Tannlege tidlig i svangerskapet

Overraskelsen2021

Venter på en etterlengtet førstemann <3
Jeg skal til tannlegen på torsdag, da vil jeg være 6+2. Må jeg si fra til tannlegen da? :happy118:happy119

Det hender de velger annen bedøvelse etc for sikkerhets skyld, og det er andre rutiner mtp røntgen, så man bør si fra.

Jeg skal til tannlegen nå straks (er 5+5 i dag). Der jeg går anbefaler de å ikke ta røntgen, så da blir det sjekk og rens.

Sniker fra juni.
ville sagt ifra til tannlegen ja. Var selv hos tannlegen tidlig i svangerskapet og da kunne jeg ta en type røntgen i stolen, men så sendte han meg inn i maskinen etterpå og da spurte jeg igjen om det var trygt når jeg var gravid og da ombestemte han seg :p pga mye mer stråling i det apparater du står inni. Forrige graviditet jeg jeg og til tannlege(annen tannlege) og de ønsket ikke å ta røntgen.

Jeg var hos tannlegen sist uke, og sa fra så fort jeg fikk satt meg i stolen. Tannlegen sa at det var informasjon de måtte få, for behandlingen må jo tilpasses.
Jeg fikk et blyforkle over hele overkroppen da hun tok røntgen.

Ja du må si i fra :) Trenger du behandling må du vente til andre trimester fordi den ene bedøvelsen de har til gravide kan ikke brukes før da :)

Jeg jobber innen tannhelse. Det er alltid lurt å gi beskjed om at man er gravid, forøvrig alle endringer i helsetilstand:happy:
Det er ellers helt trygt å gå til tannlege. Noen prosedyrer vil man kanskje utsette. Som tabellen det er linket til lenger opp så fint viser; det er svært lite stråling i vanlige røntgen. Tilsvarer ca 2 timer vanlig bakgrunnsstråling. Det meste absorberes også i ansikt/kjeve område.
En årsak til at noen tannleger venter med røntgen er at dette er noe mange gravide er skeptiske til og at det ikke skal være noe den gravide tenker kan være medvirkende dersom noe skulle gå galt eller barnet skulle ha noen utviklingsforstyrrelser.
Om det evt skulle være en infeksjon i munnhulen er det bedre å behandle denne enn å vente. Hadde selv et ganske omfattende inngrep i 8mnd da jeg var gravid med nummer 1, fordi dette ikke kunne vente.

Poenget er: gi beskjed;) Og lykke til

Back
Topp