun syns jo det var greit i begynnelsen. Håper også det går seg til..

Jeg skal pusse først, så får han ta over etterpå. Det er bare to tenner å pusse, så det tar ikke så lang tid. ;)

Her synger vi ofte "bob-bob-dæddi" sangen. Ett vers og ett refreng for oppe og det samme nede. Gutten er tre og det funker stort sett alltid. Jeg er for å strekke seg langt for å gjøre det til noe positivt, men gidder ikke bruke all energien min på det. Slår han seg helt vrang så pusser jeg med tvang så godt det går. Jeg er sjefen :)

Prøver å pusse så lenge som mulig. Hun blir lei... Tar ikke tiden, men skulle kanskje vært pusset lenger... Pusser bare om kvelden.

Hun er tre år, og heldigvis protesterer hun ikke. Av og til får hun gjøre det selv når hun ber om det, men da er kriteriet at mamma gjør det først.

Jenta her blir to til uka, og tannpussen har stort sett alltid vært grei. Pusser forholdsvis nøye morgen og kveld. Jeg (eller pappan) først, og så får hun pusse selv etterpå hvis hun vil. Hun hadde en periode for noen uker siden der hun testet grenser og nektet. Uaktuelt for meg å gi seg, løsninga var litt ettersom hvordan dagsformen min var. Tvang ble bare kaos, det som funket best var å forklare med rolig, litt streng stemme at dette ikke var greit, og så måtte hun sitte på gulvet på badet til hun ombestemte seg. Gikk kanskje noen minutter (mindre enn fem) første dagen, og iløpet av en ukes tid gikk det gradvis over.

Pusser to min og får varsel på den elektriske tannbørsten når han er ferdig. Jeg pusser tennene hans både morgen og kveld og det er jo det som anbefales inntil barna er 12 år. Han får selvsagt pusse litt selv til slutt, om han ønsker det, både med den elektriske og med manuell tannbørste. Han er åtte år. Tannpuss er rett og slett ikke noe han får velge selv, hverken nå som åtteåring eller da han var mindre. Det har absolutt ikke vært bare enkelt i perioder, men jeg er ikke villig til å fire på dette området ;).

Her har begge (2 og 4,5 år) elektrisk tannkost. Me pussar til den spelar musikk, trur det er to min, veldig populært og effektivt:)

Om dei ikkje pussar til musikken begynnar får dei ikkje fluor tablett;)

Om morgonen pussar dei sjølv med enten vanleg tannkost eller den elektriske:)

Da minste hadde litt pussevegring nettopp tok me litt tannkrem på smokken først, da var det greit å pusse etterpå ( ikkje spør kvifor;))

Sånn var min og.. Måtte vente til ungen skrek for da åpnet hun naturligvis munnen.. Nå går det mye bedre :) hender hun krangler litt og er en mester til å tygge på tannbørsten, men tenker tannpusten er så viktig så blir under tvang ved tull..

Sånn var min og.. Måtte vente til ungen skrek for da åpnet hun naturligvis munnen.. Nå går det mye bedre :) hender hun krangler litt og er en mester til å tygge på tannbørsten, men tenker tannpusten er så viktig så blir under tvang ved tull..
Godt å høre det kan blir bedre:)

Vesla her fikk også tenner sent, vi øvde ikke før de kom, men hun syns jo det var greit i begynnelsen. Håper også det går seg til..
Gikk helt fint å "øvepusse" før tennene kom, ikke etterpå:( håper det bare er en fase..

Vi har stort sett aldri krig, men tålmodigheten er ikke alltid like stor. På eldste bare bestemmer vi, men på yngste leker vi. Vi ser mye rart i de tennene som må vekk. Vi vil ikke ha tanntrollene der. Nå for tiden er hun helfrelst i frost, så da ser vi både Elsa og Anna og Olav og Kristoffer og Svein som vi må pusse vekk...

Back
Topp