Tannlege mens gravid?

babyliten

Forelsket i forumet
Kan man det? Jeg har knekt av en bit på den ene tanna mi, og det begynner å gjøre ganske vondt. Men så har jeg hørt at man ikke kan til tannlegen mens man er gravid? :eek: Blir i såfall noen lange uker om jeg må vente til lille er kommet til.

Joda, du kan gå til tannlegen når du er gravid :-) hvis det ikke synes på deg enda, så si ifra om graviditeten. Om ikke annet kan det gjøres en akutt behandlig også at du heller må komme tilbake etter fødselen, men det er klart at hvis det er fare for en betennelse så er det bedre for både deg og den lille å få gjort behandling, enn at du skal gå med både vondt og betennelse i mange måneder. Hvis det er bare småting blir det anbefalt at man venter til etter fødsel, men hvis alternativet er at du har så vondt over lang tid at du må bruke smertestillende eller det blir betent og du må på flere penicillinkurer, så er det bedre å få gjort det før det blir ille :-)
Er det en bit som er knekt og det ikke er inn til nerven og nerven ikke er skadd på noen måte, og du er redd for å få i deg noen av di stoffene som brukes, kan du be dem bruke en kofferdam duk også. Bedøvelse kan brukes, og tannlegen vet hvilken som er tryggest for deg under graviditet :-)

Joda, du kan gå til tannlegen når du er gravid :) hvis det ikke synes på deg enda, så si ifra om graviditeten. Om ikke annet kan det gjøres en akutt behandlig også at du heller må komme tilbake etter fødselen, men det er klart at hvis det er fare for en betennelse så er det bedre for både deg og den lille å få gjort behandling, enn at du skal gå med både vondt og betennelse i mange måneder. Hvis det er bare småting blir det anbefalt at man venter til etter fødsel, men hvis alternativet er at du har så vondt over lang tid at du må bruke smertestillende eller det blir betent og du må på flere penicillinkurer, så er det bedre å få gjort det før det blir ille :)
Er det en bit som er knekt og det ikke er inn til nerven og nerven ikke er skadd på noen måte, og du er redd for å få i deg noen av di stoffene som brukes, kan du be dem bruke en kofferdam duk også. Bedøvelse kan brukes, og tannlegen vet hvilken som er tryggest for deg under graviditet :)
Takk for svar :happy: Det synes nok ganske godt at jeg er gravid. Tror ikke det er noen fare for betennelse, men det begynner å gjøre veldig vondt. Har egentlig ikke kjent noe før i går, og da var det noen uker siden den knakk. I forrige svangerskapet mitt knakk det mange tenner, så spørs om tennene mine blir skikkelig svake under svangerskap :grumpy: Får dra innom i morgen å høre med de hva de anbefaler, men spørs om det kanskje må gjøres noe før fødsel ettersom det gjør såpass vondt nå at jeg verken klarer å drikke eller å spise..

Takk for svar :happy: Det synes nok ganske godt at jeg er gravid. Tror ikke det er noen fare for betennelse, men det begynner å gjøre veldig vondt. Har egentlig ikke kjent noe før i går, og da var det noen uker siden den knakk. I forrige svangerskapet mitt knakk det mange tenner, så spørs om tennene mine blir skikkelig svake under svangerskap :grumpy: Får dra innom i morgen å høre med de hva de anbefaler, men spørs om det kanskje må gjøres noe før fødsel ettersom det gjør såpass vondt nå at jeg verken klarer å drikke eller å spise..

Knakk også en bit av ei tann tidlig i svangerskapet. Da gikk det betennelse. Dro til tannlegen, der fikset de det først med midlertidig fylling(hadde ikke tid på drop-in å gjøre permanent), og deretter permanent fylling. Jeg ønsket da ikke å bli tatt røntgen av selv om tannlegen mente det var ufarlig. Men det er så delte meninger om det at jeg ville ikke. De oppdaget noen hull som jeg skal tilbake å fikse etter fødsel. Har brukt fluor og tanntråd flittig for å holde de i sjakk enn så lenge :) tannlegen vet hva de kan eller ikke kan gjøre. Jeg fikk bedøvelse og det gikk helt fint. Så det er kanskje bare spesielle tilfeller/behandlinger som ikke kan behandles i svangerskapet.

Joda du kan det. Jeg mistet en fylling og måtte fikse det. Ikke noe problem :)

Kan hende du har hørt at man "ikke kan det" fordi noen tror de får gratis tannlege når man er gravid, men det stemmer ikke. Da er det noen som sier at man "ikke kan det", av en eller annen grunn. Hørt flere si det nå, faktisk :p

Men du kan ikke ta beroligende f.eks, som stesolid. Det måtte jeg før boring pga. angst før.

Kan man det? Jeg har knekt av en bit på den ene tanna mi, og det begynner å gjøre ganske vondt. Men så har jeg hørt at man ikke kan til tannlegen mens man er gravid? :eek: Blir i såfall noen lange uker om jeg må vente til lille er kommet til.

Heia sniker fra mars 2016 du kan gå til tannlegen :)
Jeg var med tannlegen første uka av 3 trimester, litt av ei tann som forsvant og et lite hull, nå hadde ikke jeg vondt så jeg / vi venta til svangerskapet var over. Hadde risikosvangerskap så jeg turte ikke at legen bedøvde rett og slett.
Blitt litt pysete av meg der, men det hadde gått bra om han bedøvde, var bare meg som ikke turte, nå hadde ikke jeg vondt og det var ikke synlig så da var det greit å vente sa tannlegen min.

Lykke til, ikke vent for lenge før du kontakter tannlegen din. :)

Ja, det kan du :) Jeg har selv vært hos tannleggen for et par uker siden. Går helt fint :)

Takk for alle svar :) Stikker nok innom for å høre i dag. Ser jeg har fått to hull denne gangen også, er så kjedelig ettersom jeg aldri har hatt hull eller skadde tenner før jeg går gravid - men men :depressed: Har egentlig ikke hørt noen spesiell grunn om hvorfor folk sier at jeg ikke kan, men det kan være som du sier Trappetrollet. Haha.

Takk for alle svar :) Stikker nok innom for å høre i dag. Ser jeg har fått to hull denne gangen også, er så kjedelig ettersom jeg aldri har hatt hull eller skadde tenner før jeg går gravid - men men :depressed: Har egentlig ikke hørt noen spesiell grunn om hvorfor folk sier at jeg ikke kan, men det kan være som du sier Trappetrollet. Haha.
Det er fordi man vanligvis ikke skal ta røntgenbilder når man er gravid, men slik jeg har forstått det er det ikke farlig å ta bilder hos tannlegen. Det er da viktig å gi beskjed om at du er gravid da.

I andre land, blant annet England får man gratis tannlege fra svangerskap og frem til barnet fyller 1 år, nettopp fordi man har mer sensitivt tannkjøtt under svangerskapet og lettere for å få hull.

Mange er også redd for bedøvelsen, altså innholdet i bedøvelsen. Men så er det jo typisk at man er hysterisk over alt. Hvis tannlegen din gir beskjed om at de kan behandle deg selv om du er gravid så skal det være i orden. :)

Back
Topp