Tannlegeskrekk og rohypnol (Flunipam)

Igloo

Elsker forumet
Himmelbarn
❤ Aprilbarna19 ❤
Skal til tannlegen i morgen for å trekke to visdomstenner. Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle ha narkose hvis jeg en gang måtte ta de, men nå har jeg ikke råd til det, så tannlegen min rådet meg til å prøve Flunipam.

Har forstått at det er ganske sterke beroligende, men er det noen her som har prøvd det (evt lignende beroligende)?

Jeg er nervøs nok for selve trekkingen, men nå ble jeg plutselig litt nervøs for hvordan effekten av tabletten kommer til å være.

Venninna mi syns det var himmelsk med den hvertfall. Det hele gikk fort syns hu og kjente ikke til det. Hu trakk nylig to visdomstenner :)

Venninna mi syns det var himmelsk med den hvertfall. Det hele gikk fort syns hu og kjente ikke til det. Hu trakk nylig to visdomstenner :)

Var det flunipam hun fikk?

Håper det blir noe av det samme for meg.

Leste bare et sted at en mulig bivirkning kunne være utagerende atferd... :/

Gi gjerne ein oppdatering etterpå! Er ikkje så glad i tannleger sjølv :P

Skal til tannlegen i morgen for å trekke to visdomstenner. Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle ha narkose hvis jeg en gang måtte ta de, men nå har jeg ikke råd til det, så tannlegen min rådet meg til å prøve Flunipam.

Har forstått at det er ganske sterke beroligende, men er det noen her som har prøvd det (evt lignende beroligende)?

Jeg er nervøs nok for selve trekkingen, men nå ble jeg plutselig litt nervøs for hvordan effekten av tabletten kommer til å være.

Jeg var i samme situasjon som deg, bare at ventelista for narkose var så lang. Og jeg kunne ikke vente, for det var så fryktelig vondt!

I allefall så gråt jeg mine modige tårer inne hos tannlegen/kirurgen. Fikk en god dose beroligende, mener det var noe flytende og to tabeletter. Han fortalte meg alt, men var så bortreist etter operasjonen at jeg husker ikke hva det het :p Det hele gikk smertefritt, jeg var flirfull og følte meg beruset. Jeg ble veldig sløv og trett etterpå. Sov i fire timer etter at jeg var ferdig, før jeg våknet av at bedøvelsen begynte å gå ut.
Mitt beste råd er egentlig å ha med deg noen som kan ta vare på deg etterpå, og få deg hjem i seng når alt er over. Hadde mamma med meg (fortsatt ingen som er bedre når jeg har vondt!), det var gull!

Dette er et idiotisk spørsmål for jeg regner med at det ikke er noe men spør alikevel...
Finnes det overhode noen form for beroligende som er trygt for gravide å ta?
Jeg skulle egentlig ta tenna i narkose nå, men siden jeg er blitt gravid måtte de utsette til etter jeg har fått barnet.
Jeg svimer av før jeg setter meg i stolen så enten må jeg vente 6 mnd på narkose eller gå med vondt :/

Jeg var i samme situasjon som deg, bare at ventelista for narkose var så lang. Og jeg kunne ikke vente, for det var så fryktelig vondt!

I allefall så gråt jeg mine modige tårer inne hos tannlegen/kirurgen. Fikk en god dose beroligende, mener det var noe flytende og to tabeletter. Han fortalte meg alt, men var så bortreist etter operasjonen at jeg husker ikke hva det het :p Det hele gikk smertefritt, jeg var flirfull og følte meg beruset. Jeg ble veldig sløv og trett etterpå. Sov i fire timer etter at jeg var ferdig, før jeg våknet av at bedøvelsen begynte å gå ut.
Mitt beste råd er egentlig å ha med deg noen som kan ta vare på deg etterpå, og få deg hjem i seng når alt er over. Hadde mamma med meg (fortsatt ingen som er bedre når jeg har vondt!), det var gull!

Hadde egentlig tenkt å ha med meg mamma jeg også, men hun drar desverre på ferie i morgen. Men heldigvis er mannen min hjemme, så han kommer for å hente meg.

Håper bare ikke jeg får særlig vondt etterpå siden jeg er livredd for tannsmerter også...

Jeg har fått beroligende hos tannlegen et par ganger, men er usikker på hva det jeg fikk het. Effekten var det nå uansett ikke noe å si på, jeg var HELT i Disneyland og fikk ikke med meg noe som helst av hva tannlegen drev med. Trakk både en og to visdomstenner + en rotfylling, og opplevde ikke noen problemer i det hele tatt. Som noen nevnte er det greit å ha noen med seg, og man blir kjempetrøtt etterpå. Jeg sov hele dagen hver gang. Når både rus og bedøvelse gikk ut merket jeg forøvrig ikke noe ubehag, hvis tennene blir trukket uten komplikasjoner er det gode odds for at du ikke har smerter etterpå heller. Jeg ville aldri hatt narkose hos tannlegen når beroligende fungerer så bra :)

Var det flunipam hun fikk?

Håper det blir noe av det samme for meg.

Leste bare et sted at en mulig bivirkning kunne være utagerende atferd... :/
Jeg har jobbet på tannlege og vært vitne til mange som har tatt flunipam. Aldri noensinne sett noen få utagerende atferd på grunn av det. De aller fleste blir bare veldig døsige og merker lite til hva som foregår i munnen :P

Jeg har tannlegeskrekk og for noen år siden måtte jeg operere ut to liggende visdomstenner. Det er det litt mer styr med enn en vanlig trekking og jeg måtte til kirurg for å få fikset det.

Rimelig sikker på at det var funipam jeg fikk. Staselige saker. Jeg var full og hadde ikke vont i det hele tatt. Etterpå spiste jeg en mix av paracet og ibux, og hadde ikke problemer med ettersmerter heller.

Men, skal du ta to tenner samtidig? Hvor praktisk blir det med tanke på spising de neste dagene?

Da satser jeg på at jeg er god og fjern om et par timer. Har nesten ikke sovet i natt, men nå er jeg så drittlei av å være redd at jeg bare vil få det overstått. Skal prøve å huske å oppdatere senere :)

Jeg har tannlegeskrekk og for noen år siden måtte jeg operere ut to liggende visdomstenner. Det er det litt mer styr med enn en vanlig trekking og jeg måtte til kirurg for å få fikset det.

Rimelig sikker på at det var funipam jeg fikk. Staselige saker. Jeg var full og hadde ikke vont i det hele tatt. Etterpå spiste jeg en mix av paracet og ibux, og hadde ikke problemer med ettersmerter heller.

Men, skal du ta to tenner samtidig? Hvor praktisk blir det med tanke på spising de neste dagene?
Jeg skal ta en side om gangen, så da skal jeg kunne tygge på den andre siden...

Har jobbet innenfor tannhelse og derfor sett noen tilfeller der Flunipam er blitt brukt. Aldri sett noe som ligner uragernde atferd. Bare rolige og smilende pasienter som sovner i stolen:p

• Liker
Reactions: EJ

Haha, var det DET jeg fikk??
Sterk tannlegeskrekk og måtte ta en visdomstann som vokste inn mot tunga hos en spesialist for noen år siden. Da jeg ringte dit så fikk jeg beskjed om å hente en pille som skulle hjelpe skrekken min. Tror jeg skulle ta den en time før timen min, jeg var i hvertfall god og "full" da jeg kom inn. I følge min mor som kjørte meg så hadde jeg visst delt ut klemmer til hele kirurgteamet etterpå :p

Har du søkt om refusjon til tannbehandling? Om du har tannlegeskrekk og får erklæring på det fra lege får du halvert regningen. Jeg har ikke vært å utført trekkingen (da min tannlegeskrekk er litt for grusom) ennå men med narkose og trekking av fire tenner skulle prisen bli ca 6500,- med refusjonen i stedet for 14000,- uten.

Fikk noe beroligende på resept hos tannlegen. Måtte begynne å ta de dagen før for å ha effekt i kroppen dagen etter.
Kom inn til tannlegen og fikk 2 tabletter der. De hadde NULL effekt. Kunne liksågodt bare spist sukkerbiter!
Gikk ut av tannlegekontoret skjelvende og vettaskremt.

Har du søkt om refusjon til tannbehandling? Om du har tannlegeskrekk og får erklæring på det fra lege får du halvert regningen. Jeg har ikke vært å utført trekkingen (da min tannlegeskrekk er litt for grusom) ennå men med narkose og trekking av fire tenner skulle prisen bli ca 6500,- med refusjonen i stedet for 14000,- uten.

Kan tannlege skrive slik erklæring?

Da er jeg tilbake. Fikk god virkning av tablettene gansje fort. Kanskje mer lik brisen enn full, men ble fort distrahert av sanger på radioen og bilder på veggen. Ble derimot nervøs igjen da bedøvelse ble satt. Tvihildt i både tannlege og zassistent. Tannet oppe var ute på 10 sek. Nede var det verre fordi de måtte fylle på med bedøvelse og likevel kjente jeg smerte når den kom ut. Men samtidig var jeg så trøtt at jeg bare ville bli feerdig med det

Back
Topp