Tannlege.

hjortland3

Andre møte med forumet
Heisann jenter..
Jeg skal te tannlegen på mandag, også lurte eg på om noen av dere har hørt/vet om tannlege er gratis når enn går gravid ?  [:)]

nei tannlege er ikke gratis da man går gravid[&:] skulle ha vært det ettersom man er mer utsatt for hull under graviditeten...

Ok..
Det va litt kjipt ja..
Jeg har bare fått vita at både tannlege og lege er gratis.. Men den personen har vist tatt feil der da ;) [;)]

Ikke gratis nei ..... desverre!!!

ORIGINAL: nå blir vi 3

skulle ha vært det ettersom man er mer utsatt for hull under graviditeten...
min lege sier at dette er bare tull. Gravide får gjerne lettere hull, men det har en sammenheng med at gravide ofte har en større trang til søtsaker under svangerskapet... Men mulig han tar feil...[8|] men tar de tøntgen på oss da?

Det er sant at det ikke er en direkte link mellom hull i tennene og graviditet. Det er tannkjøttet graviditeten kan påvirke pga. hormoner. Men det er nok sant som du sier med at man gjerne spiser mer/hyppigere. Oppkast og sure oppstøt påvirker jo også tannemaljen. Man kan fint ta røntgen av gravide, de fleste tannleger bruker et blyforkle forran magen. Men det er strengt tatt unødvendig, da "nymotens" røngenapparater utgir minimalt med stråling..

Mvh tannpleier [:D]

Jeg var til tannlegen for en måneds tid siden, de valgte å droppe bildet og heller undersøke tenne vanlig siden jeg var gravid. Greit for meg, tannlegen fant ikke noe, hehe...[:)]

ORIGINAL: Chisme

jeg har utsatt neste tannlegetime t etter barnet er født og amming er godt i gang så jeg kan bruke flaske akkuratt når jeg er påvirka av den strålinga...

var nemlig hos tannlege i begynnelsen av svangerskapet og der står d på en plakat at gravide må si i fra om graviditeten, tannlegen sa også d at jeg ikke skulle ta noen røntgen nå nettopp pga denna strålinga.

er jo nettopp fordi strålinga ER skadelig at de ikke lenger måler bekkenet og ikke vil ta røntgen av gravide...

Du får mer stråling i deg naturlig fra jorda enn du gjør av å ta et par bilder hos tannlegen... [&:] Det der er hysteri.

ORIGINAL: Kattejenta

jeg har utsatt neste tannlegetime t etter barnet er født og amming er godt i gang så jeg kan bruke flaske akkuratt når jeg er påvirka av den strålinga...

var nemlig hos tannlege i begynnelsen av svangerskapet og der står d på en plakat at gravide må si i fra om graviditeten, tannlegen sa også d at jeg ikke skulle ta noen røntgen nå nettopp pga denna strålinga.

er jo nettopp fordi strålinga ER skadelig at de ikke lenger måler bekkenet og ikke vil ta røntgen av gravide...

Du får mer stråling i deg naturlig fra jorda enn du gjør av å ta et par bilder hos tannlegen... [&:] Det der er hysteri.

Var hos en tannkirurg pga kjeveproblemer i begynnelsen av graviditeten og han ville ikke ta røntgen...

ORIGINAL: Lindus82

Var hos en tannkirurg pga kjeveproblemer i begynnelsen av graviditeten og han ville ikke ta røntgen...

Syns bare det er så merkelig.. Man får i seg 10 000 ganger mer stråling av å fly fra Oslo til Bergen, men gravide flyr jo rundt hele verden uten problem... [8|] Men det henger vel igjen fra gammelt av det der med røntgen hos tannlegen.

ORIGINAL: Lindus82

Syns bare det er så merkelig.. Man får i seg 10 000 ganger mer stråling av å fly fra Oslo til Bergen, men gravide flyr jo rundt hele verden uten problem... [8|] Men det henger vel igjen fra gammelt av det der med røntgen hos tannlegen.

Ja...jeg har ingen anelse![:D] Bare dele erfaringer [;)]

jeg var hos tannlege  for en måned siden, ble sendt hjem og vil få ny innkalling om et halvt år...tannlegen sa at han hadde vært på kurs og lært at man ikke skulle ta bilder av gravide hvis det ikke var absolutt nødvendig... og siden jeg ikke hadde noen plager så mente han at det derfor var best/anbefalt å vente til jeg hadde født. 

Back
Topp