Tannfylling

Lillepersille95

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er nå 6 + 0 uker på vei og har fått et hull i tannen min som verker. Har lest at tannfylling frarådes dersom man er gravid. Jeg kan jo ikke gå rundt med vond tann... er det noen her inne som har vært hos tannlegen og hatt en tannfylling mens de er gravide? Får ikke sove fordi jeg blir så bekymret over hva som vil skje.:(:(
 
Jeg spurte tannlegen om behandling mens man er gravid. Hun sa at all tannbehandling er trygg under graviditet, med unntak av fjerning av gamle amalgamfyllinger.
 
Det er best for både deg å barnet å få reparert tannen så du ikke går med infeksjon/betennelse i kroppen/munn under graviditeten :) det skal være helt trygt. Lykke til :)
 
Sniker fra Mai. Har aldri hørt om at normal tannbehandling er frarådet når du er gravid, og jeg er tannpleier. Finnes noen unntak: omfattende tannbehandling bør utsettes dersom det er mulig, røntgenbilder skal kun taes når det er mulig å dekke til magen med røntgenteppe, ellers utelater du dette. Mange gravide er bekymret før anestesi, men xylocain bedøvelse, den vanligste å bruke, er helt trygg.

Anbefaler deg på det sterkeste å gå til tannlegen så du får hjelp, tannpine er grusomt
 
Back
Topp