Tannlege - røntgen?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Jeg har lest meg opp og ned og i mente på dette med røntgen hos tannlegen mens man er gravid.
Jeg har lest at idag er det helt trygt å ta røntgen hos tannlegen og ikke verre enn å ta en flytur i forhold til strålingsfare. Likevel kommer jeg over steder der folk skriver at tannlegene deres nektet å ta røntgen da de var gravide. Det gjør meg jo skeptisk.

Har/hadde dere tatt røntgen hos tannlegen mens dere er gravide?
Har time neste uke. Har ikke vært hos tannlegen på en stund og vil gjerne sjekke de før det har gått 9 måneder til. Klart jeg kan jo få de sjekket uten røntgen, men da kan det jo være ting de overser. Så er litt ambivalent :o

Er så redd det skal gå noe galt med lille spiren, også kan jeg etterpå tro dt er røntgenbildet som er årsaken :o

Jeg fikk ikke lov av min tannlege. Kun fordi hvis man skulle miste, at man ikke skulle tro det var derfor. Du må nok spørre tannlegekontoret hvordan de gjør det.

Jeg fikk sjekk, da. Og fikk satt opp oppfølgningstime til etter fødsel :)

Dette hadde jeg ikke tenkt på. Skal til tannlegen om to uker. Burde vel ringe og høre med dem da...

Når jeg var hos tannlegen sist spurte de om jeg var gravid, men da visste jeg det ikke. De mente det ikke var farlig når man er veldig tidlig i svangerskapet

Oj, skal til tannlegen i neste mnd...kanskje man skal ringe å høre hvilken praksis dem kjører.

Nei det gjør jeg ikke. Hvis man ikke har plager så ser jeg ingen grunn til at man ikke kan vente noen måneder og få en skikkelig sjekk med god samvittighet? :)

Ikke for en vanlig sjekk. Hvorfor utsette barnet for noe unødvendig tenker jeg. Er det snakk om akutt betennelse av noe slag blir det annerledes.

Var for to uker siden, tannlegen ville ikke ta rønken. Sa de kunne kalle meg inn til ny time neste år i august ;)

Jeg tok ikke røngten i forrige svangerskap. Hadde ikke plager med tennene og ville ikke risikerer noe. Tok puss og rens, det trengtes ihvertfall... :-)

Jeg tok røntgen da jeg var gravid sist, men tannlegen min ville ikke ta nå ettersom jeg har mistet tre ganger siste året. Det ville helt sikkert ikke skadet, men kan jo skjønne tannlegen også:)

Jeg har lest meg opp og ned og i mente på dette med røntgen hos tannlegen mens man er gravid.
Jeg har lest at idag er det helt trygt å ta røntgen hos tannlegen og ikke verre enn å ta en flytur i forhold til strålingsfare. Likevel kommer jeg over steder der folk skriver at tannlegene deres nektet å ta røntgen da de var gravide. Det gjør meg jo skeptisk.

Har/hadde dere tatt røntgen hos tannlegen mens dere er gravide?
Har time neste uke. Har ikke vært hos tannlegen på en stund og vil gjerne sjekke de før det har gått 9 måneder til. Klart jeg kan jo få de sjekket uten røntgen, men da kan det jo være ting de overser. Så er litt ambivalent :eek:

Er så redd det skal gå noe galt med lille spiren, også kan jeg etterpå tro dt er røntgenbildet som er årsaken :eek:
Det kan jo være at det er usikkerhet i fagmiljøet der også akkurat som med mange andre ting. Eller at enkelte tannleger har en vane som er vond å vende, eller at de ikke vil gamble. Alternativt at de har vært ute for mange gravide som ikke vil gamble.

Back
Topp