tannkrem til baby?

Kihne

Elsker forumet
lurer på om man skal bruke tannkrem når man pusser tennene til babyen, og isåfall hvilken?

Prøvde å google det, men fant ut alt for mye forskjellig.. noen plasser stod det at man skulle ta en bitteliten mengde med tannkrem som inneholdt flour... er dette rett? [:-][:-]

Hva gjør dere?

Her har Jojo fått 2 tenner, og en til en er påtur (dere kan tro at det er myyyye sutring her i gården ja [&:][&:])

ORIGINAL: Ladyeve

Jeg ringte til tannlegen rett og slett for å spørre.
Dem sier at man skal bruke EN DRÅPE med voksentannkrem (ja, med fluaor) og pusse tennene med.
Barnetannkrem inneholder til og med kunstig søtning for å smake godt og er ikke bra for barn. ikke i noen aldre!
Jeg har i alle år brukt barnetannkrem til guttungen, men dette var altså feil.

Så... i fra sikkre kilder, sier jeg at du skal bruke voksentannkrem... men husk!: bare en dråpe ;)

jammen, da gjør vi det ;D
hmmm, tenk å bruke kunstig søtning i tannkremen til barn da [8|]

Dem sier at man skal bruke EN DRÅPE med voksentannkrem (ja, med fluaor) og pusse tennene med.
Barnetannkrem inneholder til og med kunstig søtning for å smake godt og er ikke bra for barn. ikke i noen aldre!

Så... i fra sikkre kilder, sier jeg at du skal bruke voksentannkrem... men husk!: bare en dråpe ;)

han tannlegen kan da ikke være helt go?? det er jo mange flere stoffer i voksen tannkrem som ikke barn skal ha i seg og søtningstoff er da langt fra farlig så lenge det er en liten klatt på tannkosten 2 ganger daglig. det blir litt for hysteri for min smak altså. Men alle bestemmer selv syntes bare voksentannkrem til så små høres ut som en dårlig ide....[8|]

ORIGINAL: Julia89

Min tannlege og HS sa at de ikke trengte tannkrem før det var året..

det jeg har hørt er at fra første tann så kan barnet få hull, spes om de går på mme som er veldig søt..
å pusse fra første tann er ikke bare bra for tennene men også for å få inn rutinen for før eller siden må man begynne med det lell..
syns det er rart at tannlege og hs går ut med slik når alle anbefallinger tilsier at det beste for tannhelsen er å starte så fort første tann er ploppet..

kan jo svare på hva jeg bruker også :p

bruker flux barnetannkrem til lille gutt og lisja, og lisja får flux flourtablett i tillegg.
har også fått høre at man ikke skal bruke voksen tannkrem pga fluor mengden som er i voksen tankrem - for barn skal ikke ha så mye som en voksen..

ORIGINAL: *moonpie*

han tannlegen kan da ikke være helt go?? det er jo mange flere stoffer i voksen tannkrem som ikke barn skal ha i seg og søtningstoff er da langt fra farlig så lenge det er en liten klatt på tannkosten 2 ganger daglig. det blir litt for hysteri for min smak altså. Men alle bestemmer selv syntes bare voksentannkrem til så små høres ut som en dårlig ide....[8|]

Vet ikke om han tannlegen er så dum jeg...jeg var nemlig hos tannlegen i går, og da så jeg mitt snitt til å spørre om baby og munnhygiene. Forklarte at snuppa vår nettopp har første tann, og at jeg lurte på hvordan vi skulle gjøre det med tannrengjøring. Han sa følgende :
- kjøp en babytannkost og la jenta leke med den litt
- puss den tannen hun har, men det holder med et par sekunder og du trenger ingenting på i begynnelsen
- du kan bruke vanlig tannkrem til henne, det er unødvendig med barnetannkrem, de inneholder omtrent det samme uansett

Jeg går på en svært velkjent og velrenommert tannklinikk her i Stavanger, så jeg velger å høre på hans råd.

Kjøpte tannkost til jenta på vei hjem, og hun likte godt å tygge på den, og nå er vi i gang med rutiner på tannrengjøring her i huset [:)]

[:)]

ORIGINAL: lissypia

Min tannlege og HS sa at de ikke trengte tannkrem før det var året..

det jeg har hørt er at fra første tann så kan barnet få hull, spes om de går på mme som er veldig søt..
å pusse fra første tann er ikke bare bra for tennene men også for å få inn rutinen for før eller siden må man begynne med det lell..
syns det er rart at tannlege og hs går ut med slik når alle anbefallinger tilsier at det beste for tannhelsen er å starte så fort første tann er ploppet..

Jupp det var det begge to sa.
Men jeg hører bare på, og sier meg enig, og gjør som jeg vil når jeg kommer hjem [:)] Funnet ut at det beste er å lukke ørene i blandt [;)]
Jeg kommer til å bruke den med istidfigurer på, fikk i en prøvepakke

sant det, noen ganger så er det best å nikke med å selv finne ut hva som høres fornuftig ut - dessverre så er ikke leger,tannleger og hs samkjørte selv om de lever ut samme type infohefter :S
å lese seg fram til ting i forveien eller etter en time kan også lønne seg :)

Vi hadde tannlege på barselgruppe sist og hun sa at man skulle pusse fra første tann, mer lek enn pussing, men for at barnet skal bli vant med det. Også sa hun at man skulle ta på tilsvarende mengde som en baby lillefingernegl på. Og at man bare kunne bruke voksentannkrem, og hun anbefalte zendium både til liten og stor [:)]

Dette har jeg også lurt på. Var på 6 mnds kontroll i dag, og helesøster sa at jeg kun skulle børste med vann. Bare for å venne henne til det. Kunne begynne med tannkrem når hun var året. Like mye som en lillefingernegl. Ser folk har blitt fortalt litt forskjellig her, hun har fire tenner nå. Trur jeg bruker litt tannkrem allikevel jeg,har jo begynt med mat også nå.

Bruker Solidox eller Zendium barnetannkrem med fluor.

ORIGINAL: *moonpie*

har faktisk snakka med andre som har fått akkurat samme beskjeden :)

Back
Topp