Tannlege???

elisabov

Betatt av forumet
Mailykke <3
Jeg fikk høre av faren min, at jeg måtte gå jevnlig til tannlegen mens jeg går gravid, fordi man visstnok skal være veldig utsatt for problemer med tennene mens man er gravid.
Jeg har aldri hørt om dette før.

Er det noen andre som har hørt om dette?

Hørte eller leste det en gang sist, men gjorde ikke noe med det den gang. Har heller ikke noen planer om å løpe ned tannlegen denne gangen.. 

Min mor fortalte meg at man var utsatt for å få hull i tennene pga svangerskapet. Lurte på om man kanskje fikk en gratis undersøkelse etter fødsel men kan ikke si for sikkert.

Tror både tenner og tannkjøtt får kjørt seg i svangerskapet, så det er nok lurt å ta vare på de. Tror det er både hull og betennelser. (særlig tannkjøttbetennelse)

Min svigermor nevnte at før hadde man gratis tannsjekk i svangerskapet, men hun visste ikke om det var slik lenger. Det kan jo være verdt å sjekke ut.

Jeg har også hørt at det er tøft for tennene disse ni månedene.
 Er noe med syrenivået i kroppen som endres, samt at tannkjøttet blir svakere og mer utsatt for bakterier.

Tror faktisk ikke det har noe for seg å gå ofte til tannlege under graviditeten, jeg var på kontroll rett før jeg ble gravid og da skal jeg jo ikke før jeg har fått babyen.

Røntgen er forresten farlig når man er gravid.

Vi får prøve å pleie tennene godt selv, pusse og skylle med fluor :)

Trenger ikke å gå ofte til tannlegen når mann er gravid , men man kan få lettere hull når man er gravid og det er da greit å få tatt seg en sjekk etter fødsel. Og det er ikke gratis tannlege time for gravide eller etter fødsel. Spurte tannlegen min om det sist og det var det desverre ikke. Selv hadde jeg ikke noen problemer med tennen forgie graviditet og håper ikke jeg får det denne gangen heller. Tennen mine har heldig hvis ikke forandret seg siden jeg var 16 år, så er veldig glad for det for jeg er ikke glad i å bårre :/

Takker for svar ;)

Da blir det å være ekstra nøye med tannpuss og evt fluorskylling, og heller ha det i bakhodet om jeg skulle merke noe ekstra på tannkjøttet ;)

Husk å gi beskjed til tannlegen dersom du går dit i graviditeten at du er gravid :)
Har nok litt å gjøre hvor sterke tenner du har i utganspunktet også. Alt spiller inn, men jeg har også hørt om dette 'fenomenet'.

Har hørt at "et svangerskap koster en tann", men så innførte de gratis tannlegetime og fikk mye fokus på problemet og etter det er det bedre.
Tror de sluttet med gratis tannlegetime for gravide i 2005, det var akkurat avviklet da jeg var gravid med eldste.
Røntgen og bedøvelse er ikke no bra når man er gravid og både tannkjøtt og tenner er ekstra utsatt i graviditeten, så vi får være flinke til å passe tennene våre nå emoticon

lurt å gå til tannlegen hvis man har jern/blodsmak i munnen..
jeg har vært hos tannlegen så ifra at jeg var gravid, trengte ikke komme dit noe mer mens jeg var gravid, hvis jeg ikke begynte å blø i munnen..
har termin i april, å satt opp ny tannlegetime i mai.

Det er ikke gratis når man er gravid lenger.. :(

Bør i allefall ta seg en kontroll etter svangerskapet fikk jeg beskjed om sist ;-)

Jeg spurte tannlegen min om det i forrige svangerskap (for jeg hadde også hørt det) og han sa at det bare er tull. :-)

Nei, det har jeg ikke hørt noe om. Tannlegen min sa at vi utsatt time til etter graviditeten var over forrige gang, så det var jo litt rart hvis man skal gå dit jevnlig i svangerskapet.

tannkjøttet blør lettere og ja man er mer utsatt i munnhulen når man er gravid. Men er jo bare å pusse ekstra godt og ta en sjekk når man er ferdig :)
Ellers kan man fint ta bedøvelse hos tannlegen når man er gravid, bare si ifra så gir de deg en bestemt type. Når det kommer til røntgen går det også fint med en rask sesjon hos tannlegen, er vel å gjøre det ofte som ikke er bra (f.eks jobbe med å ta røntgen, men de står vel som regel ikke inne i rommet). Jeg tok røntgen sist gang og fikk da sånn fin tjukk gummi ting over magen, selv om de sa at det var vel mest for å betrygge meg og at det egentlig ikke var farlig for fosteret.
Man får ikke lenger gratis sjekk etter svangerskap desverre :(

Back
Topp