Tannlege

mini#2

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Julimammaer 2016
Må ringe tannlegen imorgen, knakk av en bit av en tann og er nok hull i den også...
Diskuterer litt med mannen angående farene ved røntgenstråling. Noen som har noen tanker om det? Siden spiren ikke er fullt utviklet enda så er det vel muligens mer fare enn senere i svangerskapet.
Kan jo hende jeg ikke må ta røntgen, det hadde jo vært det beste.
 
Må ringe tannlegen imorgen, knakk av en bit av en tann og er nok hull i den også...
Diskuterer litt med mannen angående farene ved røntgenstråling. Noen som har noen tanker om det? Siden spiren ikke er fullt utviklet enda så er det vel muligens mer fare enn senere i svangerskapet.
Kan jo hende jeg ikke må ta røntgen, det hadde jo vært det beste.

Hos min tannlege har de teppe de kan legge over magen. Fortell du er gravid og hør om de har et slik teppe som skjermer magen for stråling :)
 
Røntgen på tannklinikk i dag gir veldig lite stråling i forhold til tidligere. Vi er jo alltids omgitt av litt stråling. For å sammenligne tilsvarer strålingen av tannrøntgen den strålingen du får på en flytur fra Oslo til Gøteborg. Og som det blir nevnt, får du en blykappe over deg, som stenger strålene ute. Snakk med tannlegen din, og hør hva h*n anbefaler. Tannhelsepersonell tar som regel veldig hensyn til sine gravide pasienter. Valget er uansett ditt, og du gjør det som er riktig for deg:) Hilsen tannpleier
 
Takk for svar :)
 
Jeg tok røntgen hos tannlegen da jeg var 3 uker på vei, altså før jeg visste at jeg var gravid. Ringte tannlegen i etterkant for å forhøre meg, og hun sa at siden røntgenapparatene nå er digitale så kunne det sammenlignes med en kort flytur, men de forsøker likevel å unngå det dersom de kan.
 
Jeg tok røntgen sist jeg var gravid.
Skal også til tannlegene om et par uker, regner med jeg må ta røntgen da også.
 
Bestilt meg time og nevnte spiren, de var glad jeg sa ifra og skulle no ta hensyn iallefall. Satser på at det beroliger mannen
 
Ble ikke røntgen da han hadde som policy å unngå det frem til 3mnd. Bedre å være på den sikre siden, og trengte det ikke for å fikse tannen.
 
Back
Topp