Tannhelse

Bigfence

Flørter med forumet
Var til tannlegen idag og snakket litt med tannpleieren etterpå. Hun hadde noen poeng som jeg tenkte var verdt å videreformidle/minne på:

Spesielt gravide må passe godt på munnhelsen. Bakteriene er økt i denne perioden.

Hun var bekymret for at gravide ikke gikk til tannlegen grunnet at røntgen skulle være skadelig for fosteret (hadde også hørt om helsestasjoner som hadde frarådet tannlege besøk). Men at dette var knyttet til gammel viten. Røntgen har utviklet seg mye over årene og røntgen hos tannlege idag er ikke værre enn å ha mobil i lommen.

For oss som slet med oppkast så var det viktig å ikke pusse tennene med en gang etterpå. Hun anbefalte å heller drikke et glass vann for å nøytralisere syren, så vente 15-20 min før tannpuss.

:)

Plusser på at de selger middel for at vi ikke skal ha så hovent tannkjøtt. Funket her og har hjulpet veldig mot å slippe og blø hver kveld ;)

Jeg blødde som bare det i tannkjøttet da jeg fant ut jeg var gravid. Aktiv på med tanntråd så gikk det seg til, bedret seg og etter vel en måned :)

Har selv bestemt noen uker siden å bestille time hos tannlegen når oppkasten/ kvalmen roer seg ned da sliter nå å ha noe i nærheten av munnen.
Veldig lurt, både får oss som slita mye med oppkast men ellers :)

Jeg fikk ødelagt nesten alle tennene mine ved forrige gravitet.. så nå er det tannpuss to ganger om dagen med bruk av tanntråd og fluorskylling om kvelden ☺

Sliter veldig med tannpuss på mårran, så venter gjerne til ut på dagen med det nå. Brekker meg veldig fort på mårran, skal ikke noe til... I tillegg blør jeg fortsatt lett i tannkjøttet når jeg pusser tenner. Klarer nesten ikke pusse tungen noe uanz morgen eller kveld heller, så da blir det gjerne litt Listerine munnskyll etterpå :happy:

Back
Topp