Tannpuss i bhg.

Snørose

Glad i forumet
Jeg jobber i bhg, og vi har ikke noe ordning for tannstell etter lunsj, har hørt det er flere bhg som har enten tannpuss eller tyggis etter lunsjen. Tyggis er fra Finland hvor de bruker dette i bhg.

Noen her som har det i sin bhg? Hvordan funker det ? Erfaringer? Eller synes dere dette er bare tull??

Jeg har litt delte meninger om dette, men er litt at det ikke er bhgs ansvar , men , vi jobber for barnas beste, og det ville jo være å ha prøvd. Hmm...vanskelig.

vi pusser ikke tennene hjemme etter lunsj engang[8|]

Har jeg ikke hørt om, og kunn ealdri falt meg inn at mine barn sku pusset tennene etter lunsj heller

ORIGINAL: Cilipi

Jeg jobber i bhg, og vi har ikke noe ordning for tannstell etter lunsj, har hørt det er flere bhg som har enten tannpuss eller tyggis etter lunsjen. Tyggis er fra Finland hvor de bruker dette i bhg.

Noen her som har det i sin bhg? Hvordan funker det ? Erfaringer? Eller synes dere dette er bare tull??

Jeg har litt delte meninger om dette, men er litt at det ikke er bhgs ansvar , men , vi jobber for barnas beste, og det ville jo være å ha prøvd. Hmm...vanskelig.

Gjorde aldri det i snuppa sin barnehage.
Tyggi var jo forbudt i barnehagen hennes- tror det hadde blitt mye gris[;)] Men ser poenget- og pleier ha tyggi selv etter måltid..

HM- hvis vi foreldre pusser morgen og kveld så skal jo det være nok- vi kan jo ikke legge ALT over på dere fantastiske mennesker som jobber i barnehage[;)]

Jeg var vikar i en bhg for litt over 1 år siden og i den bhg pusset de tennene etter lunsjen.
Syntes egentlig det var veldig smart jeg[:)]

Nei, det skjønner jeg ikke helt poenget med - det er jo mer enn nok å pusse tenner morgen og kveld. Vi pusser aldri tenner etter lunsj hjemme heller - og tyggis kunne vi ikke gitt til jenta vår i alle fall, den hadde hun svelget[&:]

tannpuss hører til morgen og kveldsstell hjemme, det er ikke bra for tennene å pusse for mange ganger om dagen, det sliter emaljen. Og tyggis hører etter min mening slett ikke hjemme i en bhg.

god tannhygiene skal læres hjemme, derfor er det unødvendig med en ekstra tannpuss i barnehagen.
i Norge er det normalt å pusse tennene morgen og kveld, og da hadde det blitt helt unaturlig for meg å følge opp tannpussen på j jenta mi etter lunsj i helgene fordi barnehagen gjøre det.

Her hadde de i barnehagen til storesøster tannpuss etter frokostmåltidet for de eldste barna. Men det tror jeg var mer en sånn "aksjontannhelse" eller noe. Ingen som forventer at barnehagen skal pusse tennene til alle 2-åringene vel?

ORIGINAL: Oline

I barnehagen vår pusser de tenner etter frokosten
Ingenting etter lunsj (det gjør vi ikke hjemme heller...)

Samme i snuppa sinn barnehage

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

god tannhygiene skal læres hjemme, derfor er det unødvendig med en ekstra tannpuss i barnehagen.
i Norge er det normalt å pusse tennene morgen og kveld, og da hadde det blitt helt unaturlig for meg å følge opp tannpussen på j jenta mi etter lunsj i helgene fordi barnehagen gjøre det.

Ja, det er dette som er vanskelig , noen plasser er det vanlig , og noen andre plasser er det uhørt.
Trur jeg bare skal legge saken død og være enig med at det er forskjellig praksis over landet.
Har ikke heeelt bestemt meg for hva jeg skal synes enda.

Vår barnehage har ikke noe slikt, men jeg kunne faktisk tenkt meg at de hadde et lite opplegg for tannpuss etter frokosten... Bare sånn litt, slik at barna fikk noe tannkrem i munnen i hvert fall. [:)] Selvpuss, altså.

Rett og slett fordi vi er så tidlige i barnehagen - klokka 8 - så da blir det ikke tannpuss før vi reiser hjemmefra. Og det er ikke såååå godt med frokost ETTER tannpuss... [8D]

I bhg som tanta mi jobber i så pusser alle tennene etter lunsj.
Det fungerer helt fint. De minste får hjelp av de voksne og de store klarer det fint selv.

Jeg hadde syntes det var kjekt med tannpuss i bhg.
Er ikke alltid vi får pussa tennene om morgene fordi hun stort sett spiser frokosten i bhg.

Jeg har ingen interesse av at bhg pusser tenner midt på dagen.
Vi pusser morgen og kveld hjemme og for mye pussing er ikke bra for emaljen det heller.

*Var noen som etterlyste en pusseordning på foreldremøtet, men tror det var mest fordi de hadde problemer med tannpussen selv hjemme.

Syns personalet heller kan bruke tiden på andre aktiviteter med barna.

I barnehagen til snuppa hadde de prøveprosjekt med tannpuss i et par år, men slutta med det. Har i grunn ikke fått noe god forklaring på hvorfor de kutta det ut. Syns det var veldig fint at de hadde det på småbarnsavdelingen, for tannpussen her hjemme gikk som en lek pga det..

Back
Topp