Tannlege og gravid, hjelp

idamor4

Flørter med forumet
Hei!

Jeg skal og operere ut visdomstanna min når jeg er 11 uker på vei. Men jeg lurer på om det kan skade barnet med tanke på rønkten, bedøvelsene og alle disse smertestillende jeg vil bruke i tiden etterpå. er det noen som har erfaringer eller råd fra dette???

Har dessverre ingen anelse, men jeg ville snakket med tannlegen jeg.

Jeg har heller ingen erfaring med det, men jeg ville nok ringt tannlegen på forhånd slik at man eventuelt får utsatt timen dersom det ikke er helt bra for babyen med bedøvelse, røntgen osv.. Jeg var helt nødt til å ta ibux etter at jeg fjernet visdomstannen ( den satt litt godt til meg da så det er godt mulig du har en enkel trekking som ikke krever smertestillende etterpå) Men man bør vell iallefall ikke ta noen sterke medikamenter mens man er gravid.. uten at det er godkjent av lege iallefall :)

Lokalbedøvelse går bra for fosterets del, men røntgen skal man helst unngå, tror jeg.
Ring tannlegen i dag :)

Personlig hadde jeg utsatt det til etter fødsel, tror jeg. Eller etter amming, helst. For jeg er pingla som HATER å ha vondt i munnen, null smerteterskel der, og ikke klarer seg uten noen esker med paralgin etter å ha fjernet visdommen 
(Samboeren min fjernet visdomstann forrige uke, og tok 3 paracet i løpet av to døgn, og jeg tror det er mer vanlig enn hva jeg hiver i meg etterpå!)

Tannlegen min vil ikke borre på meg engang når jeg er gravid....
Så ville ringt å spurt først jeg

Jeg har vært hos tannlegen når jeg gikk gravid. 
Fikk et stort laken som skulle ta vekk strålingen fra røntgen.
Når de fant et hull så ville de ikke borre det før ungen var ute. Dette pga bedøvelse osv ikke var bra for barnet.. 

Som de andre sier, så er det nok best å ringe tannlegen å høre. Dersom det ikke hadde vært akutt, så hadde jeg nok ventet. Tannlegen min ville ikke ta røntgen eller noe sist jeg var gravid, fikk beskjed om å "time" graviditetene mine slik at de ikke kom i veien for tannlegetimene (på tull altså emoticon ) Nå har jeg fått innkallelse igjen, og vet ikke om jeg tørr ringe å si at jeg er gravid igjen *hehe*

Tannlegen min ville ikke en gang fjerne tannsten sist jeg var gravid fordi han sa noe sånn som dette:"når man skraper tannsten, så vil man alltid begynne å blø litt, altså at blodbanen blir tilgjengelig. Når man da begynner å skrape tannsten som er bakterier, så -kan- disse bakteriene komme inn i blodbanen. Ikke det at det er så veldig farlig for fosteret, men er dumt å ta sjansen". Så jeg ville ha utsatt den operasjonen hvis den ikke er akutt. Jeg har operert ut tre stk, og jeg fikk sterke tabletter. Og det er fare for infeksjon siden man -kan- få matrester i hullet etter operasjonen og ikke klare å få skylt ut godt nok. Ring iallefall tannlegen og spør.

Jeg trakk en visdomstann da jeg var 10 uker på vei, sist jeg var gravid. Jeg ringte på forhånd og de sa at det ikke var noe problem. Fikk bare paracet som smertestillende. 

jeg fikk beskjed om å vente og heller ringe opp igjen ettet jeg hadde født sist :) så jeg tok visdomstenner noen mnd etter jeg fikk snuppa :)

jeg var hos tannlegen når jeg 13 uker på vei. ikke noe stess.. lot være å ta bilde.. å paracet som smerestillende... gikk veldig bra..

Jeg tok ikke røntgen da jeg var gravid. Tannlegen min sa det ikke var så farlig, men etter det jeg har hørt så skal man ikke så jeg nektet.

Jeg vet ikke ang. det å fjerne visdomstenner. Jeg måtte ha 600mg ibux når jeg opererte ut mine, men jeg tok to og to om gangen, og hadde digre røtter. Kan hende du greier deg med vanlige paracet altså, tror kanskje jeg skulle klart meg med det selv, men tok det jeg fikk ;)

Ville hørt med tannlegen jeg =)

vet tannlegen at du er gravid? Er tanna vond?

Jeg var til tannlege for en stund siden, riktig nok kun kontroll, men da han fikk vite at jeg var gravid ville han ikke ta røntgen, så da ble det vanlig kontroll med ekstra innføring i tanntråd(igjen) og hvor  viktig det var å ta vare på tenner og tannkjøt under graviditet...

Så mitt tips er å høre med han/henne... De har jo tausetsplikt også!

Tusen takk for mange svar :-) Skal ringe tannlegen imorgen og høre :-) Har ikke vondt i tanna så det kan nok vente!

Back
Topp