Tannfrembrudd

Ransua

Gift med forumet
Hei.

Hvordan opplever dere tannfrembruddet hos deres små? Dere som har barn som har vært gjennom det; hvordan opplevde dere det?

Min er i ferd med å få tenner nå, og det er rene mareritt! Gråting dagen lang, verst etter leggetid på kvelden. Merker jeg er helt utslitt etter så mange dager med konstant gråting og sutring.

Har også akkurat lest at Dentinox ikke skal brukes. Kjøpte det selvsagt da jeg fikk dette middelet anbefalt. Paracet var ikke til noe hjelp det heller. Blir bare frustrert, jeg.

Hadde hjulpet å høre om andres erfaringer med tannfrembrudd. Føles nesten ut som om jeg er alene om å oppleve det sånn.

Babydent fra Mam kan du trygt bruke :) det lindret litt på de første tenna som kom her. Kjøleskapskald frukt i slikt nett kunne hjelpe om han var i humøret for det. Ellers gikk det i mye kos og melk. Og biteleker/ringer som man kjøler i kjøleskapet :) er tungt når det står på som verst. Vi er snart ferdig med runde nummer to her. Fikk første hvor alle tenna oppe kom på en gang, og nå kom alle nede på en gang.

Paracet stikkpiller hjalp ikke noe særlig, men flytende hjalp bedre. Han fikk Nurofen et par ganger på det verste, men det er ibux preparat og det er forhåndsregler å ta før barnet kan få dette.

Takk for svar.

Vet ikke om det er best å få en og en tann eller alle på en gang. Med sistnevnte så er man ferdig med det... Gruer meg til neste allerede!

Vi har flytende også, men ikke testet den ut. Endelig fått mini til å sovne, men skal definitivt prøve flytende i morgen. Tror nesten jeg skal gi den på stellebenken FØR vi legger oss :-/

Men kan jeg spørre hvor lenge det holdt på hos dere med utrøstelig gråt?

Hei!

Du er absolutt ikke alene, de fleste har det sånn når tennene kommer, og særlig de første.
Det er intenst når det holder på, men snart er det et tilbakelagt kapittel, jeg lover! <3

Kjøleskapkalde smokker/biteleker/mat i smakesmokk er fint, bare husk å ikke bruke fryseren (som mange gjør), for det kan gi alvorlige frostskader.
Hvis mulig: bygg opp hodeenden på sengen til den lille litt ved å putte en bok under hvert av beina i hodeenden. (Ikke med pute i sengen.)
Også er det bare å amme (hvis du gjør det), trøste, bysse og prøve å trøste deg med at milliarder av mennesker har gått gjennom dette før, og kommet helskinnet ut på andre siden, og at du er en flink mamma! <3

Hei! Første tann var verst for oss, ble bedre med de som kom senere :) vi brukte også babydent fra mam som en har på tube og oppbevarer i kjøleskapet, og det hjalp veldig!

Takk for svar! Skjønner at jeg burde gå til innkjøp av babydent.

En annen ting jeg oppdaget i natt var oppvåkning hver gang mini skulle tisse: kastet seg bakover, spente seg, skrek og gråt. Så fort bleien ble litt varm (urin) så kunne mini slappe av igjen:-/ Tenkte å ringe legevakten for å høre, men må bli ferdig med første duppen først.

Jeg har en av hver. Ei som ikke gjorde noe ut av seg og en som griner hele tiden. Han har fått 5 tenner i løpet av april. Det beste er å tenke på at det går over. Jeg har vugget i flere timer om natta osv. Han er nå straks 16 mnd og har heldigvis kun 4 tenner igjen før neste sett med jeksler

Begynte med at han ble syk.. først feber,så oppkast,diaré og liten matlyst. Så kom to tenner nede på et blunk! Var ikke så veldig dårlig humør,men han våknet hver eneste time på natten... [emoji13] så det ble en god del våkentid kan du si!

Lurer på om det kan være litt vondt nå også, fordi han nekter å spise fast føde, og i dag har han vært veldig trøtt og grinete. Legger seg egentlig 19,men i dag ble det kl. 18.15 og han sovnet 18.30 [emoji33]

Her var det kaos. Hun ble skikkelig dårlig, men hun har refluks i tillegg så dårlig kombo. Men veldig utilpass, beit masse med gommen, siklet som et uvær i 3 måneder før de kom. Siste dagene satt hun med hele hånda i munn. Byssing, bæring og kos. Lite søvn, så ble slitsomt. Men til gjengjeld har hun kun fått tenner i 2 omganger. 4 hver gang, og nå kommer hjørnetennene. Hun er 15 måneder, 13 måneder korrigert.

Her hjalp det å kjøle ned, babydent funket for det meste, men har måtte ty til forsiktig bruk av Dentinox på det verste. Ellers har paracet heldigvis fungert godt her. Hold ut!

Har faktisk merka lite. På noen tenner har han hatt litt diare og sovet dårlig, men på de fleste har det gått fint! Han rr 1,5 år nå og mangler vel kun 3 tenner fra å ha alle

Tusen takk for alle svarene. Litt frekt å si, men hjelper veldig å lese om andres erfaringer. Jeg har forsøkt å snakke om dette med de i barselgruppa, men der var det ingen svar å få.

Forkjølelse (rennende/tett nese) og tenner er skikkelig dårlig kombo:( Heldigvis ikke hatt feber! Men har endt opp med å gå rundt i bæresjal/bæresele. Kan ikke ligge flatt, for da blir det vanskelig å puste.

Men: Hvor lenge opplevde dere at babyen deres var utilpass/ikke helt i form etter utbrudd? Vi er på femte dagen i dag, og ser fortsatt ingen lys i tunnelen.

Tusen takk for alle svarene. Litt frekt å si, men hjelper veldig å lese om andres erfaringer. Jeg har forsøkt å snakke om dette med de i barselgruppa, men der var det ingen svar å få.

Forkjølelse (rennende/tett nese) og tenner er skikkelig dårlig kombo:( Heldigvis ikke hatt feber! Men har endt opp med å gå rundt i bæresjal/bæresele. Kan ikke ligge flatt, for da blir det vanskelig å puste.

Men: Hvor lenge opplevde dere at babyen deres var utilpass/ikke helt i form etter utbrudd? Vi er på femte dagen i dag, og ser fortsatt ingen lys i tunnelen.
Vi har holdt på en god uke med mye misnøye hos oss. Men hun har da fått 4 tenner i slengen da, så du kan jo håpe det kommer mange om gangen [emoji4]

Har dere forresten merket noe til på sovingen? På dagtid? Tviler på at de sover mer, men kanskje like mye? Mindre?

De sikler og ganger febrilsk på alt. Kansje litt mer urolig enkelte dager.

Min siklet som bare det i et par dager, men nå har det plutselig gitt seg. Men ingen flere tenner å se. I tillegg til uroligheter syns jeg søvnen er ille. Sover ikke ordentlig på dagtid og heller ikke på nattestid.

Back
Topp