Tannlegen?

Ballettien

Glad i forumet
Mailykke 2018
I dag skal jeg til kontroll hos tannlegen. Er det noe man ikke bør gjøre hos tannlegen nå når jeg er gravid? Jeg hadde to begynnende hull sist, så nå skal hun sikkert bare sjekke de.

I høst hadde jeg betennelse i en visdomstann som jeg skulle trekke når betennelsen var borte, men så ble jeg gravid og mistet, så da ble ikke det noe av. Jeg er satt opp til å operere den ut hos kirurg i slutten av måneden, men det bør jeg vel ikke gjøre nå? Sist hadde jeg så vondt etterpå at jeg måtte gå på sterke Ibux, noe som ikke er en mulighet nå...

Siden jeg har mistet noen ganger er jeg veldig lite lysten på å ta noen sjanser...

Jeg har hørt at men ikke skal ta røyken hos tannlegen når man er gravid. Hvis jeg var deg ville jeg sakt i fra at du var det sånn at tannlegen tar hensyn ;)

Var til tannlegen forrige uke :) viktig å si ifra at man er gravid sa de, de vil ikke ta røntgen de tre første månedene med mindre det er stort behov :) ellers tok han tannstein og ordnet opp. gikk veldig bra det :)

Da har jeg vært hos tannlegen. Fikk blyteppe over magen, så da skulle det uansett være sikkert. Tannlegen mente jeg fint kunne gjennomføre operasjonen ov visdomstenner, på tross av at jeg knasket Ibux i et par uker etterpå sist. Hun mente tilogmed at adrenalinet i bedøvelsen gikk fint (?) og at Ibux bare var farlig i tredje trimester....? Kjente jeg ble veldig i stuss på hele greien.

Hei! Jeg jobber på tannklinikk :) vi må vite om graviditet! Tar en vurdering på det. Unngår røntgen hvis vi kan. Det er svært lite stråler og sekundærstråler på dagens apparater, men som sagt, helst ikke. Altså ved en vanlig sjekk står vi over bilder, er det smerter / plager så blir det annerledes. Anbefaler å ikke planlegge noen store behandlinger hvis det ikke plager en å gå sånn. Men vanlige hull er ikke noe problem å bore opp, anestesien er helt ufarlig i svangerskapet. Man kan altså trekke også, men mtp smertestillende og evt post.operative plager er det best å vente hvis tannen er symptomfri.

Hei! Jeg jobber på tannklinikk :) vi må vite om graviditet! Tar en vurdering på det. Unngår røntgen hvis vi kan. Det er svært lite stråler og sekundærstråler på dagens apparater, men som sagt, helst ikke. Altså ved en vanlig sjekk står vi over bilder, er det smerter / plager så blir det annerledes. Anbefaler å ikke planlegge noen store behandlinger hvis det ikke plager en å gå sånn. Men vanlige hull er ikke noe problem å bore opp, anestesien er helt ufarlig i svangerskapet. Man kan altså trekke også, men mtp smertestillende og evt post.operative plager er det best å vente hvis tannen er symptomfri.

Takk for svar! [emoji171] tror jeg utsetter det så lenge den ikke lager noe mer trøbbel.

Tannlegen min sa at det eneste hun ikke gjorde var bleking av tenner og voldsomme operasjoner /inngrep osv...fikk en slags bly-smekke over mage og overkroppen når hun tok bilder :)

Back
Topp