Tannlege i svangerskap

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Visste dere at dette med at man ikke skal gå til tannlegen mens man er gravid bare er en myte?!
Jeg har alltid trodd det stemte. Så har jeg hatt hull en stund, men ignorert det. Så begynte det å bli vondt for en tid tilbake. Tenkte at jeg måtte fikse det før det ble helt krise. Og da sa tannlegen faktisk nå at det bare er en myte. Jeg fikk på meg sånn blyfrakk under bildene bare. Så ikke dropp tannlegen pga svangerskap dere! :D (selvom det er en jævlig dyr affære):mad:
 
Må man så må man..
Jeg har vært hos tannlege når jeg var gravid men hoppet over bilde av munnen siden jeg var gravid. Ikke noe man må gjøre det.
 
Må man så må man..
Jeg har vært hos tannlege når jeg var gravid men hoppet over bilde av munnen siden jeg var gravid. Ikke noe man må gjøre det.

Det er ikke noe man må nei, men ville bare informere om at det overhode ikke er skadelig for babyen. Jeg var nemlig ikke klar over det selv, så regner med mange andre fortsatt også tror man skal unngå både bilder og bedøvelse :)
 
Bare en myte ja! Veldig viktig å dra til tannlegen i svangerskap også, tennene er ekstra utsatt mår man er gravid faktisk! Og det med bilde av tennene er heller ikke farlig. Man får faktisk mer stråling av å ta en flytur eller gå på en høy fjelltopp enn fra de bildene der :) Men en blyfrakk kan jo være en betryggelse.
 
Det er ikke noe man må nei, men ville bare informere om at det overhode ikke er skadelig for babyen. Jeg var nemlig ikke klar over det selv, så regner med mange andre fortsatt også tror man skal unngå både bilder og bedøvelse :)

:) jeg er nok ekstra forsiktig med alt..tar ingen sjanser siden jeg er englemamma...
Man kan ta bilder ja hvis man får på sånn frakk..ikke alle som har det..og da unngå det. Tannlegen min sa ikke noe imot...Ingen som forsker på slike ting når risken er høy..
 
:) jeg er nok ekstra forsiktig med alt..tar ingen sjanser siden jeg er englemamma...
Man kan ta bilder ja hvis man får på sånn frakk..ikke alle som har det..og da unngå det. Tannlegen min sa ikke noe imot...Ingen som forsker på slike ting når risken er høy..[

Forstår godt du er engstelig, men de aller fleste er jo veldig redd for at noe skal skje med baby enten man har mista før eller ikke. Jeg ville aldri i verden tatt sjanse på noe som helst EVER, om det var et snev av et "men" i ting jeg skulle gjøre.
Syns det er viktig å belyse slike ting, for man er hysterisk nok fra før av som gravid. Viktig å være klar over at man faktisk kan ta vare på tenna på alle mulige måter uten at det skader baby :) Så får man jeg naturligvis ta valget selv til syvende og sist, men jeg syns i alle fall det har vært for lite/dårlig informasjon rundt dette. Gikk med en visdomstann fra helvete hele svangerskapet sist pga jeg ikke turte å dra til tannlegen. Kunne spart meg for den smerten (og ekstrakostnaden) senere..
 
Visste dere at dette med at man ikke skal gå til tannlegen mens man er gravid bare er en myte?!
Jeg har alltid trodd det stemte. Så har jeg hatt hull en stund, men ignorert det. Så begynte det å bli vondt for en tid tilbake. Tenkte at jeg måtte fikse det før det ble helt krise. Og da sa tannlegen faktisk nå at det bare er en myte. Jeg fikk på meg sånn blyfrakk under bildene bare. Så ikke dropp tannlegen pga svangerskap dere! :D (selvom det er en jævlig dyr affære):mad:
Minner meg på at jeg må bestille time :facepalm: vil ikke! :bag:
 
Minner meg på at jeg må bestille time :facepalm: vil ikke! :bag:

Do it!!! Fikk beskjed om at hvis jeg hadde venta til etter nyttår med dette hullet hadde jeg måttet rotfylle. 5000 kr!!! Herved skal jeg til tannlegen hvert år :hilarious:
 
Ja er nok viktig å gå til tannlegen selv om man er gravid.. sist svangerskap trakk jeg til og med ene visdomstanna bare uker før lille kom :bag:
 
Visste dere at dette med at man ikke skal gå til tannlegen mens man er gravid bare er en myte?!
Jeg har alltid trodd det stemte. Så har jeg hatt hull en stund, men ignorert det. Så begynte det å bli vondt for en tid tilbake. Tenkte at jeg måtte fikse det før det ble helt krise. Og da sa tannlegen faktisk nå at det bare er en myte. Jeg fikk på meg sånn blyfrakk under bildene bare. Så ikke dropp tannlegen pga svangerskap dere! :D (selvom det er en jævlig dyr affære):mad:
Akkurat det tror jeg en tannlege skal være forsiktig med å si til deg som pasient. Det er retningslinjer for dette med røntgen tidlig i svangerskapet. Og regelen dems er at de skal unngå røntgen (også med beskyttelse over magen) så langt de kan, da embryo/foster blir truffet av røntgen uansett om de «beskytter».
Jeg gikk nøye i sømmene i møte med fødselsoverlegen om nettopp dette temaet, da det eneste jeg har gjort annerledes med de to barna mine som har hjertefeil, er å ta røntgen. De sa på sykehuset at det kan ha vært årsak, uten at de kan si det sikkert.

så tannbehandling i seg selv går fint, men man skal være restriktiv med røntgen tidlig i svangerskapet sa de!
 
Akkurat det tror jeg en tannlege skal være forsiktig med å si til deg som pasient. Det er retningslinjer for dette med røntgen tidlig i svangerskapet. Og regelen dems er at de skal unngå røntgen (også med beskyttelse over magen) så langt de kan, da embryo/foster blir truffet av røntgen uansett om de «beskytter».
Jeg gikk nøye i sømmene i møte med fødselsoverlegen om nettopp dette temaet, da det eneste jeg har gjort annerledes med de to barna mine som har hjertefeil, er å ta røntgen. De sa på sykehuset at det kan ha vært årsak, uten at de kan si det sikkert.

så tannbehandling i seg selv går fint, men man skal være restriktiv med røntgen tidlig i svangerskapet sa de!

Med all respekt - jeg tror heller det er du som skal være forsiktig med å være så bastant på det.
Jeg syns dog det kunne være interessant å se noe forskning på det du sier. Jeg har nemlig ikke funnet NOE på nettet som viser at det er farlig og kan føre til hverken hjertefeil eller noe annet.
Legger ved et par bilder her. Det er ikke bare min tannlege som sier dette.
Men legg gjerne ved forskning du har lest :)
Så kan jeg jo også si at jeg syns det er meget spesielt av din lege å si at det kan ha vært grunnen til hjertefeil på barna dine. Tror det hadde blitt fanget opp av flere hvis det faktisk var reelt :)

Hvis du fortsatt mener du kan ha gitt barna dine hjertefeil ved å ta røntgen kan jeg betrygge deg med denne linken også. https://nhi.no/familie/graviditet/s...dersokelser/rontgenstraling-under-graviditet/

Edit: nå er det ikke engang hjertefeil som er farlig med røntgen, men kreft. Så tror heller jeg ville byttet lege altså :) du har nok ikke gjort noe som har gjort at barna dine har hjertefeil!
 

Vedlegg

  • F45FFA31-4F62-4E6C-8276-F3A5A9F697B2.png
    F45FFA31-4F62-4E6C-8276-F3A5A9F697B2.png
    122,3 KB · Visninger: 7
  • 1D9C1ECB-7830-44C2-AD64-2B42F9674F3A.png
    1D9C1ECB-7830-44C2-AD64-2B42F9674F3A.png
    97,2 KB · Visninger: 6
  • 48D8E39E-84B5-4AE8-9D15-55D0E66969A1.png
    48D8E39E-84B5-4AE8-9D15-55D0E66969A1.png
    104,1 KB · Visninger: 6
Last edited:
Back
Topp