tannlegebesøk!

monicabebe

Forumet er livet
Jeg skal til tannlegen den 2.februar. Bør jeg ringe på forhånd for å si at jeg er gravid? Er det ikke sånn at det er litt vanskelig med tannlegegreier når man er gravid?

Skal bare på rutinesjekk...da pleier han å ta røntgen av tennene..kan vel ikke det nå eller?

M

Kansje Pastella vet om sånne ting???

Hun jobber med det, men skal man ta sånne bilder så må man i alle fall dekke seg til,
trur kansje jeg ville ha ringt først!

Klem

du kan alltids ringe ned å fprtelle det ja...
men det er ikke noe i veien for å gå til tannlege selv om man er gravid...de får gjort mye da oxo...

lykke til..
klem[:)]

Takk, takk!

Planen er jo at det ikke skal være noe gjøre på tennene mine...bare litt fjerning av tannsten. Har planer om å ikke ha hull, nemlig[;)]

Men da tar jeg en telefon ned til tannlegen tenker jeg. bare sånn at de vet det når jeg kommer!

M

Tannlegen min spø hver gang jeg kommer han - "Ja Trine - er du gravid denne gangen da?" Har han gjort siden jeg begynte hos han [:D]

De sjekker nok tennene selv om de ikke kan ta røntgen. Det er vel ikke anbefalt å gjøre det når man er gravid. Men han kan jo bare sjekke grundigere "manuelt" [:D]

Du vil nok få beskjed om å vente til etter svangerskapet. Jeg jobber som tannlege ass. Vi anbefaler det ikke. I realiteten så er det ikke farlig. Et rtg bilde tilsvarer 4 dager på jordkloden.. Så skulle det være noe akutt, så kan du i nøden ta et rtg bilde. Ring og avbstill timen din. Vær flink med tanntråd og pirker pga svangerskaps gingivitt. Betent tannkjøtt, blør lettere enn vanlig..

jeg tok røngen. Men kun 2 bilder. Legen sa det var greit. Og tannlegen sa at det var greit.

Men det er vel opp til hver tannlege og lege det.

Jeg ville bare dratt til tannlegen jeg, de kan jo sjekke noe uten bilder også, men det går an å ta bilder, hos min tannlege tar de sånne digitale bilder, som ikke gir noe mer stråling enn vanlig kamera.
Ellers finnes det sånne blyforkler de legger over deg for å dekke til.

Men bare si ifra om at du er gravid, så går det nok bra[;)]

Lykke til da[:)]

Jeg var hos tannlegen før jeg visste at jeg var gravid. Hun spør alltid om jeg er gravid før jeg tar bilder, og jeg sa nei, ikke som jeg vet.
En uke etterpå testet jeg positivt og ble litt smånervøs da. Men legen min sa det ikke var noe fare. Men vet man at man er gravid, trenger man ikke ta røntgen liksom.
Men har vært til vanlig sjekk etter det også, men da tok jeg ikke bilder da. Men de sier det at det er greit å få en sjekk på tenna under svangerskapet.
Så dra til tannlegen du, men si ifra at du er gravid [:)]

Det holder med å si det når du kommer...

ORIGINAL: Flogå

Er det slik at alle gravide blir anbefalt å dra til tannlegen?

Har iallefall lest det mange steder at det er lurt å ta seg en tur for å få en sjekk.. Pga hormoner og ting og tang som skjer med kroppen, kan det ofte gå litt hardt ut over tennene..

http://www.tannlege-svendsrud.no/tjenester.asp?docid=128

ORIGINAL: monicabebe

Jeg skal til tannlegen den 2.februar. Bør jeg ringe på forhånd for å si at jeg er gravid? Er det ikke sånn at det er litt vanskelig med tannlegegreier når man er gravid?

Skal bare på rutinesjekk...da pleier han å ta røntgen av tennene..kan vel ikke det nå eller?

M

jeg var å trakk en tann for to mnd siden og da fikk jeg sånn teppe over magen. og så sier de at det er ikke mer stråling i røntgen-greia enn om du er en dag på fjellet...

Var hos tannlegen tre uker før jeg fikk og da tok jeg et bilde.... Så jo lang vei at jeg var gravid,men han mente at det ikke gjorde noe så sent i svangerskapet... Ble litt svimmel av å ligge,det var det eneste

Hei. Det er ikke nødvendig å ringe og si at du er gravid, men du må opplyse tannlegen om dette når du kommer til timen.
Du kan trygt ta røntgenbilder hos tannlegen selv om du er gravid. Det brukes veldig lave stråledoser når en tar tannrøntgen, og en liten flytur vil utsette deg for en mye større stråledose.
Du kan også trygt få bedøvelse og tannbehandling dersom du ønsker dette, men de fleste tannleger velger likevel å utsette tannbehandling som ikke haster til etter fødselen.
Behandling som haster, bør derimot gjøres selv om du er gravid. Dette for at det ikke skal utvikle seg infeksjoner i munn og kjever.
Det kan også være lettere å få hull når du er gravid, særlig dersom du har fått noe mer søthunger, og spiser eller drikker oftere.

snakket med tannlegen i stad, ho sa det var viktig å ta en skjekk når man er en gravid.. så fikk time alt i morra[:)]

Jeg skal på min årlige tannlegetime på tirsdag. Da jeg sa at jeg er gravid så sa han at da kommer han ikke til å gjøre noe annet enn å se over tennene mine og snakke litt om hva som kan skje med dem i løpet av svangerskapet.

ville nok også gått til tannlegen for en sjekk ja, tennene er veldig utsatt ved graviditet pga sure oppstøt ol. ei jeg kjenner hadde 23 hull i tennene under sin andre graviditet, nesten umulig å tro [;)]

Back
Topp