Tannlegen og svangerskapet

MagMetal

Betatt av forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg skulle til tannlegen når jeg reiser hjem. Har ikke noe "hastverk", men det hadde vært fint å fikse tennene..problemet er at jeg alltid bruker besøvelse..klarer ikke å sette meg på stolen uten den.. men hvordan er det under svangerskapet? Burde man unngå bedøvelse?? Særlig i 1.trimester..?? Har noen erfaring???

Ikke i forhold til bedøvelse, men fikk beskjed om at de ikke ville ta bilder når jeg var gravid. Hadde heldigvis ikke hull så slapp med sjekken:)

Tror de ofte anbefaler å vente med tannlegebesøk dersom det ikke er prekært. Ring å hør :)

Jeg var nettopp hos tannlegen, hun kunne bruke en type bedøvelse men det var en annen type som kunne være farlig ift. sammentrekninger i glatt muskulatur. Det var heller ikke anbefalt å rotfylle. Ellers er det viktig å holde munnen sunn i svangerskapet, akkurat som kroppen ellers :)

Gi beskjed til tannlegen når du kommer dit, så de kan ta hensyn til at du er gravid ;)

Jeg har utsatt min tannlegetime til 2. Trimester. Da er det greit å ta bilder igjen i alle fall :) ( er visst mer stråling når man f.eks flyr). Jeg aner ikke med bedøvelse, ville ringt å spurt :)

Jeg har hatt flere tannlege besøk etter jeg ble gravid. Har hatt to timer hvor jeg har borret, og brukte da bedøvelse. Kom tilbake til siste timen og da sa plutselig tannlegen at hun ville vi skulle prøve uten bedøvelse pga den lille. Jeg spurte henne hvorfor vi hadde brukt bedøvelse de andre gangen og nå plutselig var det ikke lenger greit. Hun sa at det ikke skulle være farlig med bedøvelse for den lille men at hun nå hadde tenkt på det i ettertid at det var lurt å begrense det. Jeg følte meg helt forferdelig og begynte å gråte, så redd for om de tidligere rundene med bedøvelse kan ha skadet den lille. Ble så redd og sint inni meg på tannlegen. Gikk der i fra uten å fikse det siste hullet for å si det sånn og kommer ikke til å gå tilbake til tannlege før etter fødsel nå.. Så redd ble jeg. Hadde og time hos en kjevespesialist for å opperere ut tann. Han ville ikke gjøre noe i første trimester med mindre jeg hadde smerter. Jeg spurte han om det var farlig for den lille og han sa at det ikke var det, men at i første trimester kunne det skje så mye galt uansett, at om man mistet kunne man jo begynne å tenke at det var pga tannlegebesøket og klandre seg selv. Satte opp en ny time når jeg er 14 uker hos spesialisten. Dette var før det siste besøket hos min tannlege. Nå kommer jeg til å avbestille den timen og bestille en ny til høsten. Ble så redd etter det siste besøket hos min tannlege at jeg tar ingen sjanser selv om spesialisten sier det er trygt:(

Jeg har hatt flere tannlege besøk etter jeg ble gravid. Har hatt to timer hvor jeg har borret, og brukte da bedøvelse. Kom tilbake til siste timen og da sa plutselig tannlegen at hun ville vi skulle prøve uten bedøvelse pga den lille. Jeg spurte henne hvorfor vi hadde brukt bedøvelse de andre gangen og nå plutselig var det ikke lenger greit. Hun sa at det ikke skulle være farlig med bedøvelse for den lille men at hun nå hadde tenkt på det i ettertid at det var lurt å begrense det. Jeg følte meg helt forferdelig og begynte å gråte, så redd for om de tidligere rundene med bedøvelse kan ha skadet den lille. Ble så redd og sint inni meg på tannlegen. Gikk der i fra uten å fikse det siste hullet for å si det sånn og kommer ikke til å gå tilbake til tannlege før etter fødsel nå.. Så redd ble jeg. Hadde og time hos en kjevespesialist for å opperere ut tann. Han ville ikke gjøre noe i første trimester med mindre jeg hadde smerter. Jeg spurte han om det var farlig for den lille og han sa at det ikke var det, men at i første trimester kunne det skje så mye galt uansett, at om man mistet kunne man jo begynne å tenke at det var pga tannlegebesøket og klandre seg selv. Satte opp en ny time når jeg er 14 uker hos spesialisten. Dette var før det siste besøket hos min tannlege. Nå kommer jeg til å avbestille den timen og bestille en ny til høsten. Ble så redd etter det siste besøket hos min tannlege at jeg tar ingen sjanser selv om spesialisten sier det er trygt:(
Det skjønner jeg godt!!! Lykke til videre!!!

Jeg var hos tannlege når jeg gikk med første. Da var jeg i andre eller tredje trimester. Husker ikke helt. De tok ikke bilder, men jeg borret med bedøvelse.

Jeg skulle trekke en visdomstann og var hos tannlegen før jeg viste at jeg var gravid. Jeg forklarte at jeg prøvde og at det var en mulighet og han ville da ikke gjøre noe. Sa som nevnt over her at det ikke skal være noe farlig, men at det skjer så mye de første månedene at han ikke ønsket gjøre det. Blei anbefalt 2. trimester eventuelt vente med mindre jeg får veldig vondt. Jeg valgte ikke gjøre noe da jeg ikke orker tanken på hva om.

Ikke noe problem med bedøvelse, bare gi beskjed at du er gravid. Litt ekstra styr å gå til tannlegen som gravid siden man nå ha en duk lignende sak foran svelget for å ikke svelge noe. Kommer vel også an på hva du skal gjøre, jeg skulle ta et lite hull i 1 trimester og tannlegen sa det var null problem. Endte opp med å avlyse pga ekstrem kvalme da Skal også operere ut to visdomstenner, men det ville oralkirurg vente med til 3 trimester. Så det er vel avhengig av hva du skal gjøre

Back
Topp