Tannpuss til barn som nekter

shewolf

Gift med forumet
Utfordringene kommer på rekke og rad nå når lillegutt nærmer seg to år! Nå har vi problemer med tannpussen! Han vil IKKE pusse tennene sine. Lukker munnen og skriker. Jeg ender alltid opp med å få viljen min slik at tennene blir pusset, men det er alltid en kamp. Har dere noen gode tips å komme med slik at jeg slipper å kjempe sånn for å få pusset tennene hans?

Kommer letter til når de skriker sa en tannlege til meg en gang[:D]

Er det noe jeg trumfer gjennom og ikke diskuterer på så er det tannpuss.
Det skal gjøres uansett... Noen ganger blir det skriking, men det får bare være...

Har ikke så mange gode råd desverre, synge sanger, la han se på tv mens dere pusser...?

jeg har prøvd det meste[:-] han griner og hyler uansett hva!

så det får han bare gjøre! tennene SKAL pusses! null diskusjon

her hadde vi det problemet en stund. Så begynte jeg å lokke med at hvis jeg fikk pusse først, skulle han få pusse etterpå selv. Merkelig nok var det alt som skulle til [8D] Også var fluortabletten på slutten  et forhandlingsmiddel  [;)]

ORIGINAL: blessa

Utfordringene kommer på rekke og rad nå når lillegutt nærmer seg to år! Nå har vi problemer med tannpussen! Han vil IKKE pusse tennene sine. Lukker munnen og skriker. Jeg ender alltid opp med å få viljen min slik at tennene blir pusset, men det er alltid en kamp. Har dere noen gode tips å komme med slik at jeg slipper å kjempe sånn for å få pusset tennene hans?

*følger denne tråden for er i samme båt* [;)]

Sleit i en periode vi også, men da måtte vi bare krangle oss til det og tvinge henne. Ikke noe moro, men tannpussen er et tema som ikke er oppe til diskusjon engang. Til slutt skjønte hun at det ikke var noen vits i å nekte. Vi kjøpte også elektrisk tannbørste. Det var populært. Samtidig får hun pusse selv først. [:)]

Tok han med på apoteket og han fikk velge ut sin smak i fluortablett, og den ble brukt som premie.

Nå pusser han gladelig tennene etter å ha sett Karius og Baktus på film[:D]

største er flink, hun hadde og en slik fase, men da hjalp fluortabletten som lokkemiddel. Lillesøster skal selvsagt klare alt selv, så hun kan fort finne på å bli sint. Jeg avtaler som regel med henne at jeg skal synge en sang, feks se min kjole, og så får hun velge fargen på kjolen. Når jeg er ferdig å synge er tannpussen over. Så får hun pusse litt etterpå

Vi leter etter karius og baktus, sier hun må gape høyt for jeg ser karius langt inni munnen.
Også hørt de som sier det samme og på slutten slipper en liten figur (samme hver kveld) ned i vasken når de spytter, "der kom karius ut"

Den som ikke vil, den skal! er mottoet her i gården.[:D]

Ved tannpuss altså, ikke alltid.[8D]

Vi så Karius og baktus på dvd.. Har aldri vert et problem i ettertid da de begge er livredde for å få sånne i tennene.. [:D]

Vi hadde det sånn i førsten. Her har vi 2 tannbørster, først pusser jeg så han så jeg så han. går faktisk veldig bra det nå. Er noen dager han enda skal fighte og skrike. Men da må jeg holde han litt fast . Fordi vi må pusse tennene

Her nektes det også.
Men jeg tok han med på butikken, så han fikk velge tannbørste selv. Så leker vi litt mens jeg pusset- litt sånn 'her kommer toget'.
Så får han pusse selv når jeg er ferdig. Og så klart, nekter han totalt- legger jeg fluortabletten frem slik at han kan se den, men ikke nå den, da gaper han som bare det [:)]

Her ble redningen fluortabletter med banansmak, så han vet han får en slik etter tannpussen.
Og så får han lov til å pusse selv etter vi har tatt hovedpussen [;)]

Vi hadde også det problemet. Endte opp med hylgrining. Men tenna er jo viktige. Endte med at jeg begynte å synge sanger som liker godt, og da ble ho veldig opptatt med å høre. Så hver gang jeg pusset så spør jeg ho hvilken sang jeg skulle synge. Ikke lenge etter at den verste tannpussperioden (i fjor en gang) så hadde de om Karius og Baktus i barnehagen, og da ble det lettere å pusse tenna hennes. Sa at hvis ikke vi får pusset tennene fine så kom disse to fyrene og bygget hus i tennene hennes. Da gapte ho! Synger fortsatt, bare for å få en god stemning under tannpussen!

Finn en sang eller kort YouTube film han elsker å se på den under tannpuss. Fantorangen har 2 pussesanger.
Gi klistremerke når han pusser og belønn med en gave etter x antall merker.
Lykke til :D

Her hjalp det veldig å lese boken om lille krokodille som ikke ville pusse tennene. La inn litt ekstra om at det er veldig viktig å pusse tennene, ellers får vi aua i munnen. Og se, alle disse krokodillene må også pusse tennene, for de vil heller ikke ha aua i munnen.

Kanskje ikke helt pedagogisk riktig, men har nå en som vil pusse tennene fordi ellers får man vondt i munnen. Pusser litt selv også.

Back
Topp