Tannlege!

Lillegull*2

Glad i forumet
... Må jo være den verste jobben å ha - alle gruer seg til å se deg :p
Jeg er i alle fall en av de.. Og nå har jeg hatt så hodepine i mange dager, før jeg plutselig kom på at tannverken kanskje er hovedårsaken! (har liksom ikke tenkt på engang før i går kveld...)
Kjennes ut som det ligger i tannkjøttet mellom to tenner. Begynte å bare være ømt, og har eskalert seg til å dunke og banke konstant, spesielt om jeg er aktiv eller spiser på denne siden.
Jeg håper det "bare" er tannkjøttbetennelse, har lest at mange gravide blir utsatt for dette. Og da er det vel bare en rens som skal til?
De kan jo ikke ta røntgen pga svangerskapet, så det blir vanskelig å se om det er noe som ligger dypere..

Flere som har samme problemer?

Ikke akkurat samme problemet, men var nettopp hos tannlege jeg også.. Er vel ikke lett å se om det er hull når man ikke tar røntgen, men kan jo sjekke det de ser.. Synd med tannlegeskrekk, ikke akkurat det jeg liker best, men går helt ok. Men liker det ikke.

Men tannkjøttet mitt har blødd mer nå som gravid, han kommenterte det og sa det var vanlig, så får håpe det ikke er huller hos deg, ikke noe gøy å bore!

Hvertfall ikke for lommeboka :P

huff jeg har skikkelig tannlegeskrekk så vet alt om det der, men går nå jevnlig så det ikke skal være store ting når jeg går...

men du kan ta røntgen til tannlegen når du er gravid, er man bekymret kan man få et sånn blyforkle som dekker magen. jeg gjorde det da jeg gikk med gutten også.

Jeg har ikke vært hos tannlegen på tre år jeg :s
Dels pga lommeboka, dels fordi jeg drøyer det i det lengste :p
Får satse på at det er tannkjøttet som driver litt gjøn med meg, om det ikke er det, så er det stor sannsynlighet for at jeg må rotfylle.. Var den tannen jeg gikk til tannlegen med sist, og han prøvde en fylling først for å se om jeg kanskje da slapp å rotfylle den.. Prøvde å ringe samme tannlege denne gangen, men de hadde stengt for dagen da jeg ringte, og jeg måtte bare ha en time fortest mulig :p Utålmodig når jeg først har vondt, gleder meg virkelig til fødselen! Hehe...
Det tannlegesenteret var i alle fall ganske klar på at de ikke tok røntgen om det ikke var strengt tatt nødvendig. Så de skulle først bare se om de så noe og hva de kunne gjøre med det.
Jeg gruer meg!

Har selv litt tannlegeskrekk, så er aldri morro å gå dit. Men er litt godt når det er over, haha. Man KAN ta bilder, men da må man ha noe greier over magen og blablabla Noen tannleger gjør det på den måten, men som oftest har jeg hørt at de bare lar det være.

Du kan jo forsøke emd corsydol (hvis det er det det heter). Får kjøpt det på apoteket. Den er mot betennelser og sånn. Har sel brukt den noen ganger når jeg har følt det kan være en betennelse eller noe på vei. Prøver aaaalt selv, bare for å unngå den tannlegen :p

Lykke, lykke til!
Det går sikkert helt fint, de har så bra utstyr nå. Har egentlig hatt tannlegeskrekk (skoletannlege fra he...te, trakk noen tenner uten bedøvelse som virket f.eks) - men de siste gangene har det vært mye greiere.

Håper du får det godt igjen etterpå!
*trøsteklem*

Joda, vet at det som regel går greit, men har som flere andre hatt noen ugreie møter med skoletannlege tidligere :p
(tror det er der min lille skrekk kommer fra).
De siste gangene nå har det jo i grunn gått veldig bra, så må bare prøve å roe meg ned og tenke at det går jo vanligvis ganske greit. Det var bare det der med at ord og handling ikke altid går overens :p Hehe...

Takk dere, jeg krysser fingrene og satser på en enkel betennelse :)

Tannlegen min er stefaren min, som har vært det siden jeg var tre år.. Sååå - jeg ser han hver dag ;-) Haha!

Men kan jo uansett være greit å ta en tannlegetime i forbindelse med svangerskapet, siden vi er mer mottakelig for tannplager da :-)

skjønner alt om den tannlegeskrekken ja, jeg var ikke til tannlegen på over 10 år, da var det så mye som måtte gjøres. så det er pga det og at da jeg først greide å komme meg til tannlegen at jeg går jevnlig... selv om jeg kjenner angsten komme innimellom nå.

Har også hatt veldig tannlegeskrekk. Gikk ikke til tannlegen på 3-4 år, det var veldig dumt av meg. Ble dyrt når jeg først kom meg avgårde. Nå har jeg en tannlege jeg er ganske så komfortabel med. Hun er ung og behagelig. Har nå fast innkalling en gang i året, må nesten ha det - kommer aldri på å ringe selv med mindre jeg har skikkelig tannverk.

Lykke til! :)

Jeg overlevde! Puh..
Jeg har også ventet tre år før jeg kom meg dit nå pga smerter :s Ikke så lurt.. Fikk litt "kjeft" av tannlegen jeg var hos :p
Det som var mesteparten av smertene var tannkjøttbetennelse, gingivitt, som han kalte det. Fikk bedøvelse og en grundig tannrens, og nå kjennes det så godt ut allerede! Ikke vondt lenger.
Men han sa at jeg burde gå tilbake til tannlegen etter å ha fått ungen, for det var mest sannsynlig et hull der også.. Grøss..

Nå er det i alle fall bra inntil videre, og jeg er fornøyd :)

Jeg overlevde! Puh..
Jeg har også ventet tre år før jeg kom meg dit nå pga smerter :s Ikke så lurt.. Fikk litt "kjeft" av tannlegen jeg var hos :p
Det som var mesteparten av smertene var tannkjøttbetennelse, gingivitt, som han kalte det. Fikk bedøvelse og en grundig tannrens, og nå kjennes det så godt ut allerede! Ikke vondt lenger.
Men han sa at jeg burde gå tilbake til tannlegen etter å ha fått ungen, for det var mest sannsynlig et hull der også.. Grøss..

Nå er det i alle fall bra inntil videre, og jeg er fornøyd :)

Så bra at det allerede kjennes bedre ut! :)

Uff, det er så flaut det, å sitte der som voksen og få "kjeft" av tannlegen. Jeg er litt sløv med tanntråden og får høre det hver gang. Må skjerpe meg, men det er såååå kjedelig med tanntråd :P

Så bra at det allerede kjennes bedre ut! :)

Uff, det er så flaut det, å sitte der som voksen og få "kjeft" av tannlegen. Jeg er litt sløv med tanntråden og får høre det hver gang. Må skjerpe meg, men det er såååå kjedelig med tanntråd :p
Hehe.. Ja, det er litt flaut.. Men samtidig er det en lang mil å rote seg til telefonen for å ringe og bestille time :p
Ja, den tanntråden.. Har den fremme, bruker den innimellom, men er som du sier - sååå kjedelig!
Men nå skal jeg definitivt passe mer på å få brukt den! :)

Hehe.. Ja, det er litt flaut.. Men samtidig er det en lang mil å rote seg til telefonen for å ringe og bestille time :p
Ja, den tanntråden.. Har den fremme, bruker den innimellom, men er som du sier - sååå kjedelig!
Men nå skal jeg definitivt passe mer på å få brukt den! :)

Tenker jeg må ta meg i nakken nå frem mot tannlegetimen i mai, så får det gå som det går etterpå :)

Ofte er jo gingivitt ikke vondt, men symptomene er blødninger i tannkjøttet. Den dunkende smerten du beskriver høres ut som pulpitt som er betennelse i tannas nerve. Du får ta en tur med en gang du har født. Men godt du har det bedre :)

Ofte er jo gingivitt ikke vondt, men symptomene er blødninger i tannkjøttet. Den dunkende smerten du beskriver høres ut som pulpitt som er betennelse i tannas nerve. Du får ta en tur med en gang du har født. Men godt du har det bedre :)
Uff da, det hørtes mye verre ut :(
Men det kan også skyldes ut med en dyptgående tannrens, tror du? eller får jeg bare holdt den i sjakk til jeg må gjøre noe mer med den?
Ja, må definitivt ta meg en tur når jeg har født.. Men kjenner jeg meg selv, så drøyer jeg den lengst mulig :p Hehe...

Altså hvis hullet i tanna i nådd nerven til tanna, da må man eventuelt rotbehandle. Under rotbehandlingen må man ta 3 til 4 rtg-bilder hvilket ikke er noe særlig for en gravid. Virker som tannlegen din har fått den i sjakk inntil videre :) vær flink med fluorskyll og børst tenna hver morgen og kveld ;) gjør du nok allerede.

Satser på at det ikke er nødvendig med rotfylling :)
Fått meg en liten støkk, så skal bli myye flinkere til å bruke den tanntråden i alle fall :) Hehe..

Back
Topp