Tannlege

Anita89

Elsker forumet
Har hørt av ei venninne at en ikke bør ta røntgen, ikke uten noe beskyttelse på magen. Noen som har peiling på dette? 

det er veldig lang avstand fra tennene og ned til magen, så mener jeg ikke gjør noe. men man kan ta så få bilder som mulig.. :)

(ifølge strålevernet skal det være minst 5 cm fra røntgenfeltet og ned til fosteret, og det er jo lengre avstand)

ok takk for svar. Skal nemelig til tannlegen på onsdag. Litt greit å vite om jeg trenger fortelle at jeg er gravid, om det gjør noe om han skulle måtte ta bilde liksom:)

Jeg ville IKKE ha tatt rtg når jeg er gravid i hvertfall! Du MÅ i hvertfall si i fra at du er gravid! Det er kjempefarlig med vanlig rtg når man er gravid, så jeg hadde ikke tatt sjansen på det nå..

Baby4us skrev:
 Det er kjempefarlig med vanlig rtg når man er gravid, så jeg hadde ikke tatt sjansen på det nå..

Det er ikke kjempefarlig..... Men man forsøker selvfølgelig å unngå det. Man vurderer hele tiden risiko vs nytte... Men jeg ville sagt til tannlegen at jeg var gravid, men jeg vil tro at de tar de to vanlige bildene for det. Som sagt er avstanden stor, og stråledosen ved tannrøntgen er nok ganske så liten.

Jeg ville ha sagt i fra til tannlegen om at jeg var gravid :) Syns jeg har lest at man ikke skal ta røntgen så lenge man går gravid. Men dette vet nok tannlegen mye bedre enn oss ;) Lykke til med tannlegen :)

Du sier bare i fra at du er Gravid, så tar dem hensyn til det. Da prøver dem å ta sjekk uten bilder først. Men tar hvis dem eventuelt føler at dem må.

Da jeg gikk gravid fikk jeg beskjed av legen å ikke gjøre det. 
Fikk beskjed på sykehuset også da jeg stillte opp for å ta rønken av kneet mitt, at siden jeg var gravid, måtte jeg vente til jeg hadde født. Fikk streng beskjed at ingen som helst rønken skulle tas.

Hei. Jeg hadde selv tannlege time for ikke lenge sia. Valgte da å fortelle det til tannlegen,hun ville ikke gjøre noe så tidlig i tannlegensvangerskapet,for ville ikke sitte med "skyldfølelse" viss det evt skulle oppstå en tidli abort. De stoffene di bruker er vel ikke av sunneste sort når man er gravid. Hun sa da at jeg kunne komme tilbake i 4-5mnd evt. Å sa at noen tannleger ikke rører gravide i det hele tatt gjennom svangerskapet så framt det ikke er haste sak.

Tusen takk for svar alle sammen:D Da sier jeg fra til tannlegen så får han heller bestemme selv hva han vil gjøre. Er ikke sikker han gjør noe i det hele tatt...Skal bare inn å vise visdomstanna som har komt så :)

Back
Topp