Tannlege

tvmamma030321

Blir kjent med forumet
Hei:)

Noen her som veit hvordan tannlegeordningen er for gravide?
Har hyperemesis og har spydd en god del, og tenker at jeg burde hatt en time til tannlegen for en sjekk.
Skulle spørre JM når jeg var på kontroll men glemte det selvfølgelig:hilarious:

Finnes ikke noen spesiell ordning om du tenker på refusjon e.l pga graviditeten i seg selv.
Tenner takler litt oppkast en periode.. heldigvis. Men kanskje du kan supplere med noe fluortilskudd? Som fluorskyll, eller barnas fluortabletter for ekstra beskyttelse :)
Du kan bare bestille en vanlig undersøkelse hos tannlegen din.
Merker at jeg selv blør ekstra fra tannkjøttet nå :/ litt irr, men heldigvis forbigående!

Finnes ikke noen spesiell ordning om du tenker på refusjon e.l pga graviditeten i seg selv.
Tenner takler litt oppkast en periode.. heldigvis. Men kanskje du kan supplere med noe fluortilskudd? Som fluorskyll, eller barnas fluortabletter for ekstra beskyttelse :)
Du kan bare bestille en vanlig undersøkelse hos tannlegen din.
Merker at jeg selv blør ekstra fra tannkjøttet nå :/ litt irr, men heldigvis forbigående!
Takk for svar:) Blir litt stressa for at det skal gå hardt ut over tennene og tannlege er jo ikke billig:wtf: Er veldig flink til å passe på så pusser tennene flere gang om dagen og bruker også munnskyll men er redd det ikke er nok. Får bestille en time for en sjekk:)

Ikke noe avslag på tannlegen nei..
Men ville bestilt en time enten nå om du orker eller etter svangerskapet :)

Sniker fra februar. Jeg hadde også tenkt til å gå til tannlegen i høst, men de anbefalte meg egentlig å vente til etter fødsel. De tar ikke røntgen under graviditet, så da fikk de ikke til en fullverdig sjekk. Men jeg fikk komme om jeg ville, og heller bestille en ekstra sjekk til våren. Endte med at jeg avventer:)

Sniker fra februar. Jeg hadde også tenkt til å gå til tannlegen i høst, men de anbefalte meg egentlig å vente til etter fødsel. De tar ikke røntgen under graviditet, så da fikk de ikke til en fullverdig sjekk. Men jeg fikk komme om jeg ville, og heller bestille en ekstra sjekk til våren. Endte med at jeg avventer:)
Jeg tok røntgen når jeg var hos tannlegen sist. Måtte bruke en sånn tung beskyttelsesdrakt som lå over meg når jeg tok det :hilarious:

Jeg tok røntgen når jeg var hos tannlegen sist. Måtte bruke en sånn tung beskyttelsesdrakt som lå over meg når jeg tok det :hilarious:
Aha! Ja, for det hender jo at man må til tannlege i graviditeten, så logisk det:) Mulig at tannlegen her ikke har sånn drakt.

Skal til tannlege til uka for en sjekk. Velger å droppe røntgen. Har lest at selv med blykappe så er det ikke mulig å unngå rtg-strålende helt ved bilder i ene kjeven, men risikoen er uansett minimal. Opp til hver enkelt tenker jeg :angelic:

Jeg har vært hos tannlege til kontroll nå i svangerskapet. Hun sa at røntgen ikke var problematisk for gravide slik det var i dag. Jeg tok 5 bilder. Hun ville helst ikke utføre større inngrep i svangerskapet, slik som trekking av visdomstenner, men vanlig fiksing av hull var ikke noe problem så lenge det ble gjort i 2. trimester. Jeg måtte tilbake to ganger, da hun ikke anbefalte at jeg lå så lenge i stolen av gangen.

Var hos tannlegen forrige uke, fikk bestemme om jeg ville ta røntgen eller ikke. Valgte å gjøre det, siden strålingen i nye apparater uansett er ganske liten. Fikk også blyforkle på meg:)
Spurte om tennene var mer utsatt under graviditet, hun mente det isåfall var på grunn av endrede spisevaner og evt oppkast. Men det verste var uansett å pusse tennene når man har spist noe syrlig eller nettopp kastet opp(magesyre), det sliter veldig på emaljen. Om man vil pusse tennene da, bør man drikke litt melk eller tygge en osteskive først sa hun:bookworm: Så til TS som pusser tennene mange ganger om dagen, det er ikke sikkert det er den beste løsningen! Iallfall ikke om tennene nettopp har blitt utsatt for syre:happy:

Forøvrig hadde jeg null hull(har bare hatt hull 1 gang som 19-åring etter å ha begynt med en type medisin som tørket ut munnen), og pusser til informasjon stort sett bare om kvelden, eventuelt om formiddagen dersom jeg skal «ut av huset»:)

Back
Topp