Tanker rundt fødsel

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Etter en relativt dramatisk opplevelse sist har jeg mange tanker om hvordan jeg ønsker fødsel skal foregå denne gangen. Ikke så mye rundt selve fødselen kanskje (for der skjer det som skjer, om det blir KS eller ei), men tiden etterpå.

Sist fikk vi ikke de gyldne 2 timene etterpå. Hun ble tatt rett vekk og jeg så henne først nesten 4 timer senere, i 10 minutter. Så henne veldig lite de neste dagene. Og de kommende 50 dagene var hun jo ikke min, jeg var "bare på besøk". Så denne gangen ønsker jeg ro etter fødsel. Minst mulig mennesker, alt som ikke må gjøres kan vente noen timer. Ønsker heller ikke at jordmor/lege skal i tide og utide sjekke meg, bare ved behov. Og så ønsker jeg hotellet (Ullevål) med mindre noe medisinsk tilsier annet.

Noen med samme opplevelser/tanker?

Etter en relativt dramatisk opplevelse sist har jeg mange tanker om hvordan jeg ønsker fødsel skal foregå denne gangen. Ikke så mye rundt selve fødselen kanskje (for der skjer det som skjer, om det blir KS eller ei), men tiden etterpå.

Sist fikk vi ikke de gyldne 2 timene etterpå. Hun ble tatt rett vekk og jeg så henne først nesten 4 timer senere, i 10 minutter. Så henne veldig lite de neste dagene. Og de kommende 50 dagene var hun jo ikke min, jeg var "bare på besøk". Så denne gangen ønsker jeg ro etter fødsel. Minst mulig mennesker, alt som ikke må gjøres kan vente noen timer. Ønsker heller ikke at jordmor/lege skal i tide og utide sjekke meg, bare ved behov. Og så ønsker jeg hotellet (Ullevål) med mindre noe medisinsk tilsier annet.

Noen med samme opplevelser/tanker?

Jeg har ikke kommet så langt at jeg tenker på fødselen helt enda. Fortrenger det så lenge så mulig. Jeg hadde en ganske fæl fødsel med gutten min. Og har blitt lovet ekstra oppfølging når det nærmer seg og at jeg ikke vil gå over termin denne gang. Jeg vil gjerne bo på hotellet. Og gjerne så lenge så mulig. ;)

Jeg har ikke mulighet til å fullamme pga underutviklede bryst- det resulterte i 5 dager på sykehuset med amming, pumping og kopp mating. Aldri mer. Denne gangen reiser vi strake veien hjem så fort alt er godkjent til trygge omgivelser.

Skal prøve å ikke tenke på det før i høst :p

Nå fødte jo jeg midt i koronakaoset forrige gang, så håper sleppe stå i resepsjonen på sykehuset, full i rier, og svare på om jeg har vært syk, i utlandet eller i kontakt med noen med covid. Ikke minst at han får være med på ultralyd denne gang.

Bortsett fra første fødsel som var litt stressende med en stjernekikker, dårlig tid, mye klipping, sugekopp og sying uten bedøvelse, har de to siste fødslene (med epidural) vært fantastiske. Eneste var at epiduralen stoppet opp alt forrige gang, og jeg måtte stå i prekestol i 4-5 timer for å få ting i gang igjen. Drøyde altså sånn ut på slutten, men hadde null vondt og ungen var ute på et press og 1 min i fødesenga. Håper jo å klare hele showet uten epidural denne gangen. Er så pingle!

Er ikke fødeavdeling her, så har 2 timer reisevei når ting skjer. Er formen like god som forrige gang så reiser jeg hjem morningen etter som sist.

Jeg hadde en traumatisk fødsel med førstemann. Helt fin med neste, men er fortsatt ganske preget av den første. Så denne gangen vil jeg være mer tydelig på mine behov. Jeg nekter å ligge på rygg i en seng når det er mest naturlig for meg å få hjelp av tyngdekraften. Jeg har også vært utsatt for vold og overgrep sånn at jeg har et stort behov for å ha kontroll over situasjonen og hva som blir gjort med meg. Jeg godtar det meste så lenge jeg får en saklig begrunnelse for hvorfor og ikke bare beskjed om at sånn gjør vi det her.

Back
Topp