Du kan komme ut av det uten tvang
Jeg har klart å snu trenden hos begge mine i ettårsalderen med denne metode , gradvis og med god tid. De får jo ikke hull om man ikke får pusset skikkelig i et par uker, men godt forholdt til tannbørsten nå er et bedre grunnlag for videre pussing de neste årene.
Første kveld lar du barnet pusse selv først, det gjør jeg forsåvidt hver kveld, først pusse selv også vokse . Når det er din tur tar du tannbørste nærme barnets munn, MEN stopp før du ser aversjon og motstand hos barnet. Så sier du «så bra» med stor entusiasme. Gjenta 5-10 ganger, men stopp før barnet begynner å vri seg unna.
Slik omprogrmmerer du motstand mot tannbørste, til «jeg får positiv Feedback fra man når tannbørsten nærmer seg».
Fortsett i barnets tempo, stopp før barnet viser motsand og se på dette som et langsiktig prosjekt. Jeg gikk fra full nekt til en ettåring som gapte og lot meg pusse i løpet av 6 dager sånn ca, dere trenger kanskje kortere eller lenger tid. Ikke stress
De første 3 kveldene rørte ikke børste borti noen av tennene, kun munnen. Trikset er tålmodighet og positiv forsterking hver gang du får gjort det du ønsker (å pusse uten at barnet kniper igjen munnen)
Stå gjerne bak barnet foran speilet slik at barnet føler tryggheten fra deg bak seg, kan se i speilet men ikke får følelsen av at man stikker børsten rett inn i munnen på samme måte som når dere sitter ovenfor hverandre.