Tannpuss 1 år

Nordlandsjentan

Elsker forumet
Assistert-jentene
JuniJubel2021
Februarbarna 2023
Hei!
Trenger tips til tannpuss for barn 1 år. Har store problemer med å gjennomføre da hun bare kniper munnen. Liker å holde og bite i tannbørsten selv, men det er lite jeg får pusset. Har ikke brukt tvang da jeg er redd for å skape dårlig opplevelse og bare gjøre det verre.
Tips?

Tvang er fælt, men når det er til barnets beste er det dessverre nødvendig.
Vi måtte tvinge datteren vår i ett år før det løsnet. Konsekvensen av å ikke pusse er mye verre dessverre.
Her løsnet det til slutt ved at hun får se på barne-TV på telefonen mens vi pusser. Og det får bare gå tenker jeg.
Men selvfølgelig mindre puss over en periode når dere prøver ulike ting går nok helt fint :) har dere forsøkt å gi positiv tilbakemelding bare ved at dere får tannbørsten inn i munnen? At hun får pusse deres mens dere pusser hennes?
Jeg spurte samme spørsmål her på babyverden når jeg slet med mi og fikk masse gode tips (som jeg dessverre ikke husker i farta ;p). Så håper du får mange gode tips! For det er ikke lett å stå i. Dere må bare fortsette å prøve <3

Du kan komme ut av det uten tvang :) ❤️

Jeg har klart å snu trenden hos begge mine i ettårsalderen med denne metode , gradvis og med god tid. De får jo ikke hull om man ikke får pusset skikkelig i et par uker, men godt forholdt til tannbørsten nå er et bedre grunnlag for videre pussing de neste årene.

Første kveld lar du barnet pusse selv først, det gjør jeg forsåvidt hver kveld, først pusse selv også vokse . Når det er din tur tar du tannbørste nærme barnets munn, MEN stopp før du ser aversjon og motstand hos barnet. Så sier du «så bra» med stor entusiasme. Gjenta 5-10 ganger, men stopp før barnet begynner å vri seg unna.
Slik omprogrmmerer du motstand mot tannbørste, til «jeg får positiv Feedback fra man når tannbørsten nærmer seg».

Fortsett i barnets tempo, stopp før barnet viser motsand og se på dette som et langsiktig prosjekt. Jeg gikk fra full nekt til en ettåring som gapte og lot meg pusse i løpet av 6 dager sånn ca, dere trenger kanskje kortere eller lenger tid. Ikke stress :) De første 3 kveldene rørte ikke børste borti noen av tennene, kun munnen. Trikset er tålmodighet og positiv forsterking hver gang du får gjort det du ønsker (å pusse uten at barnet kniper igjen munnen)

Stå gjerne bak barnet foran speilet slik at barnet føler tryggheten fra deg bak seg, kan se i speilet men ikke får følelsen av at man stikker børsten rett inn i munnen på samme måte som når dere sitter ovenfor hverandre. :)

Her har vi gått for følg barnets tempo! Målet med tannpuss skal være at vi får ta en liten runde med børsten, om den så er i et sekund. Mannen min har dessverre traumer etter tvang med tannbørste, og har fortsatt et anstrengt forhold til tannpuss både med seg selv og på barna.... det står i veilederen at det viktigste de første to åra er en god rutine med pussing to ganger om dagen

Vi kjører litt forskjellige taktikker avhengig av dagsform, men det går mye i sang, bytte på at vi og lillemor pusser og at mamma og pappa pusser samtidig og lager rare grimaser og synger med munnen full av tannbørste og tannkrem. Stort sett får vi tatt en god runde, men noen dager går det rett og slett ikke.

Hadde også samme problem, det løsnet over tid, ingen enkelting som gjorde at det ble bedre, men gradvis jobbing med det. Noen ting vi prøvde var å «tulle» med å pusse andre kroppsdeler/ bamsen sin munn når hun ikke ville (tok andre enden av tannbørsten og «pusset» med den på ruggen/hode/kne osv. «å nei, det var ikke munnen til X…), det syntes hun ofte var morsomt og noen gsnger ble det «nei tullemamma munnen er her» så fikk vi pusset litt. Andre ganger ba vi henne pusse våre tenner samtidig. Hun får pgså pusse selv først så er det «vår tur» eller at vi skal sjekke (fokus på hvor flink hun var til å pusse tennene rene)

Aksepterte litt dårlig tannpuss noen dager da vi fokuserte på at vi fikk gjennomført noe tannpuss i hvertfall som andre sier for å skape et godt forhold.

Elektrisk tannbørste har vært en super hit her. Å da er det enklere å få pusset raskt over de dagene ungene nekter også

Back
Topp