Tannlege/profesjonell tannrengjøring

..Kirsebær..

Elsker forumet
Junilykke 2020 ♡
Påskeliljene 2022 ❤️
Har dere vært på kontroll hos tannlegen, evt hatt profesjonell tannrengjøring ila svangerskapet? Grunnen til at jeg spør er at jeg bor i Tyskland og her anbefaler man det. Jeg hadde begge deler i april og hadde normal sjekk (etter anbefaling fra gyn) nå igjen. Tannlegen anbefalte proff tannrengjøring, selv om jeg hadde fine tenner og tannkjøtt. Blir jo litt dyrt det her da, og det føles litt unødvendig ettersom jeg nylig har hatt det og tennene + tannkjøtt var ok.
Interessant å vite hva de anbefaler i moderlandet :)
 
Har også hørt at det anbefales å dra til tannlegen, gjerne tidlig i svangerskapet. Så jeg skal bestille meg en time for vanlig sjekk, og se om alt er ok :) har jo kastet opp en del de tre første mnd, og magesyren tærer jo mye på tennene :eek:
 
Mulig jeg dropper den rengjørnigen* hos tannlegen igjen, da jeg hadde i april og alt så fint ut nå på torsdag :) Pusser og pusser her hjemme og bruker tanntrå så det koster etter :) Får bestille ny time til etter svangerskapet :)
 
Sniker fra desember.

Jeg var på kontroll i februar og da var alt fint (ble gravid i mars), så jeg kommer ikke til å dra på ny kontroll før planlagt i januar-februar 2019.
 
Jeg tror jeg stikker på kontroll og rengjøring så snart kvalmen er helt i sjakk.
Har dessverre hatt problemer med å pusse tennene pga kvalme og brekninger i over 10 uker nå :sorry: har heller ikke taklet tannkrem denne perioden....
 
Jeg tror jeg stikker på kontroll og rengjøring så snart kvalmen er helt i sjakk.
Har dessverre hatt problemer med å pusse tennene pga kvalme og brekninger i over 10 uker nå :sorry: har heller ikke taklet tannkrem denne perioden....

Da er det nok lurt :) Greit å kontrollere at alt er som det skal like før eller i samt etter svangerskapet.
 
Sniker fra desember.

Jeg var på kontroll i februar og da var alt fint (ble gravid i mars), så jeg kommer ikke til å dra på ny kontroll før planlagt i januar-februar 2019.

Fornuftig :) Kommer også til å booke en time igjen til etter graviditeten. Ellers er de litt overivrige her - 2 kontroller m/2 rengjøringer i år blir litt voldsomt :p
 
Da er det nok lurt :) Greit å kontrollere at alt er som det skal like før eller i samt etter svangerskapet.

Heldigvis hadde jeg den årlige kontrollen et par mnd før jeg ble gravid, men det til tross, så føles ikke munnen veldig bra nå med så mange uker med laber hygiene og spying :oops:
 
Hvorfor anbefaler de det? Hadde jeg aldri hørt om. Er det pga oppkast som noen over her er inne på? Kjører bare vanlig tannpuss som før jeg :p
 
Hvorfor anbefaler de det? Hadde jeg aldri hørt om. Er det pga oppkast som noen over her er inne på? Kjører bare vanlig tannpuss som før jeg :p

I Tyskland der jeg bor anbefaler de kontroll for å være sikker på at man ikke har karies og at tannkjønnet er friskt og ikke altfor irritert eller infisert, noe som ikke er bra for foster.. Men de er litt for ivrige med kontrollene her syns jeg :p Hadde rengjøring rett før jeg ble gravid og vanlig kontroll nå :) Det virker ut som at de er litt mer avslappede i Norge og heller anbefaler en sjekk ila eller like etter svangerskapet :)
 
Fikk nettopp innkallelse i posten....på samme dag og tidspunkt som oul [emoji23]
Så må ringe i morgen og endre på timen. Slipper da heldigvis å tenke mer på å bestille time igjen før neste års rutine kontroll [emoji4]
 
Hvorfor anbefaler de det? Hadde jeg aldri hørt om. Er det pga oppkast som noen over her er inne på? Kjører bare vanlig tannpuss som før jeg :p

Sniker fra mars:greet025 Under graviditeten gjør hormoner at forholdene i munnen, spesielt i tannkjøttet, endres. Dette, pluss kanskje mer småspising gjennom dagen enn ellers og at immunforsvaret oppfører seg annerledes, gjør at tannkjøtt og tenner er mer utsatt for bakterieinfeksjoner og "syreangrep", som de så fint kaller det i tyggis- og tannkremreklamer:rolleyes: Sjekk denne linken for mer info: https://helsenorge.no/gravid/gravid-og-tenner :happy:
 
Syns det høres fornuftig ut slik som det er i Tyskland.

Jeg har blitt satt opp til kontroll for rens hos tannlegen, men har avlyst flere ganger pga kvalme. Når det er brekningsfremkallende med tannpuss, frister det ikke akkurat å legge seg i tannlegestolen med det første.
 
Jeg dro til tannlegen pga mye blødniner i tannkjøttet, fikk renset og fjernet tannstein, hjalp masse... men koster jo deretter....
 
Back
Topp