Mortania
Elsker forumet
Da har faren endelig kommet seg til tannlege etter mye mas fra både mamma og meg. På farssiden hans er nesten alle rammet av en sykdom som heter amelogenesis imperfecta, som er emaljesvikt, og nå fikk han endelig diagnosen Idag. Han har i tillegg en annen tannsykdom som gjør at han mangler tenner, men jeg vet ikke om den er like arvelig som emaljesvikten.
Kommer til å bli knust om barnet arver dette, for det kan være skikkelig ille. Kommende bestefar har måtte rotfylle alle tennene og fått kroner, og det mener jeg både broren og søsteren hans har og. Søsteren til faren har visst sluppet unna etter hva jeg har forstått, men hun har det andre greiene han har, dette med tannmangel.
Lurer på hvor tidlig de kan finne ut som barnet har dette. Og om det har det, så håper jeg de ikke er så ille. Bestefar sine tenner var så myke at det ble beskrevet som å borre i smør. Faren har det heldigvis ikke så ille. Foreløpig. Spesialisten vi bruker er også lokalisert på østlandet, litt teit når vi bor i Bergen... Er hun som har sjekket hele familien hans for sykdommen og er best i Norge.
Håper barnet får mine tenner! De er rimelig flotte om jeg må si det selv.
Edit: Fikset masse skriveleifer som sniker seg inn på ipaden XD