Tanker omkring svangerskapet?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ja, vi er nettopp blitt gravide, nettopp oppdaget det. Nettopp tatt den testen med de to strekene, plusstegnet eller den digitale som sier Gravid!

Noen av dere har jo visst dette i flere dager. Andre tok testen i dag.
Selv tok jeg den... er det virkelig ikke lenger siden enn i går?

Jeg klarer ikke akkurat glemme at jeg er gravid, jeg er kvalm fra før jeg står opp til etter jeg legger meg. Når jeg våknet i dag tidlig av at mannen sto opp et par minutter før vekkerklokka tenkte jeg "åhh, så deilig, jeg er ikke kvalm!" men innen han kom tilbake fra toalettturen sin kunne jeg krabbe inn i armkoken hans og fastslå at "jeg er kvalm!" Jeg var kvalm når jeg la meg, jeg var kvalm når jeg våknet og et par timer senere enten fordi han la seg, eller fordi han fulgte sønnen vår på do, eller noe sånt, og jeg har vært kvalm hele dagen. Jeg kaster ikke opp. Jeg er UVEL hele dagen, og i lengre og kortere perioder er jeg skikkelig KVALM. Et par ganger har jeg lurt på om jeg kom til å kaste opp, men jeg gjør det ikke.

Men tankene surrer. Om lillebaby. Om den bitte, bitte lille prikken som er inni livmora mi, som skal bli til en baby. Som utvikler seg dag for dag, og allerede på disse par ukene har evnet å gjøre meg KVALM og SVIMMEL. Og trøtt og sliten. Og fylle meg med glede og forventning.

Jeg tenker på månedene som kommer. Jeg tenker på absurde ting, koselige ting, og praktiske ting. Jeg tenker på gravid-bilbeltet mitt som vi må finne frem, men ikke før det er offentlig, for det er jo ganske synlig. Dessuten ligger babylille ned under symfysen enda, så den er beskyttet ei stund til der. På hvordan vi skal løse det, tidligere har vi alltid hatt det på førersiden, siden min mann ikke tok sertiikat før yngstejenta var født, så derved hadde jeg førersetet. Men nå veksler vi jo på å kjøre... vi får se.

Jeg tenker på at jeg antakelig blir den første på jobb som går gravid der. Det er to relativt nybakte fedre på kontoret hos oss, og en som skal bli det snart, men den eneste som er mor, har også barnebarn, så hun har ikke gått gravid mens hun jobbet der.

Jeg tenker på babylille sin inntreden i familien vår. At lillesøster skal bli storesøster. Det er lillesøster i huset her som er den som er sjalu, ikke storebroren, så det kan jo bli en festlig greie....

På nye år med baby, bleier (yngstejenta bruker fortsatt bleier, storebror sluttet med bleier etter at hun var født, så vi har hatt to bleieunger før vi) baby i senga, natteamming, tidlig opp. Nå har lillejenta endeig blitt så stor at vi kan hjelpe dem litt på badet og plassere dem i stua med noe og spise og noe på tv så kan vi ligge (ikke sove, og ikke uten forstyrrelser, men ligge litt) lenger i helga noen ganger. Med baby er det slutt på det. Slutt på at ungene leker ute alene også. Slutt på at vi er like mange foreldre som barn, med tre kan vi ikke lenger ta en hver...

Men sønnen vår er 5,5 innen babyen kommer, jenta blir 3 i de tider. De er jo ganske store da, sånn at det går nok bra å ta vare på en til, tenker jeg.

Vi gleder oss.

(og tanken min her var altså at andre også kan dele tanker de har i disse første dagene etter den positive testen. og for den del de neste mnd om man vil)

Mannen omtaler meg i flertall...

Skal jeg lage kveldsmat til dere, sier han. Til meg. Natta vennene mine, jeg er glad i dere.

Jeg er blitt flertall!

Jeg har ikke rukket å tenke så veldig mye enda, men syns det er helt fantastisk å skulle bli mamma igjen. Syns også det er litt rart at lillegutten min skal bli storebror. Han er jo så liten og helt avhengig av meg, også skal det komme en til som også skal ha den plassen i hjertet mitt. Du skriver forresten veldig bra.

Takk for at du deler tankene Sara, jeg håper flere vil dele, det er veldig koselig å lese :)

Ja, tenk at vi er gravide! Det er en helt fantastisk følelse! Tenk at vi har en liten spire som vokser inne i oss og om 9 måneder er det en ferdig baby!

Her kan vi nesten ikke tro det enda. Det kom jo som en veldig positiv overraskelse! Vi har snakket mye om det i det siste, og vi går bare å smiler til hverandre og nyter dagene :-)

Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen, til at den lille spiren vokser og blir større, til at vi kan dele denne fantastiske nyheten med våre familier og venner, til at vi skal på ul og se den lille for første gang, og ikke minst til den lille babyen vår kommer rundt 1.februar <3

Jeg har også begynt å bli omtalt i flertall, og mannen kysser magen min god natt hver kveld!

Å, som vi gleder oss!

Jeg har tidligere brukt lang tid på å bli gravid (er så og si skrapa med egg hos meg) så denne gangen begynte vi å prøve litt før jeg egentlig var klar. så sjokket var stort da det klaffet på første forsøk, ja det var helt helt uvirkelig! Jeg fikk nesten litt småpanikk, da jeg så + på testen. Så for meg den hektiske sommeren og alle planene, bryllup og utdrikningslag (min søster), ferie osv. Men sånn kan mann jo ikke tenke, når man er så heldig og få oppleve å bli mamma for 3. Gang og denne gangen uten måneder med frustrasjon og skuffelser. Nei, jo mer jeg tenker på det, jo lykkeligere blir jeg! (Og mannen min fikk den positive testen i fjeset på bursdagen sin og ble overlykkelig. Han har ønsket nr 3 en stund og gleder seg enormt! )

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg håper at hvis jeg blir skikkelig spysjuk så håper jeg det går over rundt 12 uker for da er jeg i form igjen til guttungens første skoledag.

Jeg gleder meg til å kunne være i permisjon og kunne trille vogn til og fra skolen med sønnen min. Kunne ha god tid til å hjelpe med lekser og ikke så mye SFO.

Jeg gleder meg ikke fullt like mye til å flytte med stor mage. Det har jeg gjort før. Så må nok begynne tidlig med å pakke ned. Blir fint å bo i nytt hus da. Glad for at vi har kjøpt for det hadde ikke vært plass til en baby i leiligheten vi leier nå.

Jeg er veldig redd for å få sf igjen. Legen sa at det er mellom 10-40% sjans for å få det igjen, basert på hvor alvorlig grad man hadde forrige gang. Dvs at det er 40% sjans for at jeg får det igjen. Inni hodet mitt tenker jeg 90%, er ganske sikker på at jeg ikke slipper unna. Jeg er blitt lover å bli fulgt opp slik at det ikke ender slik som sist. Men eneste alternativ er jo å avbryte svangerskapet tidlig og er med det følger prematurt barn. Det jeg er mest redd for er at morkaka ikke gjør jobben som og babyen ikke får nok næring.

Jeg har nettopp sagt til sjefen at jeg ønsker å bytte jobb. Kommer ikke til å gjøre det nå. Lettere å være 50% sm i en jobb jeg kjenner, enn en helt ny - blir liksom en dårlig start på nytt arbeidssted. Så bytter heller etter endt permisjon.

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Huff, der lukket jeg dessverre vinduet når jeg hadde skrevet et langt innlegg.... skal se om jeg får formulert det en gang til, bare først se om jeg finner de bildene jeg søkte etter da jeg ved en feil lukket det.

Huff, hormonell.... jeg?

Blir jo lei meg når jeg ikke finner igjen gamle ting på forumet fra mine to første svangerskap. Vekt-oppgangs-oversikten, den tråden var visst ikke så grei å finne. Magebildene jeg hadde lagt ut finner jeg ikke. DE har jeg jo det minste da, på.... den gamle pc'n, om ikke annet, om vi ikke har fått over bildene noe annet sted?

Det var magebilde jeg lette etter, litt for å se hvor stor jeg egentlig kanskje er ved 15 uker. Det er nemlig da jeg er ferdig på ferie, så enten må jeg fortelle det på jobb før ferien (og da har i alle fall en av de to jeg har tenkt pga oppgaver og roller skal få vite det før jeg sprer det offentlig ferie) Derved må jeg enten fortelle det når jeg er 8 uker på vei, eller ikke før jeg altså har passert 15, og er usikker på om det da synes på meg når jeg kommer inn døra? Men 8 uker virker så tidlig...

Jeg jobber sin sykepleier på infeksjonsposten, siden det er noen typer smitte jeg ikke kan være borti, er jg redd jg må si det nå ganske snart.... blø, det har jg lite lyst til :(

Første gang fortalte jeg det på jobb til sjefen sånn rundt 9 uker eller noe sånn, ikke til alle, bare sjefen. Da hadde jeg sett et bankende hjerte på tidlig UL (grunnet blødning) og det ble litt mange legetimer, først legen, så ul dagen etterpå, og deretter ordinær kontroll, og ja... da fortalte jeg det. Det var greit, jeg spredde det til de andre etter 12 uker,

Andre gang fortalte jeg det etter sånn ca 12 uker, rett og slett fordi jeg hadde vært i permisjon frem til da, og kom tilbake på jobb og sa første dag at "hei, her er jeg, men bare et halvt år altså, jeg er gravid"

Denne gangen blir det grunnet ferien altså å informere "i alle fall noen" uke 8 eller deromkring, eller så blir jeg passert 15 uker. 15 uker antar jeg magen viser.

Jeg ANER jo ikke om kvalmen vil bli mer påtrengende og gjøre det merkbart, det har ikke plaget meg de to første svangerskapene (men til gjengjeld har jeg da heller ikke vært kvalm så tidlig før...)

Må tenke litt, rett og slett.

Back
Topp