Tannlege i svangerskapet

Lene_84

Elsker forumet
Noen som har vrt hos tannlegen i løpet av svangerskape`??
Har nettopp oppdaget at eg har mistet en del av jekslen min, har fått time til tannlegen på torsdag (heldigvis) men syns det er skummelt med tannlege nå i svangerskapet...

Noen med erfaringer??

Har vært med snuppelura to ganger etter hun støta tanna mot sparkesykkelen, og så var jeg ivei sist jeg var gravid;) får sånn bly forkle hvis du skal ta bilder, så ingen fare :) synes det uansett er ubehagelig å dra til tannlegen jeg da :/ så er bestandig litt nervøs i forkant, men som regel er d jo bare greit å få d overstått.. Masse lykke til med tanna!

Må nok sikkert ta bilder regner eg med... Å eg så egentlig ikke liker tannleger.. joda, e greit å få det gjort, sa faktisk seinast igår til sambo at eg må nok te tannlegen snart.. så det har gått troll i ord her, godt å få gjort det nå før tannlegane går ut i ferie...

Tusen takk :D

Var hos tannlegen når jeg var 6-7 uker på vei.. Da sa tannlegen at de aldri tok bilder på gravide.. Men vet ikke hva de gjør siden du har mistet en del av tannen din.. Men når jeg var så tok han bare en sjekk og gav meg en grundig leksjon om tannpleie i svangerskapet.. Så fikk jeg ny time når småen var rundt 3-4 mnd, for da var det nok mest sannsynlig noe som måtte gjøres sa han.. Grunnet at tennene kan ta skade av et svangerskap..

Jeg har vært hos tannlegen to ganger dette svangerskapet, da jeg har erfaring med å få hull i tennene i tidligere svangerskap. Har kun hatt to hull i mitt liv og de fikk jeg i svangerskapene. Så denne gangen skulle jeg være føre var. Fikk grundig tannstell hver gang - så krysser fingrer for at det har hatt sin effekt. Vi droppet selfølgelig røntgen bilder pga graviditet. Men aner ikke hvordan praksis er når det er snakk om "alvorligere" ting som skal bli utført i munnen.

De er forskiktig med å ta bilde de første 3 mnd i svangerskapet var det tannlegen sa til meg iallefall. Har selv vert ivei 3 ganget alt i dette svangerskapet :-) de er vel også litt forskiktig med hvor mye bedøvelse en kan/burde få når en er gravid :-)

Har vært to ganger, én på vanlig kontroll. De tok bilde da, var ikke noe problem. Ett på hver side. Var ingen problem det så lenge det var et ettgangstilfelle. Var igjen sist uke pga mistet noe av ei tann. Ingen bilder, bare fikset tanna. Ikke noe stress!

*Termin 17. august*

Takk for svar alle sammen.. Kjenner eg begynner mer og mer å gruer meg... Men det skal bli godt å få fiksa tannå, begynner å bli sår i kjaken, også tørr eg ikke heilt å tygga på den sidå..

Back
Topp